Beny, Adianto (2016) Strategi guru Pendidikan Agama Islam (GPAI) dalam meningkatkan religiusitas siswa muslim di SMP Taman Harapan Malang,. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12110028.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
INDONESIA:
Religiusitas siswa tidak terlepas dari peran seorang guru, terutama adalah guru pendidikan agama. Dalam membina religiusitas siswa, tentunya diperlukan strategi yang tepat dan sesuai dengan kondisi siswa yang dibimbingnya. Pembinaan yang dilakukan oleh guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan religiusitas ini sangatlah penting. Karena saat ini sekolah dinilai gagal dalam membina religiusitas siswa, sehingga banyak kita temui kasus-kasus yang terjadi pada siswa diantaranya adalah tawuran, kenakalan remaja, pembunuhan teman sejawat, dll. Semua itu terjadi akibat tidak maksimalnya bimbingan religiusitas di sekolah yang dilakukan oleh guru pendidikan agama Islam.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) mendeskripsikan strategi guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan religiusitas siswa muslim di SMP Taman Harapan Malang, (2) mendeskripsikan kendala-kendala yang dihadapi guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan religiusitas siswa muslim di SMP Taman Harapan Malang, (3) mendeskripsikan solusi yang dilakukan oleh guru pendidikan agama Islam dalam mengatasi kendala yang dihadapinya.
Untuk mencapai tujuan penelitian di atas, penulis menggunakan pendekatan penelitian kualitatif yang menggunakan metode penelitian deskriptif dengan jenis penelitian field research yang berlokasi di SMP Taman Harapan Malang. Data dalam penelitian ini dikumpulkan dengan menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi.
Berdasarkan tujuan penelitian di atas, dapat disimpulkan sebagai berikut: (1) strategi guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan religiusitas siswa di SMP Taman Harapan Malang antara lain adalah: meningkatkan kualitas pembelajaran pendidikan agama Islam di kelas, mengembangkan pembelajaran PAI melalui kegiatan keagamaan Islam seperti bimbingan rohani, sholat dhuha berjama’ah, kegiatan infaq, pondok ramadhan dan zakat fitrah. (2) kendala yang dihadapi oleh guru berupa faktor intern, diantaranya minimnya fasilitas ibadah, terbatasnya waktu dinas guru PAI, budaya religius yang pluralisme serta alokasi pembelajaran PAI yang sedikit. Faktor ekstern, seperti latar belakang keluarga yang tidak agamis, pengaruh lingkungan bermain siswa, tidak adanya pendidikan agama di luar sekolah serta pengaruh negatif teknologi dan informasi. (3) solusi yang dilakukan dalam menangani kendala tersebut adalah mengoptimalkan fasilitas sekolah sebagai tempat ibadah, memaksimalkan bim.bingan rohani, program monitoring serta membangun kerja sama dengan orang yang berpengaruh terhadap pendidikan siswa
ENGLISH:
Student’s religiosity is not separated from the role of a teacher, especially for Islamic education teacher. In guiding students' religiosity, it takes the right strategy and in accordance with the conditions of the students who are guided by them. Coaching is done by the Islamic education teachers in increasing religiosity is very important. Because this time the school is considered failing in fostering students' religiosity, so many of us encounter cases that occur in students include brawl, delinquency, murder peers, etc. All this happened due to maximal guidance of religiosity in schools conducted by the teacher of Islamic education.
The purpose of this study was to: (1) describe of Islamic Education Teacher Strategies in increasing religiosity of Muslim students in SMP Taman Harapan Malang, (2) describe the obstacles faced by Islamic Education teachers in increasing religiosity of Muslim students in SMP Taman Harapan Malang, and (3) describe the solution by Islamic education teachers in overcoming the obstacles that it faces.
In achieving the objectives above, the author uses qualitative research approach that uses descriptive research method with type research is field research located in SMP Taman Harapan Malang. The data in this study were collected through interviews, observation and documentation.
From the research result that the Authorhad done eventually produce conclusions as follows: (1) strategy of Islamic Education teachers in increasing religiosity of students in SMP Taman Harapan Malang include: improving the quality of teaching Islamic education in the classroom, develop learning Islamic Lesson through the activities of the Islamic religious such as spiritual guidance, Duha prayer in congregation, infaq activities, Ramadan and zakat fitrah. (2) the constraints faced by teachers in the form of internal factors, including the lack of facilities for worship and duty time limitations of Islamic Education teachers, religious culture of pluralism and the allocation of Islamic Lesson in learning slightly. External factors, such as family backgrounds are not religious, environmental influences play the students, the lack of religious education outside school as well as the negative effects of technology and information. (3) solutions in dealing with those constraintsdo in optimizing the school facilities as places of worship, maximizing spiritual guidance, monitoring program and establish cooperation with the people who affect the education of studdents.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sahlan, Asmaun | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi; Religiusitas; Pendidikan Agama Islam; Strategy; Religiosity; Islamic Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Dimas Andika Putra | ||||||
Date Deposited: | 25 Aug 2016 09:29 | ||||||
Last Modified: | 25 Aug 2016 09:29 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4593 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |