Trivina, Yuyun (2011) Upaya guru Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam pengembangan media pembelajaran PAI di SMA Negeri 9 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07110055.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Seiring dengan perkembangan zaman yang terus berubah menuju kearah kemajuan, dalam era persaingan yang semakin bebas seperti saat ini, lembaga pendidikan dituntut untuk dapat memberikan kualitas pendidikan yang bermutu karena lembaga pendidikan yang kurang bermutu lama kelamaan akan di tinggalkan oleh masyarakat dan tersingkir dengan sendirinya. Semakin sadarnya orang akan pentingnya media yang membantu pembelajaran sudah mulai dirasakan, pengelolaan alat bantu pembelajaran jsudah sangat dibutukan. Dalam menyampaikan pesan pendidikan agama Islam diperlukan suatu media pembelajaran. Pengembangan media pembelajaran disini yaitu memaksimalkan penggunaan media yang sudah ada di sekolah dan tidak menutup kemungkinan untuk melakukan pengadaan media apabila media tersebut belum ada di sekolah. Dengan begitu media akan maksimal dalam penggunaannya dan dalam pengembangannya.
Berdasarkan pernyataan di atas, maka penulis terdorong untuk mengadakan penelitian tentang upaya guru agama dalam pengembangan media pembelajaran pendidikan agama Islam di SMA Negeri 9 Malang.
Hasil dari kajian dan pembahasan dalam skripsi ini adalah bertujuan untuk (1) Mendeskripsikan macam-macam media pembelajaran pendidikan agama Islam yang digunakan di SMA Negeri 9 Malang. (2) Mendeskripsikan upaya guru agama dalam mengembangkan media pendidikan agama Islam di SMA Negeri 9 Malang, baik dari segi pengadaan, pemanfaatan dan pemeliharaannya. (3) Mendeskripsikan faktor pendukung dan penghambat dalam pengembangan media pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 9 Malang.
Untuk mencapai tujuan tersebut penulis menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dan teknik pengumpulan data menggunakan Interview,Observasi, dan Dokumentasi. Data yang diperoleh dianalisa dengan menggunakan teknik analisa deskriptif.
Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa: dalam kegiatan belajar mengajar, guru agama di SMA Negeri 9 Malang menggunakan semaksimal mungkin dalam pengembangan media pembelajaran yang ada di sekolah sebagai alat bantu mengajar dalam pembelajaran PAI seperti: LCD, laptop, dan komputer, jika diperlukan, maka guru agama yang bersangkutan mengadakan sendiri media pembelajaran sesuai kebutuhan, pemanfaatan media pembelajaran PAI disesuaikan dengan kriteria pemilihan media dan materi pembelajaran, Pemeliharaan media pembelajaran merupakan hal yang sangat penting agar media pembelajaran tetap dalam kondisi baik dan awet, sehingga dapat dimanfaatkan semaksimal mungkin dalam penggunaannya. Faktor pendukung pengembangan media adalah: adanya alat/media, adanya motivasi, adanya biaya; reaksi positif dari siswa, adanya semangat mengajar yang tinggi dari guru; adanya rasa tanggung jawab dalam diri pemakai media untuk menjaga media pembelajaran yang dipakainya. Faktor penghambat pengembangan media adalah: tidak adanya alat/media yang tersedia, tidak adanya motivasi, keterbatasan biaya; adanya trouble pada alat/media pembelajaran yang akan digunakan, keterbatasan media, keterbatasan kemampuan yang dimiliki oleh guru pengajar; adanya kesalahan dalam pemakaian media pembelajaran tersebut sehingga dapat mengakibatkan kerusakan.
ABSTRACT
Along with the constantly changing with the times moving towards progress, in an era of increasingly free competition like today, instutions are required to provide quality education quality because poor-quality educational institutions over time will be left behind by society and were knocked out by it self. The more conscious of the importance of media that help the learning has begun to be felt, the management of learning aids jsudah very necessary.” In conveying the message of Islamic religious education is required of a learning media. The development of instructional media here to maximize use of existing media when the media is not in school and did not close the possibility to conduct the procurement of media when the media is not in school. That way the media will be optimal in its use and in development.
Based on the above statement, the authors are encouraged to conduct research on the efforts of religious teachers in the development of instructional media of media of Islamic religious education at the senior high school of nine Malang.
Results from the study and discussion in this thesis is aimed to (1) Describe the various Islamic religious education instructional media used in the senior high school of nine Malang. (2) Describe the efforts of religious teachers in developing the media of Islamic religious education at the senior high school of nine Malang, both in terms of procurement, utilization and maintenance. (3). Describe the supporting and in hibing factor in the development of instructional media of Islamic religious education in the senior high school of nine Malang.
To achieve these objective the author uses descriptive qualitative approach and technique of collecting data using interviews, observation, and documentation. The data obtained were analyzed by using descriptive analysis techniques.
From this research we can conclude that in the activities of teaching and learning religion teacher at the senior high school of nine Malang use as possible in the development of instructional media in schools as teaching aids in the learning of PAI such as: LCD, laptops, and computer, in necessary, then the teacher in question had its own religion instruction media as neede, utilization of instructional media PAI adjusted for media selection criteria and learning materials, maintenance of instructional media is very important for learning media remain in good condition and durable, so it can be utilized to the maximum extent possible in its use. Factors supporting the development of media are: the existence of tools/media, the motivation, the cost, positive reactions from students, the high spirit of teachers teach, a sense of responsibility within the media to keep the user was wearing the learning media. Factors in hibiting the development of media are: the lack of tools/media are avaible, the lack of motivation, limited cost, of trouble in equipment/instructional media to be used, limitations of the media, the limited ability possessed by teacher educatiors, an error in the use of instructional media so can cause damage.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasyim, Farid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | guru pendidikan agama Islam; media pembelajaran; Islamic religious teachers; instructional media | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 28 Nov 2022 11:17 | ||||||
Last Modified: | 28 Nov 2022 11:17 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41862 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |