Akhmad, Fanani Nurfitro (2022) Hubungan penyesuaian diri dan dukungan sosial dengan motivasi belajar santri baru Ponpes Nurul Huda Singosari. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
17410090.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penyesuaian diri adalah suatu cara seorang individu untuk menghadapi berbagai situasi baru dalam lingkungan hidupnya sehingga perilakunya dapat diterima di kehidupan dimana dia berada. Dukungan sosial adalah bantuan yang diberikan oleh orang-orang terdekat dalam lingkungan sosialnya. Motivasi belajar merupakan dorongan secara psikologis yang membuat seorang individu mengacu pada suatu hal tertentu yang berfokus pada bidang Pendidikan khususnya dalam hal untuk belajar.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui : 1) Tingkat penyesuaian diri, dukugan sosial, dan motivasi belajar. 2) Hubungan antara dukungan sosial dengan motivasi belajar. 3) Hubungan antara penyesuaian diri dengan motivasi belajar. 4) Hubungan penyesuaian diri dan dukungan sosial dengan motivasi belajar.
Penelitian kali ini menggunakan teknik analisis yang bersifat kuantitatif, metode kuantitatif dan analis menggunakan statistik, yang mana data-data yang diperoleh dari hasil penelitian akan dihitung menggunakan bantuan aplikasi microsoft excel dan spss. Desain penelitian ini adalah penelitian korelasional yang bertujuan untuk melihat hubungan antara variabel bebas dengan variabel terikat dengan subjek 100 anak.
Hasil dari penelitian ini yaitu adanya 1) Penyesuaian diri, dukungan sosial, dan motivasi belajar berada pada tingkat sedang. 2) hubungan antara penyesuaian diri dengan motivasi belajar ditunjukkan dengan nilai (r) sebesar 0,227 dan nilai signifikansi 0,023 (sig < 0,05) yang berarti adanya hubungan dari kedua variabel. 3) hubungan antara dukungan sosial dengan motivasi belajar ditunjukkan dengan nilai (r) sebesar 0,207 dan nilai signifikansi 0,039 (sig < 0,05) yang berarti terdapat hubungan dari kedua variabel. 4) hubungan dari ketiga variabel yang didapat melalui uji korelasi berganda diperoleh nilai signifikansi 0,018 (sig < 0,05), yang artinya adanya hubungan dari penyesuaian diri dan dukungan sosial dengan motivasi belajar dan lebih tinggi tingkat hubungan antara dukungan sosial dengan motivasi belajar yang dihitung melalui uji spearman dengan nilai koefisien korelasi (r) sebesar 0,321.
ENGLISH:
Adjustment is an individual's way of dealing with new situations in his life so that his behavior can be accepted in the life where he is, such as in social life or in the educational environment. Social support is assistance given by the closest
people in their social environment, including the provision of empathy and sympathy information so that individuals can feel comfortable, cared for, and appreciated. Learning motivation is a psychological impulse that makes an
individual refers to a particular thing that focuses on the field of education,especially in terms of learning.
This study aims to determine: 1) Level of self-adjustment, social support, and motivation to learn. 2) The relationship between social support and learning motivation. 3) The relationship between self-adjustment and learning motivation.
4) The relationship between self-adjustment and social support with learning motivation.
This research uses quantitative analysis techniques, quantitative methods are research in the form of numbers and analysts use statistics, in which the data obtained from the research results will be calculated using the help of Microsoft Excel and SPSS applications. The design of this study is a correlational study that aims to see the relationship between the independent variable and the dependent variable with the subject of 100 children.
The results of this study are 1) Self-adjustment, social support, and learning motivation are at a moderate level. 2) the relationship between self-adjustment and learning motivation is indicated by a value (r) of 0.227 and a significance value of 0.023 (sig <0.05) which means that there is a relationship between the two variables. 3) the relationship between social support and learning motivation is indicated by a value (r) of 0.207 and a significance value of 0.039 (sig <0.05) which means there is a relationship between the two variables. 4) the relationship of the three variables obtained through the multiple correlation test obtained a significance value of 0.018 (sig <0.05), which means that there is a relationship between self-adjustment and social support with learning motivation and a higher level of relationship between social support and learning motivation is calculated
through the Spearman test with a correlation coefficient (r) of 0.321.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Rahayu, Iin Tri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | penyesuaian diri; dukungan sosial; motivasi belajar | ||||||
Subjects: | 17 PSYCHOLOGY AND COGNITIVE SCIENCES > 1701 Psychology > 170113 Social and Community Psychology | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi | ||||||
Depositing User: | Fanani Nurfitro Akhmad | ||||||
Date Deposited: | 04 Jan 2023 13:36 | ||||||
Last Modified: | 04 Jan 2023 13:36 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/43358 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |