Tumanggor, Tiurma Boru (2010) Hubungan antara Pelayanan Bimbingan Kelompok Teknik Group Guidance Class dengan Konsep Diri Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Garum Kabupaten Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
06410069.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Konsep diri merupakan kerangka acuan (frame of reference) individu dalam berinteraksi dengan lingkungan. Melalui perilakunya akan tampak bagaimana cara individu memandang dirinya dan menilai dirinya. Apabila seseorang memandang dirinya negatif, maka ia akan berperilaku negatif, dan sebaliknya apabila seseorang memandang dirinya positif, maka ia akan menampilkan perilaku yang bersifat positif. Dalam lingkup pendidikan atau sekolah terdapat faktor yang dapat mempengaruhi pembentukan konsep diri salah satunya adalah pelayanan bimbingan kelompok teknik group guidance class, yaitu teknik pelayanan bimbingan yang diberikan oleh pembimbing kepada sekelompok siswa dengan tujuan memberi bantuan terhadap siswa yang dilaksanakan dalam situasi kelas pada jam tertentu yang sudah ditentukan dalam jadwal. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji apakah ada hubungan antara pelayanan bimbingan kelompok teknik group guidance class dengan konsep diri siswa kelas XI SMA Negeri I Garum kabupaten Blitar.
Penelitian ini merupakan penelitian jenis kuantitatif. Subyek dalam penelitian ini sebayak 90 siswa. Metode pengumpulan data menggunakan skala psikologi yaitu, untuk instrumen pelayanan bimbingan kelompok kelompok teknik group guidance class terdiri atas 24 item dan 30 item pada instrumen konsep diri.
Dari hasil perhitungan tersebut diperoleh = 0,219 dengan taraf signifikansi 0,039 < 0,05. Mengindikasikan bahwa ada hubungan positif yang signifikan antara pelayanan bimbingan kelompok teknik group guidance class dengan konsep diri siswa kelas XI IPA SMA Negeri I Garum Kabupaten Blitar.
ABSTRACT
Self-concept is a frame of reference for individuals in their interaction with the environment. through their behavior will appear how individuals view themselves and assess themselves. If someone considers himself negatively, so he will behave negatively, on the contrary, if someone considers positively, so he will show positive behaviors. within the scope of education or school there are factors that can influence the formation of self-concept, one of them is guidance service groups with technical of guidance group classes, namely: technical of guidance services provided by the adviser to the group of students for the purpose of giving assistance to students who are held in a classroom situation at certain hours specified in the schedule. The purpose of this research was to examine whether there is a relationship between guidance service groups with technical of guidance group class on self-concept at eleven grade of science of SMAN I of Garum Blitar..
This research is a kind of quantitative research. Subject in this research as many as 90 students. methods of data collection using psychological scales, ie, for instrument guidance service groups with technical of guidance group class consists of 24 items and 30 items on self-concept instruments.
From the calculation result = 0,219 is obtained with level signifkansi 0,039 < 0,05. Indicates that there is a significant positive relationship between guidance service groups with technical of guidance group class with self-concept at eleven grade of science of SMAN I of Garum Blitar
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hidayah, Rifa | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pelayanan Bimbingan Kelompok Teknik Group Guidance Class; Konsep Diri; guidance service groups with technical of guidance group classes; self-concept | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 12 Dec 2022 10:19 | ||||||
Last Modified: | 12 Dec 2022 10:19 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/42313 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |