Husniah, Nur Aqlia (2011) Penerapan Metode Sosiodrama untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) Kelas IV B Madrasah Ibtidaiyah Islamiyah Sukun Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07140003.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Metode sosiodrama merupakan suatu cara mengajar dengan jalan mendramatisaikan bentuk tingkah laku dalam hubungan sosial. Sosiodrama merupakan alat pengajaran massal,pendengar harus benar-benar mengikuti jalannya sosiodrama. Pada akhir sosiodrama, pada suatu titik dimana telah timbul beberapa alternatif pemecahan soal yang disosiodramakan, pendengar dimintai pendapat lalu dipilih orang-orang tertentu untuk tampil ke depan mensosiodramakan persoalan menurut pandangan mereka. Sosiodrama ini memiliki kelebihan dapat berkesan kuat dan tahan lama dalam ingatan siswa, menarik bagi siswa dan membangkitkan semangat dalam pembelajaran SKI pada materi Isra’ Mi’raj yang selama ini dilakukan secara konvensional dan monoton.
Dari permasalahan di atas, maka kami rumuskan beberapa permasalahan yang nantinya akan kami jadikan titik tolak dalam penelitian kami ini, yaitu: (1) Bagaimanakah penerapan metode sosiodrama dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) kelas IV B MI Islamiyah Sukun Malang?, (2) Apakah penerapan metode sosiodrama mampu meningkatkan motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) kelas IV B MI Islamiyah Sukun Malang? Untuk menemukan solusi terebut, penulis mengadakan penelitian menggunakan desain penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitia PTK termasuk dalam penelitian kualitatif.
Dari hasil analisis didapatkan bahwa motivasi siswa mengalami peningkatan yang cukup signifikan dari siklus 1 sampai siklus II. Pembelajaran dengan metode sosiodrama mampu meningkatkan motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran SKI materi Isra’ Mi’raj kelas IV B MI Islamiyah Sukun Malang. Siswa juga mengalami kemajuan dalam penilaian antusias dalam mengikuti pembelajaran.
ABSTRACT
Sociodrama method is a way of teaching by way making condition forms of behavior in social relationships. Sociodrama is a teaching tool mass, listeners should really follow the sociodrama. At the end of sociodrama, at a point which has arisen several alternative solutions to problems that being sosiodrama, listeners asked for opinions and then selected certain people to come forward make sosiodrama issues from their perspective. This has advantages can sociodrama strong and lasting impression in the minds of students, appealing to students and generate enthusiasm in learning the material SKI Isra Miraj has been done in the conventional and monotonous.
From the above problems, we formulate some problems that would later we made a point of departure in our study, namely: (1) How is the application of the method sociodrama in enhancing students' motivation in the subjects of History of Islamic Culture (SKI) class IV B MI Islamiyah Sukun Malang?, (2) Is the application of methods to increase motivation to learn sociodrama students in the Cultural History of Islam (SKI) class IV B MI Islamiyah Sukun Malang? To find solutions the stretcher, the authors conducted research using classroom action research design (TOD). TOD Penelitian included in qualitative research.
From the analysis it was found that student motivation has increased significantly from cycle 1 to cycle II. Learning method sociodrama increased the motivation of students in the subjects of learning material SKI Isra Miraj class IV B MI Islamiyah Sukun Malang. Students are also making progress in the assessment of enthusiasm in following lessons.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Amrullah, Abdul Malik Karim | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Metode Sosiodrama; Motivasi Belajar; Sejarah Kebudayaan Islam; Methods sociodrama; Learning Motivation; History of Islamic Culture | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 01 Feb 2023 10:17 | ||||||
Last Modified: | 01 Feb 2023 10:17 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/45842 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |