Maulidiah, Eka Rizky (2011) Penerapan metode demonstrasi dalam pembelajaran Fiqh guna meningkatkan motivasi belajar siswa di kelas X.5 Ma Almaarif Singosari. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07110070.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRAK
Pentingnya metode demonstrasi di kelas pada saat ini sangat diperlukan untuk mengantarkan anak didik kearah pemahaman yang komprehensif. Di mana pendidik (guru) tidak hanya menguasai bahan ajar, tetapi juga dapat membuat peserta didik paham dan berani berbuat dalam setiap proses belajar mengajar.
Membahas tentang peranan metode demonstrasi tidak terlepas dari proses belajar mengajar dalam proses antara guru dan siswa bekerja sesuai dengan fungsinya masing-masing. Secara definitif demonsrasi adalah suatu cara penyampaian pelajaran oleh guru dengan jalan dimana guru atau murid sendiri diminta memperlihatkan atau mempraktikan sesuatu kepada seluruh kelas suatu proses pembelajaran.
Tujuan dari adanya penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan proses mulai dari perencanaan tindakan, pelaksanaan tindakan, pengamatan serta refleksi yang mana diterapkan dalam metode demonstrasi guna meningkatkan motivasi belajar siswa kelas X.5 di Madrasah Aliyah Al Maarif Singosari.
Sedangkan yang menjadi sub pokok permasalahan ini adalah tentang bagaimana peranan metode demonstrasi dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pelajaran fiqih.
Metode penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan
Kelas (PTK) yang mana ada 2 dua siklus yang meliputi perencanaan tindakan, pelaksanaan tidakan, pengamatan serta refleksi. Sedangkan dalam pengumpulan data lebih kepada observasi, interview dan dokumentasi. Demikian abstrak penelitian tindakan kelas ini, yang setidaknya akan dapat memberikan gambaran umum tentang isi dari penelitian tindakan kelas ini secara keseluruhan.
ABSTRACT
The importance of the demonstration method in class at this point is needed to usher students toward a comprehensive understanding. Where educators (teachers) not only master the teaching materials, but also can make the students understand and dare to do in each of the learning process.
Discussing the role of the demonstration method is inseparable from the process of teaching and learning in the process between teacher and students work in accordance with their respective functions. Definitively demonstration is a way of delivering lessons by teachers with the way in which teachers or students themselves are asked to show or to practice something to the whole class a learning process.
The purpose of the study was to describe the process from planning action, implementing action, observation and reflection which is applied in the method of demonstration in order to increase students' motivation in the classroom X.5 in Senior Islamic High School Al Maarif Singosari.
While the sub this issue is about how the role of demonstration method in increasing students' motivation in learning fiqh.
The research method used was Classroom Action Research (PTK) for which there are two two-cycle which includes action planning, implementation actions and, observation and reflection. While the collection of more data on observation, interview and documentation.
Similarly, the abstract study of this class action, which will at least be able to give an overview about the contents of this classroom action research as a whole.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mubarok, Zulfi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Demonstrasi; Pembelajaran Fiqh; Motivasi Belajar; Fiqh Learning; Learning Motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 28 Nov 2022 13:48 | ||||||
Last Modified: | 28 Nov 2022 13:48 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41853 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |