Mufti, Achmad Rodhinal (2011) Hubungan antara Burnout terhadap motivasi belajar pada mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang yang bekerja. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07410126.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (882kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
This study aimed to examine Relationship Between Burnout With Learning Motivation Students Students At The Faculty Of Economics Of The State Islamic University Of Malang Maulana Malik Ibrahim at Work . Burnout is a state of psychological tension experienced by an individual from day to day related to his work and influence the physical, psychological and behavioral. Symptoms of burnout include: physical exhaustion, emotional exhaustion, fatigue and mental attitudes, feelings of low self achievement.
Learning motivation is an impulse that comes from within and outside the individual self, which encourages individuals to perform an act of learning and lead to learning objectives. divided into two, namely intrinsic motivation is: the need to know, the drive to succeed, the need to work together, boost confidence, the frequency of learning, discipline and the college is an example of extrinsic motivation: to get praise or recognition from friends, professors and want have the incentive in the form of matter.
In this study there are two variables, such as burnout, while the independent variables are the dependent variable is the learning motivation. This study is correlational taking sampled using purposive sample of 31 students of the Faculty of Economics of the State Islamic University of Malang Maulana Malik Ibrahim who worked, among other characteristics that are still active college students, students of 2007 to 2010 who worked more than 15 hours per employee or entrepreneurship, student of 2007 to 2010 are not yet carry out the thesis exam at the Faculty of Economics, State Islamic University of Malang Maulana Malik Ibrahim and students who work a minimum of 1 year.
The instrument used was a questionnaire consisting of burnout questionnaire and questionnaires on learning motivation. To test the quality of measuring devices used Product Moment is then correlated to test its validity and to test the reliability of Alpha Cronbarch aitem questionnaire. By using the formula of Pearson Product Moment correlation, the results obtained from the data processing can be seen that P = 0.012 <0.05, which means the research hypothesis is accepted.
The results of correlation test showed that there was a significant negative relationship between burnout with the learning motivation. From the survey results revealed that the research hypothesis is accepted and this means there is a relationship between burnout with the learning motivation.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk melihat hubungan antara burnout dengan motivasi belajar pada mahasiswa Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang Yang Bekerja. Burnout adalah kondisi ketegangan psikologis yang dialami individu dari hari ke hari berkaitan dengan pekerjaannya dan mempengaruhi fisik, psikis dan perilaku. gejala burnout mencakup : kelelahan fisik, kelelahan emosional, kelelahan sikap dan mental, perasaan pencapaian diri yang rendah.
Motivasi belajar adalah suatu dorongan yang muncul dari dalam dan di luar diri individu, yang mendorong individu untuk melakukan suatu perbuatan belajar dan mengarah pada tujuan belajar. di bagi menjadi dua yaitu motivasi instrinsik ialah : Dorongan ingin tahu, Dorongan ingin berhasil, Dorongan ingin bekerja sama, Dorongan rasa percaya diri, Frekuensi belajar, Kedisiplinan masuk kuliah dan motivasi ekstrinsik contoh ialah : Ingin mendapat pujian atau penghargaan dari teman, dosen dan Ingin mendapat insentif yang berupa materi.
Dalam penelitian ini terdapat dua variabel, antara lain variabel bebasnya yaitu burnout sedangkan variabel terikatnya adalah motivasi belajar. Penelitian ini bersifat korelasional yang pengambillan sampelnya menggunakan metode purposive sample yaitu terhadap 31 mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang yang bekerja, dengan karakteristik antara lain Mahasiswa yang masih aktif berkuliah, Mahasiswa angkatan
2007 sampai 2010 yang bekerja lebih dari 15 jam perminggu karyawan atau berwirausaha, Mahasiswa angkatan 2007 sampai 2010 yang belum melaksanakan ujian skripsi di Fakultas Ekonomi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang dan mahasiswa yang bekerja minimal 1 tahun.
Instrumen yang digunakan adalah angket yang terdiri dari atas angket burnout dan angket motivasi belajar. Untuk pengujian kualitas alat ukur digunakan Product Moment yang kemudian dikorelasikan untuk menguji validitasnya dan Alpha Cronbarch untuk menguji reliabilitas aitem angket. Dengan menggunakan rumus korelasi Product Moment dari Pearson, didapatkan hasil Dari hasil pengolahan data dapat diketahui bahwa P = 0,012< 0,05 yang berarti hipotesis dalam penelitan ini diterima.
Hasil uji korelasi tersebut menunjukan bahwa terdapat hubungan negatif yang signifikan antara burnout dengan motivasi belajar. Dari hasil penelitian diketahui bahwa hipotesis Penelitian ini diterima dan hal ini berarti terdapat hubungan antara burnout dengan motivasi belajar.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mahpur, Mohammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Burnout; Learning Motivation; Student At Work; Burnout; Motivasi Belajar; Mahasiswa Yang Bekerja | ||||||
Departement: | Fakultas Psikologi > Jurusan Psikologi | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 01 Dec 2022 13:47 | ||||||
Last Modified: | 01 Dec 2022 13:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/42011 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |