Fauziah, Luluk (2010) Pengaruh penggunaan buku agenda terhadap peningkatan peran orangtua siswa dalam pendidikan di SDN Merjosari 2 Kota Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
07110078.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (931kB) |
Abstract
ABSTRACT
The low quality of education happens at every level and the education unit, This is evidenced by the many numbers of not Passing study/study over again and even dropped out, and the highest occurred at the primary level. Viewed from the influenc factors ascertainable that external factor more dominant than internal factors, especially condition of Student family invironment. And the responsibility of education not only in the family, but also schools and government. Therefore to succeed the purpose of education, three components of them should be interconnected and cooperated.
Schools have two technique in the relationship and cooperation, one of them is ageanda book, this book is an efficient method because it has several advantages namely: Simple realization, practical, cost-effective, and if any misunderstanding as soon as possible can be anticipation. The existence of this book as kommunication facilitate between schools and parents, so parents are more active role in educating children, and eventually to succeed the purpose of education.
This research discusses about Characteristic use of ageanda books in the SDN Merjosari 2 and its influence on increasing the parents' role in education. This research uses quantitative approach, the purpose of this study is to determine the influence of variable X (the use of agenda book) on the variable Y ( role's parents in education). Alternative hypothesis is " agenda book can enhance the role of student's parents in education at SDN Merjosari 2 Malang". The instruments used to collect the data is form questionnaire, with Likert occasionally occupied by the 65 respondents came from the parents of students (25% from total student population). And data analysis method is use prodact moment correlation.
Analysis results obtained are r-calculate with 0542 significantly p=0.000, r-table on the status of freedom of belief degree 0.01 and 65(0.01:65)= 0.25. Then r-calculate greater than r-table, it means that the conclusion is, use Agenda book can enhance parents' role in education in the SDN Merjosari 2 Malang. So Hi is accepted and Ho is rejected. The more optimal use of agenda book, the parents' rolei is ncreases.
ABSTRAK
Rendahnya kualitas pendidikan terjadi disetiap jenjang dan satuan pendidikan, Hal ini terbukti dengan banyaknya angka ketidak tuntasan/mengulang bahkan drop out, dan yang tertinggi terjadi pada tingkat dasar. Dilihat dari faktor yang mempengaruhinya diketahui bahwa, faktor eksternal lebih dominan daripada faktor internal yakni keadaan lingkungan siswa terutama keluarga. Dan tanggung jawab pendidikan tidak hanya terletak pada keluarga saja namun juga sekolah dan pemerintah. Oleh karenanya untuk mensukseskan tujuan pendidikan ke-tiga komponen ini harus saling berhubungan dan bekerja sama.
Sekolah memiliki dua tehnik dalam menjalin hubungan dan kerjasama salah satunya ialah buku agenda, buku ageanda merupakan metode tertulis yang efisien untuk mewujudkan hal tersebut, karena memiliki beberapa kelebihan yakni: peleksanaanya mudah, praktis, hemat biaya, dan bila terjadi kesalahfahaman dapat segera diatasi. Keberadaan buku ini memperlancar komunikasi antara sekolah dengan orang tua, sehingga orang tua akan lebih aktif untuk berperan dalam mendidik anak, dan pada akhirnya dapat mensukseskan tujuan pendidikan.
Penelitian ini membahas tentang kharakteristik penggunaan buku ageanda di SDN Merjosari 2 dan pengaruhnya terhadap peningkatan peran orang tua dalam pendidikan. Penelitian ini menggunakan pendekatan Kuantitatif, Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh variabel X (penggunaan buku agenda) terhadap variabel Y (Peran orang tua dalam pendidikan). Hipotesis alternatif yang diajukan ialah “ buku agenda dapat meningkatkan peran orang tua siswa dalam pendidikan di SDN Merjosari 2”. Adapun Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data ialah berupa kuisioner/angket dengan sekala likert yang diisi oleh 65 responden berasal dari orang tua siswa (25% dari total populasi siswa). Dan metode analisisnya datanya ialah menggunakan korelasi prodact moment.
Hasil analisis yang diperoleh ialah r-hitung 0.542 dengan signifikan p=0.000, r-tabel pada taraf kepercayaan 0.01 dan derajad kebebasan 65 (0.01:65)=0.25. Maka r-hitung lebih besar dari r-tabel, berarti kesimpulannya ialah. Penggunaan buku agenda dapat meningkatkan peran orang tua dalam pendidikan di SDN Merjosari 2. Sehingga Hi diterima dan Ho ditolak. Semangkin optimal penggunaan buku agenda maka peran orang tua semakin meningkat.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ghony, M. Djunaidi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Use the Agenda Book and educational role of parents; Buku Agenda dan Peran orangtua dalam pendidikan | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 28 Nov 2022 13:52 | ||||||
Last Modified: | 28 Nov 2022 13:52 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41832 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |