Rahmawati, Alfi Nur Fitria (2011) Penerapan metode pembelajaran everyone is teacher here dalam meningkatkan prestasi belajar mata pelajaran Pendidikan Agama Islam siswa R-SMA-BI Negeri 1 BATU. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07110050.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (930kB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pembelajaran adalah suatu usaha mengorganisasi lingkungan sehingga menciptakan kondisi belajar bagi siswa. Tugas guru dalam rangka optimalisasi proses belajar adalah sebagai fasilitator yang mampu mengembangkan kemampuan anak, pendidikan memiliki peran yang sangat penting dalam keberhasilan sebuah pembelajaran apalagi dalam menentukan metode pembelajaran. R-SMA-BI Negeri 1 Batu merupakan salah satu lembaga pendidikan yang terus berusaha meningkatkan kualitas pembelajarannya. Namun metode-metode lama tetap menjadi pilihan di banyak kesempatan, khususnya mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Untuk itu penulis akan menerapkan suatu metode baru yang belum pernah digunakan dalam proses pembelajaran di R-SMA-BI Negeri 1 Batu dalam skripsinya yang berjudul “Penerapan Metode Pembelajaran Everyone Is Teacher Here Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa di R-SMA-BI Negeri 1 Batu”
Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah (a) Bagaimana pelaksanaan Metode Everyone Is A Teacher Here dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam di R-SMA-BI Negeri 1 Batu? (b) Bagaimana hasil penerapan metode everyone is teacher here dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam di R- SMA-BI Negeri 1 Batu?. Skripsi ini bertujuan untuk menjelaskan dan menjawab bagaimana pelaksanaan Metode Everyone Is A Teacher Here dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam di R-SMA-BI Negeri 1 Batu,dan Bagaimana hasil penerapan metode everyone is teacher here dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam di R-SMA-BI Negeri 1 Batu.
Skripsi ini menggunakan pendekatan kualitatif, sehingga data yang digunakan adalah data kualitatif. Sedangkan untuk Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah, Observasi, pengamatan partisipatif, dokumentasi dan hasil belajar. Analisa data berupa hasil ulangan setelah melakukan metode everyone is teacher here.
Hasil dari penelitian yang dilakukan penulis dapat disampaikan bahwasannya metode pembelajaran yang penulis terapkan merupakan salah satu cara agar proses belajar mengajar bisa lebih aktif dan siswa dapat menerima materi dengan maksimal. Dalam menggunakan metode everyone is teacher here, hasil belajar dalam ulangan harian bisa jauh lebih baik dibandingkan dengan menggunakan metode yang lain. Dilihat dari hasil ulangan, dengan menggunakan metode everyone is teacher here, tidak ada satupun siswa yang dinyatakan tidak tuntas, berbeda dengan hasil ulangan sebelumnya terdapat tujuh siswa yang dinyatakan tidak tuntas dengan menggunakan metode yang lain.
ABSTRACT
Learning is an effort to organize the environment in order to appear study condition for students. The duty of teacher in which for study process optimality is being a facilitator which is able to develop children skill. Education has importantly contribution in learning success, especially in determining the method of learning. R-SMA-BI Negeri I Batu is envolved one of an educated institutions that keeps trying to improve the learning quality. Otherwise, the communicative and discussion theory become a choice in some chances, the subject matter Islamic Education especially. Therefore, the researcher will apply a new method which has not been used in learning process of R-SMA-BI Negeri I Batu in the thesis which tetles “Learning Method Application Everyone Is Teacher Here in Improving Study Achievement of the Subject Matter Islamic Education for Students of R-SMA-BI Negeri I Batu”.
the research problems of this discussion are (a) how are the implementation of Everyone Is Teacher Here method in Islamic Education learning in R-SMA-BI Negeri I Batu? (b) How are the results of the implementation of Everyone Is Teacher Here method in Islamic Education learning in R-SMA-BI Negeri I Batu? The goals of this research are for explaining and answering how the implementation of Everyone Is Teacher Here method in Islamic Education learning in R-SMA-BI Negeri I Batu are, and How the results of the implementation of Everyone Is Teacher Here method in Islamic Education learning in R-SMA-BI Negeri I Batu are.
This research uses qualitative approach and also qualitative data. In different case, the methods of data collection are observation, participative supervision, documentation, and the result of the study. Data Analysis includes result of some tests after applying Everyone Is Teacher Here method.
The result of this research could be published that learning method applied by the researcher is one of ways to obtain the process of teaching-learning is able to be more active and students could receive the material totally. In using the method of Everyone Is Teacher Here, researcher can compare that result of the study related to daily tests is highly better than using another method. From the test result by using the method of Everyone Is Teacher Here, the researcher concludes that none of students get unsatisfied result. It different from previous test which results there are seven students failed to obtain good score because of another method in teaching- learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Supriyatno, Triyo | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | everyone is teacher here; prestasi belajar; Everyone Is Teacher Here; Study Achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 05 Dec 2022 10:56 | ||||||
Last Modified: | 05 Dec 2022 10:56 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/42073 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |