Rofiqoh, Mantik (2010) Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan proses pembelajaran pada Madrasah Persiapan Negeri Menjadi Negeri : Studi Kasus Pada MTsN Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
06110120.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Pada Madrasah Persiapan Negeri Menjadi Negeri di MTsN Batu. Kemudian Untuk mengetahui media yang digunakan guru pendidikan agama Islam dalam upaya meningkatkan proses pembelajaran pada madrasah persiapan negeri menjadi negeri di MTsN Batu. Untuk mengetahui kegiatan-kegiatan apa yang dilaksanakan guru pendidikan agama Islam dalam upaya meningkatkan proses pembelajaran pada madrasah persiapan negeri menjadi negeri di MTsN Batu.
Permasalahan yang dikemukakan adalah bagaimanakah Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Pada Madrasah Persiapan Negeri Menjadi Negeri, media yang digunakan guru pendidikan agama Islam dalam upaya meningkatkan proses pembelajaran pada madrasah persiapan negeri menjadi negeri di MTsN Batu, kegiatan-kegiatan apa yang dilaksanakan guru pendidikan agama Islam dalam upaya meningkatkan proses pembelajaran pada madrasah persiapan negeri menjadi negeri di MTsN Batu.
Dengan menggunakan teori dan reverensi dari para pakar mengenai guru pendidikan Islam, pendidikan agama Islam, hakekat pendidikan dan ruang lingkup pembelajaran, perencanaan pembelajaran, disain pembelajaran dan metode pembelajaran, penulis mencoba melakukan penelitian tentang masalah yang dikemukakan diatas pada MTsN Batu yang beralamat di Jl. Pronoyudo Areng Areng Dadaprejo Junrejo Batu.
Dengan menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif melalui observasi langsung, penulis mencoba meneliti, menggali lebih jauh tentang apa yang diupayakan oleh guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan proses pembelajaran pada MTsN Batu. Dengan menggunakan analisa domain, analisa taksonomi dan komponensial nampak jelas apa yang menjadi upaya dari guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan proses pembelajaran di MTsN Batu.
Dari hasil penelitian ditemukan beberapa upaya guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan proses pembelajaran pada madrasah persiapan negeri menjadi negeri di MTsN Batu Seperti yang diungkapkan oleh para guru pendidikan agama Islam MTsN Batu dan juga oleh Kepala Madrasah, bahwasanya peningkatan pembelajaran akan te.rus ditingkatkan akan tetapi bagaimana meningkatkannya itu tergantung atau diserahkan kepada guru masing- masing bidang studi disamping ada program-program dari madrasah sebagai penunjangnya. Peningkatan proses pembelajaran pada saat persiapan negeri menjadi negeri yaitu dengan memotivasi siswa, menambah jam belajar siswa karena menurut para guru untuk pelajaran agama waktu yang dialokasikan terlalu pendek terutama untuk pelajaran fiqh dan bahasa arab, menjalin kerjasama yang baik dengan siswa dalam proses pembelajaran, mengadakan seminar, mengevaluasi siswa, memvariasi dan mengkombinasikan metode.
Adapun sumber media yang digunakan oleh guru PAI dalam upaya meningkatkan proses pembelajaran pada madrasah persiapan negeri menjadi negeri di MTsN Batu antara lain menggunakan komputer, LCD Proyektor, laptop, mendatangkan guru dari luar.
Kegiatan-kegiatan yang dilaksanakan oleh guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan proses pembelajaran pada madrasah persiapan negeri menjadi negeri di MTsN Batu antara lain menyelenggarakan sholat dhuha berjamaah setiap hari, menyelenggarakan pelatihan manasik haji, memperingati hari besar agama Islam, menyelenggarakan baca tulis al-Qur’an setiap hari. Kegiatan-kegiatan tersebut dimaksudkan untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan siswa kepada Allah SWT dan membiasakan kegiatan tersebut dirumah tidak hanya dimadrasah.
Selain itu mewajibkan siswa membaca sebelum pelajaran dimulai, Mewajibkan siswa untuk mencari mufrodad baru setiap hari untuk pelajaran bahasa arab, Dalam dua minggu sekali guru al-Qur’an hadist mewajibkan parasiswa menghafal ayat al-Qur’an sesuai materi, Bagi siswa yang tidak mengerjakan PR diberi sangsi tersendiri yaitu dengan cara memberikan tambahan tugas sampai siswa tersebut mau mengerjakannya, Guru memberikan perhatian khusus terhadap siswa yang mempunyai keterlambatan berfikir, yaitu dengan cara mendekati siswa dan menanyakan masalahnya. Selain itu mewajibkan setiap siswa untuk memiliki LKS pada setiap pelajaran.
Berdasarkan hasil penelitian tersebut, maka guru harus kreatif dalam menciptakan metode-metode baru dalam pembelajaran untuk meningkatkan prestasi siswa. Guru hendaknya lebih memahami materi dan mempersiapkan diri ketika akan melakukan proses belajar mengajar agar ketika ada hambatan pada saat mengajar guru dapat mengatasinya. Upaya yang telah berjalan sudah sangat baik tapi tetap harus ditingkatkan dan lebih berkreasi lagi.
Sumber belajar sudah representatif dan menunjang sekali untuk mewujutkan pembelajaran yang efektif, untuk itu guru hasuslah bisa menggunakan semua media pembelajaran. Kegiatan untuk menunjang pembelajaran lebih dimaksimalkan lagi karena masih ada beberapa siswa yang enggan mengikutinya.
ABSTRACT
The purpose of this study is to investigate the Islamic Religious Education Teachers Efforts In Improving Learning Process On Being Domestic Affairs Preparation Madrassas in MTsN Batu. Then To find the media used by teachers of Islamic religious education in an effort to enhance the learning process in preparation for the country madrassas into the country in MTsN Batu. To find out what activities are carried out Islamic religious education teachers in an effort to enhance the learning process in preparation for the country madrassas into the country in MTsN Batu.
The problem raised is how the efforts of Islamic Religious Education Teachers Improving Learning Process In Madrassas Preparation On Being Domestic Affairs, the media used by teachers of Islamic religious education in an effort to enhance the learning process in preparation for the country madrassas into the country in MTsN Batu, what activities are conducted teacher Islamic religious education in an effort to enhance the learning process in preparation for the country madrassas into the country in MTsN Batu.
By using the theory and reference from the experts about the teacher of Islamic education, Islamic religious education, educational nature and scope of learning, lesson planning, learning design and learning methods, the authors try to do research on the problems mentioned above in MTsN Batu which is located at Jl. Pronoyudo areng-areng Dadaprejo Junrejo Batu.
By using qualitative descriptive research method through direct observations, the author tries to examine, explore more about what is attempted by Islamic religious education teachers in enhancing the learning process in MTsN Batu. By using domain analysis, taxonomic analysis and componensial seems clear what the efforts of Islamic religious education teachers in enhancing the learning process in MTsN Batu.
From the research found some Islamic religious education teachers' efforts in improving the learning process in preparation for the country madrassas into the country in MTsN Batu As expressed by the teachers of Islamic religious education MTsN Batu and also by the Principals, that increased learning will be enhanced but continue how to increase it depends or left to the teachers of each field of study in addition there are programs from the madrassaas a supporter. Improving the learning process at the time of preparation of the country into the country is to motivate students, increase student learning hours because according to the teachers for religious instruction time allotted was too short, especially for the study of fiqh and Arabic language, a good cooperation with the students in the learning process, conducting seminars , evaluating students, varying and combining methods.
The media sources used by teachers PAI in an effort to increase the learning process in preparation for the country madrassas into the country in MTsN Batu, among others, using a computer, LCD projector, laptop, bring in teachers from outside.
The activities carried out by Islamic religious education teachers in enhancing the learning process in preparation for the country madrassas into the country in MTsN Batu, among others, held a Dluha prayer in congregation every day, conducting training rituals of hajj, commemorated the great religion of Islam, held a reading and writing of al-Qur'an of every day. These activities are intended to increase faith and devotion to Allah SWT students and familiarize these activities at home not only dimadrasah.
Also requires students to read before class begins, Requiring students to seek new mufrodad every day for Arabic language lessons, the teacher once a fortnight Qur'an hadith obliges students memorize verses of the Koran according to the material, for students who do not work home work was given its own sanctions in particular by providing additional tasks until the student is willing to do it, Master gave special attention to students who have delays in thinking, ie by approaching students and asking the problem. Also requires each student to have a work sheet on each lesson.
Based on these findings, the teacher must be creative in creating new methods of learning to improve student achievement. Teachers should better understand the material and prepare for when it will make the learning process so that when there is resistance at the time to teach teachers to cope. Efforts that have been running have been very good but it still must be improved and more creative again. Are representative of learning resources and support at all to create effective learning, so teachers must be able to use all the learning media. Activities to support learning is maximized over again because there are still some students who are reluctant to follow him.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Prabowo, Sugeng Listyo | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Upaya Guru PAI; Proses Pembelajaran; PAI Teacher Effort; Learning Process | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Adi Sucipto | ||||||
Date Deposited: | 31 Jan 2023 09:16 | ||||||
Last Modified: | 31 Jan 2023 09:16 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/45781 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |