Mahmudah, Binti (2011) Implementasi Kompetensi Pedagogik Guru dalam proses pembelajaran berbasis KTSP pada Mata Pelajaran IPS (Ekonomi) kelas VIII di MTsN Malang III. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07130009.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Fokus penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan “Implementasi Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Proses Pembelajaran Berbasis KTSP Pada Mata Pelajaran IPS-Ekonomi Kelas VIII di MTsN Malang III”. Mengacu pada undang-undang No 14 tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen menjelaskan bahwa semua guru harus memiliki kualifikasi akademik, memiliki keahlian dan berkompetensi dalam berbagai ilmu pengetahun khusunya dalam proses pembelajaran.
Sejalan dengan upaya pemerintah dalam meningkatkan mutu pendidikan, maka implementasi kompetensi pedagogik guru dalam proses pembelajaran perlu diperhatikan. Kompetensi pedagogik yang merupkan kemampuan guru dalam pengelolaan pembelajaran peserta didik adalah alternatif yang diyakini dapat digunakan untuk memecahkan persoalan yang mendasar dari permasalahan pedidikan di tanah air.
Secara tepatnya untuk lebih spesifikasi maka peneliti mengambil rumusan masalah bagaimana implementasi komptensi pedagogik guru dalam proses pembelajaran berbasis KTSP Pada mata pelajaran IPS-Ekonomi Kelas VIII MTsN Malang III yang didalamnya juga mencakup beberapa faktor pendukung dan penghambat implementasi kompetensi pedagogic
Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskan implementasi kompetensi pedagogik guru dalam proses pembelajaran berbasis KTSP Pada mata pelajaran IPS-Ekonomi Kelas VIII di MTsN Malang III, yang mana didalam penelitian ini juga mengidentifikasi beberapa faktor pendukung dan penghamba implementasi kompetensi pedagogik guru.
Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif yaitu peneliti mengamati dan berinteraksi dengan guru, kepala sekolah, waka kurikulum dan semua karyawan di MTsN Malng III dengan interview dan mencari data dengan mengkaji dokumentasinya.
Hasil penelitian ini dapat disimpulkan, bahwa implementasi kompetensi pedagogik guru dalam proses pembelajaran di MTsN Malang III sangat baik, Hal ini dibuktikan dengan keseriusan guru dalam melakasankan pembelajaran, meliputi pemahaman wawasan atau landasan kependidikan guru yang selalu dikembangkan baik melalui belajar mandiri atau diskusi, pemahaman terhadap peserta didik dari aspek kepribadian, pelaksanaan pembelajaran yang mendidik dan dialogis baik berbasis teknologi atau diskusi kelas, evaluasi hasil belajar dengan tindak lanjutnya baik remidi atau pengayaan, pemberian motivasi berkaitan dengan kelebihan dan kelemahan siswa dan persiapan diri siswa menghadapi tantangan masa depan.
ABSTRACT
The focus of this study aims to describe the "Implementation of Pedagogy Teacher Competency-Based Learning Process Education Unit Level Curriculum Lesson On Socio-Economic Sciences in MTsN Malang III Class VIII". Referring to the law No 14 of 2005 on Teachers and Lecturers explained that all teachers must have academic qualifications, expertise and competence in a variety of science especially in the learning process.
In line with government efforts to improve the quality of education, the implementation of pedagogical competence of teachers in the learning process needs to be addressed. Pedagogical competence, which owns the ability of teachers in managing student learning is an alternative that is believed to be used to solve the fundamental problems of Education in the ground water problems. The more precisely to the formulation of specifications, the researchers took the issue of how the implementation of pedagogical competence of teachers in the learning process based on the Education Unit Level Curriculum subjects Socio- Economic Sciences MTsN Malang III Class VIII which includes also includes a number of factors supporting and inhibiting the implementation of pedagogical competence.
The purpose of this study was to describe the implementation of pedagogical competence of teachers in curriculum-based learning process or the Education Unit in the study also identified several factors supporting and penghamba implementation of pedagogical competence of teachers. This type of research used in this research is descriptive qualitative research the researcher to observe and interact with teachers, principals, curriculum waka and all employees in MTsN Malang III with interviews and search for data by reviewing documentation.
The results of this study can be concluded, that the implementation of pedagogical competence of teachers in the learning process in MTsN Malang III is very good, This is evidenced by the seriousness of the teacher in melakasankan learning, insight or understanding of the foundation include education teacher who is always developed through independent study or discussion, understanding learners from the aspect of personality, the implementation of an educational and dialogical learning both technology-based or class discussion, evaluate the results of follow-up study with either remedial or enrichment, provision of motivation related to the strengths and weaknesses of students and students preparing themselves to face future challenges.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kompetensi Pedagogik; Guru; Proses Pembelajaran Competence Pedagogy; Teacher; the Learning Process | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana | ||||||
Date Deposited: | 13 Feb 2023 14:58 | ||||||
Last Modified: | 13 Feb 2023 14:58 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/46595 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |