Andriani, Rina (2011) Penerapan Metode Make A Match dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas V B pada mata pelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07140005.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Aktivitas belajar adalah rangkaian kegiatan yang dilakukan siswa dalam mengikuti pembelajaran sehingga menimbulkan perubahan perilaku belajar pada diri siswa. Namun, berdasarkan hasil observasi dan wawancara dengan guru mata pelajaran Aqidah Akhlak di MI Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang, diperoleh informasi bahwa tidak tampak adanya perubahan siswa dalam proses pembelajaran, siswa kurang aktif dan tidak tampak adanya interaksi antar siswa dalam kegiatan pembelajaran. Hal ini dikarenakan proses pembelajaran Aqidah Akhlak di kelas masih menggunakan metode ceramah dan tanya jawab. Untuk mengatasi masalah tersebut diperlukan metode pembelajaran yang dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa. Metode yang diterapkan dalam penelitian ini adalah metode pembelajaran make a match.
Penelitian ini bertujuan untuk (1) mendeskripsikan penerapan metode make a match dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas V B pada mata pelajaran akidah akhlak di Madrasah Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang, (2) Mendeskripsikan proses mengevaluasi penerapan metode make a match dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas VB pada mata pelajaran Aqidah Akhlak di MI Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) terdiri dari 2 siklus yang masing-masing siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini melalui observasi, wawancara, dokumentasi, angket dan tes. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini melalui tiga tahapan yaitu : (1) Reduksi data, (2) Paparan Data, dan (3) Penyimpulan hasil analisis data.
Dari hasil analisis data dapat disimpulkan bahwa penerapan metode make a match dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas V B pada mata pelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang. Pada siklus 1 aktivitas belajar siswa pada pembelajaran dengan menggunakan metode make a match mencapai 90 % dan meningkat pada siklus 2 mencapai 100 %. Dengan persentase peningkatan mencapai 10 %. Hasil belajar siswa juga meningkat, pada siklus I persentase ketuntasan belajar mencapai 48 % dan meningkat pada siklus II persentase ketuntasan belajar mencapai 81 %.
ABSTRACT
Learning activities is a series of activities carried out in following student learning resulting in behavioral changes in student learning. However, based on observations and interviews with subject teachers of Subject Aqidah Akhlak in MI Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang, obtained an information that there were no changesing of students in the learning process, students are less active and do not look any interaction between students in learning activities. This is caused by the learning process in class Aqidah Akhlak are still using the talktive method and frequently asked questions. To overcome these problems required a method of learning that can enhance students' learning activities. The method applied in this research is a method of learning make a match.
This study aims to (1) describe the application of the method make a match in improving learning activities of student class fifth B at subjects Aqidah Ahlak in Madrasah Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang, (2) Describe the process by evaluating the implementation of the method make a match in improving learning activity of student class fifth B at subjects Aqidah Akhlak in MI Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang. This study used a qualitative approach and the type of research used in this study was classroom action research (PTK) consists of two cycles, each cycle consists of planning, implementation, observation and reflection. Data collection techniques in the study through observation, interviews, documentation, questionnaires and tests. Analysis of the data used in this study through three stages, namely: (1) data reduction, (2) Exposure Data, and (3) inference results of data analysis.
From the results of data analysis can be concluded that the application of the method make a match can enhance a learning activities of students' class fifth B in subjects Aqidah Akhlak in Madrasah Ibtidaiyah Sunan Kalijogo Karangbesuki Malang. In the first cycle of learning activities of students in it by using the make a match method to 90% and increased in cycle 2 reached 100%. With an increasing percentage reaches 10%. Learning outcomes of students also increased, the percentage of completeness I cycle to learn to reach 48% and increased the percentage of second cycle study reaches 81% completeness.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholeh, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Make A Match; Aqidah akhlak; Aktivitas Belajar Siswa; Make A Match; Aqidah Akhlaks; Student Activities | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 01 Feb 2023 10:17 | ||||||
Last Modified: | 01 Feb 2023 10:17 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/45865 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |