WIDIASTUTIK, YENI (2011) Penggunaan bahan ajar Lembar Kerja Siswa (LKS) dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas X-A pada mata pelajaran Fikih di MAN 2 Probolinggo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07110045.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (604kB) |
Abstract
Masalah penting yang sering dihadapi guru dalam kegiatan pembelajaran adalah memilih atau menentukan materi pembelajaran atau bahan ajar yang tepat dalam rangka membantu siswa membantu mencapai kompetensi. Hal ini disebabkan oleh kenyataan bahwa dalam kurikulum atau silabus, materi bahan ajar hanya dituliskan secara garis besar dalam bentuk “ materi pokok”. Menjadi tugas guru untuk menjabarkan materi pokok tersebut sehingga menjadi bahan ajar yang lengkap. Bahan ajar LKS merupakan salah satu bahan ajar yang dapat membantu mencapai tujuan dari pembelajaran Fikih dan juga meningkatkan minat belajar siswa.
Fokus penelitian ini adalah, pertama : bagaimana penyusunan bahan ajar LKS dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas X-A pada mata pelajaran Fikih di MAN 2 Probolinggo ? kedua : bagaimana penggunaan bahan ajar LKS dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas X-A pada mata pelajaran Fikih di MAN 2 Probolinggo?. Tujuannya yaitu pertama mendeskripsikan penyusunan bahan ajar LKS dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas X-A pada mata pelajaran Fikih di MAN 2 probolinggo kedua mendeskripsikan penggunaan bahan ajar LKS dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas X-A pada mata pelajaran Fikih di MAN 2 Probolinggo.
Pendekatan penelitian ini adalah kualitatif. Metode pengumpulan datanya adalah dokumentasi, wawancara, dan observasi, teknik analisa datanya adalah pengelolahan, klasifikasi, penarikan kesimpulan, dan penarikan temuan. Uji validatasnya datanya adalah cek metode, cek hasil, cek penarikan temuan, cek responden, perpanjangan waktu penelitian, trianggulasi.
Hasil penelitian ini menunjukkan 1. Penyusunan bahan ajar LKS khususnya mata pelajaran Fikih di MAN 2 Probolinggo berdasarkan kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP) 2009 yang telah dikembangkan oleh musyawarah guru mata pelajaran Fikih Kota Probolinggo (MGMP Fikih Kota Probolinggo) Selain itu penyusunan LKS juga berdasarkan permasalahan- permasalahan aktual yang dihadapi oleh siswa dan guru di sekolah. Adapun langkah-langkah penulisan LKS adalah sebagai berikut a) Perumusan kompetensi dasar yang harus dikuasai b) Menentukan alat penilaian c) Penyusunan Materi d
)Struktur LKS adalah sebagai berikut a) Judul b) Petunjuk belajar (Petunjuk siswa/guru) c) Kompetensi yang akan dicapai d) Informasi pendukung e) Tugas- tugas dan langkah-langkah kerja f) Penilaian 2. Penggunaan bahan ajar LKS (Lembar Kerja Siswa) dalam pembelajaran Fikih kelas X-A di MAN 2
Probolinggo diwajibkan atas semua siswa, dengan alasan untuk memudahkan siswa dalam proses belajar di kelas, karena di dalam LKS terdapat latihan-latihan soal sehingga pengetahuan siswa bertambah. Penggunaan LKS mata pelajaran Fikih ini disambut baik oleh siswa maupun guru begitu juga sebaliknya. Siswa maupun guru berminat dan termotivasi untuk menggunakan LKS Fikih. Disamping itu, LKS Fikih sangat membantu guru dalam proses belajar mengajar. Selain itu penggunaan bahan ajar LKS dalam pembelajaran Fikih di kelas ini dapat meningkatkan minat belajar siswa misalkan ada peningkatan hasil ujian harian, UTS, UAS. Ada peningkatan siswa yang bertanya di kelas dan di luar kelas, siswa tidak merasa bosan dan jenuh dalam melakukan belajar dan dapat membantu siswa untuk tercapainya tujuan pembelajaran, mata pelajaran lebih terstruktur dan lain-lain.
ABSTRACT
Important problem often faced by teachers in learning activities is a chosen or determine the learning materials or teaching materials are appropriate in order to help students help achieve competence. This is due to the fact that the curriculum or syllabus and study materials are written only marginally in the form of subject matter. Being a teacher assignment to describe the subject matter so that it becomes a complete teaching materials. Materials Student Worksheet is one of the teaching materials that can help achieve the objectives of the fikih of learning and also increase the interesting of student learning.
The focus of this study is the first how to create Materials Student Worksheet to improve students' learning an interesting at class X-A of MAN 2 Probolinggo on subjects Fiqh? second: how to use Materials Student Worksheet to increase an interesting in learning student on the subjects Jurisprudence at class XA of MAN 2
Probolinggo?. The goal is first to describe the preparation of Materials Student Worksheet increase an interesting in learning student on the subjects Fikih at class X-A of MAN 2 in Probolinggo, both describe the use of Materials Student Worksheet increase an interesting in learning student on the subjects Fikih at class X-A of MAN 2 in Probolinggo.
This research approach is qualitative. Method of data collection is the documentation, interviews and observations, data analysis techniques is the management, classification, drawing conclusions, and the withdrawal of the findings. Test the validity of data is a check method, check results, check withdrawals findings, check the respondent, an extension of time penel itian, triangulation.
The results of this study showed 1. The preparation of Materials Student Worksheet specifically subjects Fikih at MAN 2 Probolinggo based at curriculum unit level of education (SBC) 2009 which has been developed by teachers deliberation of Subjecr Fikih in Probolinggo Jurisprudence (MGMP Fikih Probolinggo). In addition, the preparation work sheet is also based on the actual problems faced by students and teachers at the school. As the steps writing worksheets are as follows a) Formulation of basic competencies that must be controlled, b) determine the assessment tool, c) Preparation of Material d), Materials Student Worksheet structure is as follows, a) Title, b) Lesson learned, (Hint student / teacher), c) Competence to be achieved, d) supporting information, e) The tasks and measures of work, f) Assessment 2. The use of teaching materials Worksheet (Worksheet for Students) in fikih learning at class X-A of MAN 2 in Probolinggo is required for all students with a reason to facilitate students in the learning process in class, because in there Materials Student Worksheet exercises, so that students' knowledge increasing. The use of Materials Student Worksheet of subjects fikih was accepted by students and teachers and vice versa. Students and teachers interested and motivated to use Materials Student Worksheet of Fikih.
In addition, Materials Student Worksheet of Fiqh is very helpful for teacher in teaching and learning. In addition, the use of instructional materials in learning worksheets fikih in these classes can enhance students' learning interests suppose there is increasing daily exam result, Middle Test, Final Test. There is increased student who asks in class and outside class, students do not feel bored and tired of doing learning and can help students to achieve the purpose of learning, more structured subject and others.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Marno, Marno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Bahan ajar LKS; Peningkatan; Minat Belajar Siswa; Teaching materials of Materials Student Worksheet; Improvement; Student Interests | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Dec 2022 15:12 | ||||||
Last Modified: | 01 Dec 2022 15:12 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/42026 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |