Anjarwati, Atik (2012) Pengembangan bahan ajar pecahan melalui pembelajaran matematika Realistik dalam meningkatkan prestasi belajar: Studi pada Siswa Kelas V MIN Sumberjati Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
08140033.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Dalam belajar mengajar matematika penyebab rendahnya hasil belajar matematika dipengaruhi oleh beberapa faktor antara lain kurikulum yang padat, materi pada buku pelajaran yang dianggap terlalu banyak dan sulit untuk diikuti, media belajar yang kurang efektif, metode pengajaran yang tradisional dan tidak interaktif serta sistem evaluasi yang buruk. Dari faktor berikut, tampak bahwa ketidaktepatan pengorganisasian dan penyajian materi sering menjadi penyebab rendahnya prestasi belajar.
Untuk mengatasi faktor tersebut dapat dilakukan dengan memberikan bahan ajar yang memiliki karakter yang baik, telah teruji kevalidan bahan ajar tersebut serta bahan ajar tersebut dapat meningkatkan prestasi belajar siswa.
Penelitian ini menggunakan penelitian dan pengembangan (R & D).Langkah-langkah yang dilalui dalam pengembangan bahan ajar ini adalah menentukan tujuan produk yang akan dikembangkan, analisis pembelajaran, analisisi pembelajar dan konteks, menjabarkan tujuan umum khusus, mengembangkan instrumen, mengembangkan strategi pembelajaran, mengembangkan dan memilih bahan pembelajaran, merancang dan melakukan evaluasi formatif dan revisi.
Bahan ajar yang dikembangkan memiliki karakteristik yang baik diantaranya bahan ajar diawali dengan masalah yang kontekstual, menekankan pemahaman dalam pemecahan masalah, memuat kegiatan menarik, bersifat open ended dan problem solving. Dengan kevalidan baik yakni 84,21% yang telah diuji cobakan pada 3 dosen pembelajaran dan 1 guru matematika. Sedangkan peningkatan dalam pembelajaran memiliki selisih yang signifikan yaitu 25,01 dari nilai yang harus didapat.
ABSTRACT
In mathematics teaching and learning the causes of the less of the result of mathematic’s learning are influenced by some factors, such as the solid curriculum, the materials of a lesson book deemed too much and difficult to be followed, the less effective of learning media, the traditional learning methods and not interactive and the poor of the evaluation system. Of the following factors, appears that the in accuracy of organizing and presenting the material is often become the cause of less of learning achievement.
To solve its factors can be done by giving teaching materials that have good character, have proven the validity of teaching materials can improve the student achievement.
This study use research and development (R & D). the steps are done in this development of learning materials are determine the purpose of the product that would developed, learning analysis, learners and context analysis, describing the specific and general objectives, developing the instruments, developing the strategies of choosing the learning material, designing and conducting formative evaluation and revision.
The learning materials that developed has good characteristics such as the learning materials started by contextual problem, emphasizes the understanding in problem solving. With the good validity 84,21% that has been tested on 3 lecturers and 1 mathematics teachers. While development in learning has significant difference that is 53% from the value that should be obtained, with pretest value average 35,43 and posttest 88,43.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Asmaningtias, Yeni Tri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Bahan Ajar; Pecahan; Pembelajaran Matematika Realistik; Prestasi Belajar; Subjects; fractions; Realistic Mathematics Learning; Learning Achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 08 Feb 2023 08:04 | ||||||
Last Modified: | 08 Feb 2023 08:04 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/46290 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |