Natalia, Lina (2012) Penerapan Cooperative Learning dengan pemberian Reinforcement dalam meningkatkan motivasi belajar pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Siswa Kelas Va Madrasah Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
![]() |
Text (Fulltext)
07140022.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Motivasi adalah suatu perubahan energi dalam diri (pribadi) seseorang yang ditandai dengan timbulnya perasaan dan reaksi untuk mencapai tujuan. Namun, berdasarkan hasil observasi dan wawancara dengan guru mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di MI Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang, diperoleh informasi bahwa rendahnya motivasi belajar siswa. Hal ini ditunjukkan dalam proses belajar mengajar, siswa seringkali kurang memperhatikan apa yang disampaikan oleh guru dengan lebih memilih bermain atau berbicara sendiri sesama siswa, kurang antusias ketika guru mengajukan pertanyaan, bahkan siswa bermalas-malasan. Rendahnya motivasi belajar siswa ini dikarenakan dalam proses pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di kelas VA,guru masih menggunakan metode ceramah dan tanya jawab. Untuk mengatasi masalah tersebut diperlukan model pembelajaran yang dapat meningkatkan motivasi belajar siswa. Model yang diterapkan dalam penelitian ini adalah model pembelajaran cooperative learning dengan pemberian reinforcement atau hadiah.
Tujuan penelitian ini adalah (1) untuk mendeskripsikan perencanaan cooperative learning dengan pemberian reinforcement dalam meningkatkan motivasi belajar pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam siswa kelas VA Madrasah Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang,(2) untuk mendeskripsikan pelaksanaan cooperative learning dengan pemberian reinforcement dalam meningkatkan motivasi belajar pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam siswa kelas VA MI Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang dan (3) untuk mendeskripsikan evaluasi cooperative learning dengan pemberian reinforcement dalam meningkatkan motivasi belajar pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam siswa kelas VA MI Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang.
Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan menggunakan pendekatan penelitian kualitatif yang terdiri dari 2 siklus yang masing-masing siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini melalui observasi, wawancara, dokumentasi, dan tes. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini melalui tiga tahapan yaitu : (1) Reduksi data, (2) Data display (penyajian data) (3) Verifikasi/ penarikan kesimpulan.
Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan peneliti, diketahui bahwa, selama penelitian ini terjadi peningkatan motivasi belajar siswa. Tingkat keberhasilan kelas dalam setiap siklusnya mengalami peningkatan yaitu mulai dari pre test yang rata-rata 57,5, meningkat pada siklus I menjadi 75,7 kemudian lagi pada siklus II menjadi 86. Sedangkan pada motivasi belajar siswa juga mengalami peningkatan dari pre test yang semula 1,8 meningkat menjadi 2,8 dan meningkat lagi menjadi 3,7.
ABSTRACT
Motivation is an inner energy changes (personally) a person who is marked by the emergence of feelings and reactions to achieve the goal. However, based on observations and interviews with subject teachers at the Islamic Cultural History of MI Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang, obtained information that a low student motivation to learn. This is demonstrated in the learning process, students often lack attention to what is delivered by teachers with more choosing to play or speak for themselves fellow students, are less enthusiastic when the teacher asked a question, even a lazy student. The low motivation to study is because in the Cultural History of Islamic learning in the VA class, teacher still uses a lecture and question and answer. To overcome these problems required a model of learning that can enhance students' motivation. The model applied in this study is a model of learning cooperative learning with the provision of reinforcement or reward.
The purpose of this study were (1) to describe the planning of cooperative learning with the provision of reinforcement in increasing the motivation to learn the subjects of Islamic Cultural History class students of Madrasah VA Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang, (2) to describe the implementation of cooperative learning with the provision of reinforcement in increasing the motivation to learn on the subjects of Islamic Cultural History of MI VA graders Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang and (3) to describe the evaluation of cooperative learning with the provision of reinforcement in increasing the motivation to learn the subjects of Islamic Cultural History of MI VA graders Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang.
This research was classroom action research (PTK) using qualitative research approach consisting of two cycles, each cycle consisting of planning, implementation, observation and reflection. Data collection techniques in this study through observation, interviews, documentation, and test. Analysis of the data used in this study through three stages, namely: (1) data reduction, (2) Data display (presentation of data) (3) Verification / drawing conclusions.
Based on the results of research that has been conducted by researchers, it is known that, during this study increased students' motivation. The success rate classes in each cycle was increased starting from pre-test average of 57.5, an increase in cycle I to 75.7 and then again at the second cycle to 86. While the students' motivation was increased from the pre test initially increased 1.8 to 2.8 and increased again
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholeh, Achmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Cooperative Learning; Reinforcement; Sejarah Kebudayaan Islam; Motivasi Belajar Siswa; Cooperative Learning; Reinforcement; History of Islamic Culture; Student Learning Motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 07 Feb 2023 07:27 | ||||||
Last Modified: | 07 Feb 2023 07:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/46236 |
Downloads
Downloads per month over past year

Actions (login required)
![]() |
View Item |