Syafril, Mokhamad (2008) Analisis pengaruh sikap konsumen terhadap Loyalitas Merek Gitar Fender Stratocaster: Studi pada Studio Musik dan Workshop Bo Diddley di Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
02220003.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pentingnya sikap dalam pemasaran dikarenakan pengukuran sikap merupakan masalah pokok dalam berbagai situasi pemasaran. Strategi segmentasi pasar seringkali didasarkan pada data tentang sikap. Menentukan sikap dari berbagai segmen pasar yang berbeda – beda terhadap suatu produk merupakan hal yang penting sekali untuk mengembangkan strategi “penempatan”(positioning strategy). Pengukuran sikap sering merupakan dasar untuk mengevaluasi efektifitas kampanye periklanan. Sebagai tambahan, hubungan yang diasumsikan antara sikap dan perilaku membantu dalam peramalan penerimaan produk dan dalam mengembangkan program-program pemasaran.
Penelitian ini termasuk dalam penelitian survei yaitu penelitian yang mengambil sampel dari satu populasi dengan menggunakan kuisioner sebagai alat pengumpulan data yang pokok. Jenis penelitian ini adalah penelitian penjelasan (explanatory research) yaitu penelitian yang menjelaskan hubungan kausal antara variabel-variabel yang saling terkait melalui pengujian hipotesa. Untuk menjawab tujuan penelitian digunakan regresi linier berganda.
Dari hasil pembahasan untuk hipotesis yang pertama dilakukan dengan uji F yaitu pengujian secara serentak dengan besarnya Fstatisitik sebesar 37,521. Nilai ini lebih besar dari Ftabel (37,521> 2,80). Hal ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh yang cukup signifikan variabel keyakinan, kesukaan, dan tindakan terhadap loyalitas merek produk gitar Fender Stratocaster. Sedangkan untuk pengujian secara parsial dilakukan dengan uji t. Untuk keyakinan nilai tstatistik sebesar 3,479. Untuk kesukaan nilai tstatistik sebesar 4,450. Untuk tindakan nilai tstatistik sebesar 7,431 semua memiliki nilai > t Tabel 1,68 Hasil ini memperlihatkan bahwa terdapat pengaruh yang cukup signifikan dan variabel sikap yang meliputi Keyakinan, Kesukaan, dan Tindakan yang berpengaruh paling dominant terhadap Loyalitas Merek gitar Fender Stratocaster adalah variabel tindakan karena memiliki nilai yang paling tinggi.
ABSTRACT
Attitude is an important factor to study in marketing business and its measurement is a major factor in many marketing situations. The market segmentation strategies are often based on attitude-related data. Deciding the attitudes of a different variety of market segments on a certain product is a very important thing for planning and designing positioning strategy. Measuring the attitudes is commonly the basic step in evaluating the effectiveness of a marketing or advertising campaign. In addition, the assumed relationship between attitude and behavior help predict the product acceptance in the market and in developing the marketing programs.
The study is an explanatory research which as such attempts to explain the causal relationship between the interrelated variables through hypothesis testing. The samples for the study were derived from their population randomly through accidental sampling technique. The data were primarily gathered through questionnaires and surveys. The collected data were processed and analyzed by the use of multiple linear regression in order to find answers for the research questions.
From the simultaneous F-test calculation, the result shows that the value of F statistic/count is 37,521. This is bigger than the value of F table 37,521> 2.80. This finding implies that there is a highly significant effect of trust, preference, and attitude variables on the consumers’ loyalty to the guitar product Fender Stratocaster. Meanwhile, the result of partial t-test calculation found the value of t statistic 3,479 for attitude variable, t statistic 4,450 for preference variable, t statistic 7,431 for attitude variable where all variables obtain equal value of t. table > 1.68. From the results of the study, it can be confidently inferred that there is a significant effect of behavior-related factors which include trust, preference and attitude, in which attitude is the most dominant factor, as shown from the partial t test value, on the customers’ loyalty to the guitar brand Fender Stratocaster
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Masyhuri, Masyhuri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Variabel Keyakinan; Kesukaan; Tindakan; Regresi Linier Berganda; Trust Variable; Willing; Action; Regression Double Linier | ||||||
Departement: | Fakultas Ekonomi > Jurusan Manajemen | ||||||
Depositing User: | Koko Prasetyo | ||||||
Date Deposited: | 18 Jan 2023 14:47 | ||||||
Last Modified: | 18 Jan 2023 14:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/44510 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |