Responsive Banner

Implementasi bahan ajar LKS sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas XI IPA 1 di SMAN 03 Lumajang

KUSUMAWARDANI, LIYASIRNI (2011) Implementasi bahan ajar LKS sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas XI IPA 1 di SMAN 03 Lumajang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
07110021.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Media Pembelajaran adalah suatu alat bantu dalam proses kegiatan belajar mengajar. Salah satu komponen yang paling penting dalam pembelajaran yaitu media. Kedudukan media pembelaran bukan hanya sebagai alat bantu saja melainkan sebagai motivasi siswa agar hasil pembelajaran menjadi lebih baik. Media pembelajaran dapat dikatakan sebagai sumber belajar yang dapat membantu meningkatkan hasil belajar siswa salah satunya adalah media bahan Ajar LKS.

Tujuan penelitian ini adalah untuk memahami: 1) Implementasi Bahan Ajar LKS Sebagai Media Pembelajaran pada mata pelajaran PAI kelas XI di SMAN 3 Lumajang. 2) Pengaruh LKS terhadap pemahaman siswa tentang Al- Qur’an di kelas XI IPA I. 3) Bagaimana peranan LKS terhadap Akhak siswa kelas XI IPA I di SMAN 3 Lumajang.

Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif deskriptif. Lokasi penelitian di SMUN 3 Lumajang. Informan dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, para guru Agama dan siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan (1) wawancara terstruktur dan tidak terstruktur, (2) observasi non partisipasi, dan (3) studi dokumentasi. Anilis data melalui 3 proses, yaitu: (1) reduksi data, (2) penyajian data, dan (3) penarikan kesimpulan dan verifikasi. Pengecekan keabsahan data melalui ketekunan atau keajegan pengamatan dan triangulasi sumber.

Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa; 1) Implementasi bahan ajar LKS sebagai media pembelajaran masih efisien, LKS sangat membantu dalam proses belajar mengajar baik bagi guru maupun bagi siswa. Pelaksanaan pembelajaran khususnya pada mata pelajaran PAI dengan menggunakan LKS dapat menggunakan beberapa metode diantaranya yaitu ceramah, tanya jawab, diskusi, demonstrasi dan penugasan, sehingga proses belajar mengajar bervariasi/ tidak monoton. 2) peranan LKS terhadap pemahaman siswa pada Al-Qur’an di sekolah umum dapat membantu siswa untuk memahami Al-Qur’an karena pelajaran PAI terdapat materi Al-Qu’an. 3) peranan LKS terhadap akhlak siswa juga berpengaruh, karena dalam pembelajaran PAI juga terdapat materi tentang Akhlak sehingga siswa bisa menerapkannya dalam kehidupan sehari-hari.

ABSTRACT

Learning Media is an invaluable tool in the process of teaching and learning activities. Ones of the most important components in learning of the media. Position learning media not only as a tool course but as a student's motivation to become better learning outcomes. Instructional media can be considered as a learning resource that can help improve student learning outcomes one of which is the material medium Festive LKS.

The purpose of this research is to understand: 1) Implementation of Teaching Material on Learning Media LKS For subjects in class XI PAI Lumajang SMUN 3. 2) The role of LKS on students' understanding of the Qur'anic material in class XI IPA I. 3) The role of morality in LKS IPA I class XI student at SMAN 3 Lumajang.

This study used descriptive qualitative research approach. Research sites in SMUN 3 Lumajang. Informants in this study were principals, teachers and students of Religious Affairs. Data collection techniques used (1) structured and unstructured interviews, (2) non-participation observation, and (3) study the documentation. Analysis data through three processes, namely: (1) data reduction, (2) presentation of data, and (3) drawing conclusions and verification. Checking the validity of data’s through observation and perseverance or constancy triangulation of sources.

The findings of this study indicate that: 1) Implementation of teaching materials as a medium of learning LKS is still efficient, LKS very helpful in teaching and learning for both teachers and students. Implementation of learning, especially on the subjects of PAI by using BLMs can use several methods among which lectures, question and answer, discussion, demonstrations and assignments, so the learning process varied / is not monotonous. 2) The role of LKS on students' understanding of the Koran in public schools can help students to understand the Qur'an because there are lessons PAI Al-Qur'an material. 3) The role of the character of the student worksheets are also influential, since the PAI study also contained material about morality so that students can apply them in
daily life and self-control not to do things that are religiously forbidden.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Gafur, Abdul
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDGafur, AbdulUNSPECIFIED
Keywords: Bahan Ajar LKS; Media Pembelajaran; dan Pendidikan Agama Islam; Teaching Material LKS; Learning Media; and the Islamic Religious Education.
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Fadlli Syahmi
Date Deposited: 29 Nov 2022 09:26
Last Modified: 09 May 2023 11:31
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41905

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item