Rachmawati, Evita (2010) Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam mewujudkan pembelajaran efektif mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Karangjati Ngawi. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
06110135.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (472kB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Pembelajaran adalah kegiatan yang bertujuan, yaitu membelajarkan siswa. Pembelajaran dikatakan sebagai suatu sistem karena proses pembelajaran melibatkan berbagai komponen yang saling berkaitan satu sama lain untuk mencapai tujuan pembelajaran yang telah ditetapkan. Guru adalah komponen yang tidak dapat dipisahkan dari kesuksesan proses pembelajaran. Menurut muhaimin indikator keberhasilan pembelajaran PAI dapat diklasifikasikan menjadi tiga yaitu efektif, efisien, dan kemenarikan pembelajaran. Untuk menghasilkan siswa belajar serta hasil belajar yang memuaskan guru harus mengefektifkan pembelajaran sesuai dengan komponen pembelajaran. Guru perlu melakukan usaha-usaha, upaya-upaya mewujudkan pembelajaran efektif sehingga pembelajaran bisa berhasil sesuai dengan tujuan yang ingin dicapai.
Permasalahan yang diteliti dalam penelitian ini adalah (1) Bagaimana pelaksanaan pembelajaran mata pelajaran PAI (2) Bagaimana upaya guru PAI dalam mewujudkan pembelajaran efektif mata pelajaran PAI. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pelaksanaan pembelajaran mata pelajaran PAI dan upaya guru PAI dalam mewujudkan pembelajaran efektif mata pelajaran PAI.
Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, yaitu data yang disajikan berupa kata-kata kata atau lisan dari orang-orang dan perilaku yang dapat diamati. Pengumpulan datanya menggunakan metode observasi, wawancara, dokumentasi dan triangulasi. Sedangkan analisis datanya menggunakan analisis deskriptif.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran PAI di SMP 3 Karangjati dilaksanakan selama 2 jam pelajaran. Guru PAI mengajar menggunakan metode CTL, jigsaw, resitasi, modelling, dan menggunakan media kartu ayat, VCD sesuai dengan materi.
Pelaksanaan pembelajaran belum efektif, oleh karena itu guru PAI melakukan beberapa upaya dalam mewujudkan pembelajaran efektif. Upaya tersebut yaitu: (1) Merumuskan tujuan atau kompetensi dan menyusun rencana implementasi pembelajaran. (2) Pembelajaran PAI dilaksanakan di musholla, dan dibagi menjadi kelompok belajar. (3) Melaksanakan upaya dalam mengelola kelas. (4) Menggunakan metode pembelajaran yang sesuai dengan materi yang diajarkan. (5) Memberikan jam belajar tambahan, remidi serta post test kepada siswa. (6) Melakukan evaluasi dalam setiap pembelajaran.
Penelitian ini diharapkan dapat dijadikan sebagai tambahan ilmu pengetahuan untuk guru PAI dalam mewujudkan pembelajaran efektif di semua lembaga pendidikan, khususnya pada mata pelajaran PAI.
ABSTRACT
Learning is an activity which has purpose to give learning the students. Learning called as a system because learning process involved a variety of components which is related each other to reach the learning purpose that has been decided. A teacher is component that can not be separated from the success of learning process. According to Muhaimin, the success indicator of the Islamic education learning can be classified into three; they are effective, efficient, and the learning anxiety. To produce the student and the satisfied learning result for the teacher, it must make the learning effectively based on learning component. The teacher should make efforts, the ways to realize effective learning in order to the learning can be success based on the purpose has been decided.
The problems will be analyze in this research are (1) how the implementation of the Islamic education subject learning (2) how the way of Islamic Education teacher on realizing the effective learning of Islamic education subject. This research has purpose to understand the implementation of Islamic education learning and the way of Islamic education teacher on realizing the effective learning of Islamic education subject.
This research uses qualitative method, the data that is presented in the words form or spoken from people and behavior that can be analyzed. The data collecting uses observation method, interview, documentation, and triangulation. While the data analysis uses descriptive analysis.
The result of the research shows that the Islamic education learning in Junior high school 3 Karangjati is conducted during 2 subject hours. The Islamic education teacher uses CTL method, Jigsaw, Recitation, modeling, and uses media of ayah card, VCD based on material. The implementation has not been effective yet. Therefore, the Islamic education teacher does some ways on realizing effective learning. Those ways are: (1) formulating the purpose or competence and arranging the planning of the learning implementation. (2) The Islamic education learning is conducted in mushalla (mosque), and divided into learning groups. (3) Doing ways on managing the class. (4) Using learning method based on material has been taught. (5) Giving additional time learning, remedial, and also post test to the student. (6) Doing evaluation in every learning.
This research is supposed as the additional knowledge for the Islamic education teacher on realizing the effective learning in all of the education institution, especially for the Islamic educational subject.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Padil, Moh | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pembelajaran Efektif; Upaya Guru PAI; Effective learning; The way of Islamic education teacher | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Adi Sucipto | ||||||
Date Deposited: | 03 Feb 2023 14:31 | ||||||
Last Modified: | 03 Feb 2023 14:31 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/46124 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |