Futukhi, Wil Dani (2011) Pelaksanaan kegiatan ekstra kurikuler keagamaan dalam meningkatkan mutu Pendidikan Agama Islam di R-SMA-BI Negeri 1 Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07110197.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (13MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Kegiatan ekstra kurikuler keagamaan sangat membantu dalam meningkatkan kemampuan siswa khususnya dalam bidang pendidikan agama Islam. Dengan adanya pelaksanaan kegiatan ekstra kurikuler keagamaan, maka siswa mempunyai bekal yang cukup untuk meNjauhkan dirinya dari berbagai pengaruh negatif. Kurang efektifnya jam pelajaran untuk pengajaran Agama Islam yang disediakan di sekolah-sekolah umum dianggap sebagai penyebab utama timbulnya kekurangan para pelajar dalam memahami, menghayati dan mengamalkan ajaran Agama Islam. Sebagai akibat dari kekurangan ini, para pelajar tidak memiliki bekal yang memadai untuk membentengi dirinya dari berbagai pengaruh negatif akibat globalisasi yang menerpa kehidupan. Banyak pelajar yang terlibat dalam perbuatan kurang terpuji seperti tawuran, pencurian, penodongan, penyalah-gunaan obat terlarang dan sebagainya.
Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: Bagaimana program-program kegiatan ekstra kurikuler keagamaan yang dikembangkan di R- SMA-BI Negeri 1 Batu? Bagaimana upaya pengembangan kegiatan ekstra kurikuler keagamaan terhadap mutu PAI di R-SMA-BI Negeri 1 Batu? Bagaimana keberhasilan pelaksanaan pengembangan kegiatan ekstra kurikuler keagamaan di R-SMA-BI Negeri 1 Batu?
Tujuan penelitian ini adalah mendiskripsikan program-program kegiatan ekstra kurikuler keagamaan yang dikembangkan di R-SMA-BI Negeri 1 Batu. Mendiskripsikan upaya pengembangan kegiatan ekstra kurikuler keagamaan terhadap mutu PAI di R-SMA-BI Negeri 1 Batu. Keberhasilan pelaksanaan pengembangan kegiatan ekstra kurikuler keagamaan di R-SMA-BI Negeri 1 Batu.
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif deskriptif dengan pendekatan fenomenologis sebagai bagian dalam memenuhi tujuan penelitian tersebut. Yaitu peneliti berangkat ke lapangan untuk menggunakan pengamatan tentang suatu fenomena dalam suatu keadaan ilmiyah, utuh sebagaimana adanya tanpa dilakukan perubahan dan intervensi dari peneliti. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi.
Berdasar data yang diperoleh dilapangan dapat disimpulkan bahwa:1) Program-program kegiatan ekstra kurikuler keagamaan yang dikembangkan di R- SMA-BI Negeri 1 Batu adalah: a) Baca tulis Al-Qur’an, b) Shalat berjamaah, c) Pondok ramadhan setiap tahun, d) Memperingati hari besar Islam. 2) upaya pengembangan kegiatan ekstra kurikuler keagamaan terhadap mutu PAI adalah: a) Menunjuk pembimbing yang kompeten untuk membina ekstra kurikuler keagamaan, b) Mengikuti berbagai lomba, c) Evaluasi pelaksanaan kegiatan ekstra kurikuler keagamaan. 3) Keberhasilan pengembangan program-program kegiatan ekstra kurikuler keagamaan adalah: a) Antusias siswa dalam mengikuti kegiatan ekstra kurikuler keagamaan cukup bagus, b) Banyak meraih prestasi dari berbagai lomba keagamaan, c) Jumlah peserta kegiatan ekstra kurikuler keagamaan dalam setiap tahunnya meningkat, d) Siswa lebih aktif dan disiplin dalam melaksanakan kegiatan keagamaan di sekolah, misalnya shalat berjamaah dan mengikuti kegiatan hari besar Islam.
Saran yang dapat peneliti berikan kepada pihak-pihak yang terkait yaitu: 1) Dalam pelaksanaan kegiatan ekstra kurikuler keagamaan, siswa diharapkan untuk selalu mendukung semua kegiatan yang ada dan dapat bekerja sama sehingga organisasi ekstra kurikuler keagamaan dapat terus berkembang serta dapat lebih meningkatkan mutu pendidikan agama islam, 2) Dalam kegiatan ekstra kurikuler, diharapakan agar Pembina dan pembimbing untuk selalu meberi motivasi kepada peserta didik, supaya semangatnya tidak pernah turun dalam mengikuti kegiatan ekstra kurikuler di R-SMA-BI Negeri 1 Batu, 3) Untuk mendukung pelaksanaan kegiatan ekstra kurikuler di R-SMA-BI Negeri 1 Batu, sebaiknya sarana dan pra sarana lebih dilengkapi seperti laboratorium PAI.
ABSTRACT
Religious extracurricular activities can be very useful in enhancing the ability of the students, especially in the field of Islamic religious education. With the introduction of extra-curricular religious activities, so that students have sufficient margin to distance themselves from negative influences. Less effective lessons for teaching of Islam, which is available in the public schools, is considered the main reason for the shortage of students understand, appreciate and practice the principles of Islam. As a result of these shortcomings, students do not have appropriate measures to protect itself from the negative effects of globalization that affect life. Many students participate in less laudable actions, such as fighting, theft, robbery, drug abuse and so on.
The formulation of the problem in this study is: how the religious extra- curricular activities programmes developed in the State R-SMA-BI 1 Batu? Does the development efforts of the religious extra-curricular activities for the quality of the State R-SMA-BI 1 Batu?
What so successful implementation of the development of extra-curricular
activities religious in the State R-SMA-BI 1 Batu? The purpose of this study is to describe the religious programmes developed on R-SMA-BI extra-curricular activities a Batu. It describes efforts to develop religious extra-curricular activities in the quality of the State R-SMA-BI 1 Batu. The successful implementation of the development of extra-curricular activities religious in State R-SMA-BI 1 Batu.
This research uses qualitative descriptive research, with a phenomenological approach as a party to the fulfillment of these objectives of research able ilmiah, researchers proposed the land for the use of the observation of a phenomenon in an intact State Ilmiyah as it is, without any change and the involvement of the researchers. Techniques of data collection is carried out through interviews, observation and documentation.
Based on field data obtained can be inferred that: 1) programs of religious extra-curricular activities being developed in the State R-SMA-BI 1 Batu Infidelity: a) Read wrote the Qur'an, b) prayer congregation, c) Pondok Ramadan every year , d) Commemorates the day of Islam. 2) efforts to develop extra- curricular religious activities on the quality of PAI are: a) Appoint a competent supervisor to develop extra-curricular religious, b) Following the various competitions, c) Evaluation of the implementation of extra-curricular religious activity. 3) Successful development of programs of religious extra-curricular activities are: a) students are enthusiastic in participating in extra-curricular religious activity is a good c, b) the achievements of many different religions competition,) Number of extra-curricular religious activities increased in each year, d) Students are more active and disciplined in carrying out religious activities in schools, such as praying and following the big day Islamic activities.
Researchers who can provide advice to the relevant parties to: 1) In the implementation of religious extra-curricular activities, students are expected to always support all existing activities and can work together so that the extra- curricular religious organizations can continue to grow and can further improve the quality of Islamic religious education , 2) In the extra-curricular activities, is expected to coach and mentor to always provide motivation to learners is stolen, that his spirit was never down in participating in extra-curricular activities in the State R-SMA-BI 1 Batu, 3) To support the implementation of extra- curricular activities in the State R-SMA-BI 1 Batu, preferably pre mean more facilities and laboratories equipped as PAI.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sutiah, Sutiah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kegiatan Ekstra Kurikuler Keagamaan; Peningkatan Mutu PAI; Religious extra-curricular activities to improve the PAI quality | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 28 Nov 2022 11:23 | ||||||
Last Modified: | 28 Nov 2022 11:23 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41808 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |