Winata, Arif Pandu (2010) Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja Guru di SMA Negeri 2 Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
06130010.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (698kB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Keberhasilan pendidikan di sekolah sangat ditentukan oleh keberhasilan kepala sekolah dalam mengelola tenaga kependidikan yang tersedia di sekolah. Kepala sekolah merupakan salah satu komponen pendidikan yang berpengaruh dalam meningkatkan kinerja guru. Kepala sekolah bertanggungjawab atas penyelenggaraan kegiatan pendidikan, administrasi sekolah, pembinaan tenaga kependidikan lainnya, dan pendayagunaan serta pemeliharaan sarana dan prasarana. Hal tersebut menjadi lebih penting sejalan dengan semakin kompleksnya tuntutan tugas kepala sekolah, yang menghendaki dukungan kinerja yang semakin efektif dan efisien.
Berdasarkan latar belakang diatas, perlu diteliti tentang tipe kepemimpinan kepala SMAN 2 Batu, upaya – upaya kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di sekolah, kendala – kendala serta faktor - faktor yang mendukung kepala sekolah dalam meningkaykan kinerja guru disekolah. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tipe kepemimpinan kepala sekolah, untuk mengetahui upaya – upya kepala sekolah dalammeningkatkan kinerja guru, Untuk mengetahui kendala dan faktor pendukung Kepala Sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di sekolah.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan memakai bentuk studi tokoh. Karena penelitian ini menggunakan bentuk studi tokoh, maka data yang digunakan adalah data hasil wawancara secara mendalam kepada orang yang menjadi subjek dalam penelitian ini yaitu kepala sekolah SMA 2 Batu.
Hasil penelitian menunjukan bahwa Kepemimpinan kepala SMAN 2 Batu menerapkam tipe tokoh pendidikan Ki Hajar Dewantara yang terdiri dari tiga prinsip yaitu Ing Ngarso Sun Tulodo Tut Wuri Handayani Ing Madyo Mbangun Karso, serta kepemimpinan demokratis. Upaya yang dilakukan Kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SMA Negeri 2 Batu, diantaranya Memberi kepercayaan yang penuh kepada guru bahwa guru akan melaksanakan tugas dengan baik, Memberikan perintah disertai dengan petunjuk yang jelas, Memberikan pengakuan dan reward/penghargaan kepada guru yang berhasil, Memberi perhatian kepada guru , dan Melengkapi fasilitas atau sarana prasarana sehingga para guru termotivasi. Adapun faktor – faktor apakah yang mendukung dan menghambat Kepala SMA Negeri 2 Batu dalam meningkatkan kinerja guru yaitu Faktor pendukung ;Semangat kerja yang tinggi, Sarana dan prasarana yang memadai, Komunikasi yang terjalin antara kepala sekolah dan guru, Faktor penghambat diantaranya masih kurangnya tenaga pengajar, dan kurangnya dana.
ABSTRACT
The success of education in schools is largely determined by the success of the school principal in managing the available educational staff in schools. The school principal is one of the most significant educational component in improving teacher performance. The headmaster is responsible for managing the activities of education, school administration, coaching education personnel, and utilization and maintenance of facilities and infrastructure. This becomes more important in line with the increasingly complex demands from the main task, which requires the support of the performance of an increasingly effective and efficient.
Based on the above, need to be investigated on two types of leadership Stone High School, the efforts - the major efforts in improving teacher performance in schools, the obstacles - obstacles and factors - factors that support the school's head teacher performance in schools meningkaykan. The purpose of this study was to determine the type of school leadership, to know the business - upya dalammeningkatkan principal teacher performance, To know the obstacles and supporting factors in enhancing the performance of primary teachers in the school. This study uses a qualitative approach using a descriptive study of character. Because this study used the form of character study, the data used is the result of in-depth interview to the person who is the subject of this research are two middle school principals Stone.
The results showed that the head of Leadership High School 2 Stone menerapkam type of education leaders Ki Hajar Dewantara which consists of three principles of Sun Tulodo Tut Wuri Handayani ing ngarso Ing Madyo Added Karso, and democratic leadership. Efforts to improve the performance of school principals in two high school teachers in the Rock, among others, Giving full trust to the teacher that the teacher will do a good job, give orders accompanied with clear instructions, Giving recognition and rewards / awards to teachers who succeed, give attention to the teacher , and Completing the facility or facilities and infrastructure so that teachers are motivated. Factor - whether the factors that support and inhibit both Head of State Senior High School Stone in improving teacher performance is supporting factors: high morale, facilities and infrastructure, Existing communications between principals and teachers, are still inhibiting factor is the lack of teaching staff, and lack of funds.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rasmianto, Rasmianto | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kepemimpinan Kepala Sekolah; Kinerja; Guru Leadership School; Principal Teacher Performance | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Moch. Nanda Indra Lexmana | ||||||
Date Deposited: | 08 Feb 2023 14:28 | ||||||
Last Modified: | 29 Mar 2023 14:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/46328 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |