Umair, Muhammad (2022) Pengaruh program KIP-K dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar mahasiswa Pendidikan IPS Angkatan 2019-2021 di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
18130048.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Hasil belajar dapat dipengaruhi oleh faktor internal maupun eksternal. Faktor eskternal seperti biaya pendidikan yang tidak murah dan cara belajar setiap orang yang berbeda-beda. Pemerintah mengadakan program KIP-K untuk membiayai mahasiswa yang ingin kuliah dan mendapatkan hasil belajar yang baik. Kemandirian belajar merupakan cara belajar yang dapat mempengaruhi hasil belajar.
Tujuan penelitian ini menjelaskan: 1) Untuk mengetahui pengaruh program KIP-K terhadap hasil belajar mahasiswa pendidikan IPS angkatan 2019, 2020, dan 2021 di UIN Malang., 2) Untuk mengetahui pengaruh kemandirian belajar terhadap hasil belajar mahasiswa pendidikan IPS angkatan 2019, 2020, dan 2021 di UIN Malang., 3) Untuk mengetahui pengaruh program KIP-K dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar mahasiswa pendidikan IPS angkatan 2019, 2020, dan 2021 di UIN Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan jenis yang digunakan adalah statistik deskriptif. Teknik pengumpulan data menggunakan metode kuesioner. Populasi dan sampel yang digunakan yaitu seluruh mahasiswa penerima program KIP-K jurusan pendidikan IPS angkatan 2019, 2020, dan 2021 di UIN Malang yang berjumlah 42 orang. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji asumsi klasik, uji analisis regresi linier berganda, uji t dan uji f.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Terdapat pengaruh positif yang signifikan antara program KIP-K terhadap hasil belajar mahasiswa pendidikan IPS angkatan 2019, 2020, dan 2021 di UIN Malang., 2) Terdapat pengaruh positif yang signifikan antara program KIP-K dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar mahasiswa pendidikan IPS angkatan 2019, 2020, dan 2021 di UIN Malang., 3) Terdapat pengaruh positif yang signifikan antara kemandirian belajar terhadap hasil belajar mahasiswa pendidikan IPS angkatan 2019, 2020, dan 2021 di UIN Malang.
ENGLISH:
Learning outcomes can be influenced by internal and external factors. External factors such as the cost of education is not cheap and everyone's way of learning is different. The government held the KIP-K program to finance students who want to study in college and get good study results. Independent learning is a way of learning that can affect learning outcomes.
The purposes of this study are to explain: 1) To determine the effect of the KIP-K program on social studies education student learning outcomes for the 2019, 2020, and 2021 classes at UIN Malang., 2) To determine the effect of independent learning on social studies education student learning outcomes for the 2019, 2020, social studies and 2021 at UIN Malang., 3) To find out the effect of the KIP-K program and independent learning on the learning outcomes of social studies education students for the 2019, 2020 and 2021 batches at UIN Malang. This study uses a quantitative approach and the type used is descriptive statistics. Data collection techniques using the questionnaire method. The population and sample used are all students receiving the KIP-K program majoring in Social Sciences education batches of 2019, 2020 and 2021 at UIN Malang, totaling 42 people. The data analysis technique used is the classical assumption test, multiple linear regression analysis, t test and f test.
The results of the study show that: 1) There is a significant positive effect between the KIP-K program on the learning outcomes of IPS education students in 2019, 2020, and 2021 at UIN Malang., 2) There is a significant positive effect between the KIP-K program and learning independence on the learning outcomes of IPS education students in 2019, 2020, and 2021 at UIN Malang., 3) There is a significant positive effect between independent learning on social studies education student learning outcomes in 2019, 2020, and 2021 at UIN Malang.
ARABIC:
الغرض من هذه الدراسة هو شرح: 1) لتحديد تأثير برنامج KIP-K على نتائج تعلم الطلاب لتعليم الدراسات الاجتماعية لفصول 2019 و 2020 و 2021 في UIN Malang. ، 2) لتحديد تأثير المستقل التعلم عن نتائج تعلم الطلاب لتعليم الدراسات الاجتماعية لعام 2019 و 2020 والدراسات الاجتماعية و 2021 في UIN Malang. ، 3) لمعرفة تأثير برنامج KIP-K والتعلم المستقل على نتائج التعلم لطلاب تعليم الدراسات الاجتماعية في دفعات 2019 و 2020 و 2021 في UIN Malang.
تستخدم هذه الدراسة المنهج الكمي والنوع المستخدم هو الإحصاء الوصفي. تقنيات جمع البيانات باستخدام طريقة الاستبيان. السكان والعينة المستخدمة هم جميع الطلاب الذين يتلقون برنامج KIP-K المتخصص في مجموعات تعليم العلوم الاجتماعية لعام 2019 و 2020 و 2021 في UIN Malang ، بإجمالي 42 شخصًا. تقنية تحليل البيانات المستخدمة هي اختبار الافتراض الكلاسيكي وتحليل الانحدار الخطي المتعدد واختبار t واختبار f.
تظهر نتائج الدراسة ما يلي: 1) هناك تأثير إيجابي كبير بين برنامج KIP-K على نتائج التعلم لطلاب تعليم IPS في 2019 و 2020 و 2021 في UIN Malang. ، 2) هناك تأثير إيجابي كبير بين برنامج KIP-K واستقلال التعلم على نتائج التعلم لطلاب تعليم IPS في 2019 و 2020 و 2021 في UIN Malang. ، 3) هناك تأثير إيجابي كبير بين التعلم المستقل على نتائج تعلم طلاب تعليم الدراسات الاجتماعية في عام 2019 ، 2020 و 2021 في UIN Malang.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Pusposari, Luthfiya Fathi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | program KIP-K; kemandirian belajar; hasil belajar | ||||||
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130103 Higher Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial | ||||||
Depositing User: | Muhammad Umair | ||||||
Date Deposited: | 12 Jan 2023 09:57 | ||||||
Last Modified: | 12 Jan 2023 09:57 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/42989 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |