Fatimah, Siti (2011) Pengembangan kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam dalam peningkatan aspek afektif siswa SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07110193.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Guru mempunyai peran strategis dalam rangka menyiapkan kader bangsa. Diakui atau tidak, guru akan selalu menjadi unsur penting yang menentukan berhasil atau tidaknya suatu pendidikan. Oleh karena itu maka guru selalu berperan dalam pembentukan sumberdaya manusia yang pontensial dibidang pembangunan bangsa dan negara. Guru adalah orang kedua setelah orang tua yang selalu mendidik dan mengawasi anak, untuk menuju cita-cita dan tujan hidupnya. Oleh karena seorang guru harus memiliki dedikasi yang sangat tinggi dan profesi yang dipilihnya itu bukan pekerjaan sampingan, sebab diakui atau tidak gurulah yang menentukan keberhasilan anak terhadap pembentukan sikap, perilaku serta ketercapaian pendidikan kepada peserta didik baik secara kelompok maupun individu.
Terkait dengan hal diatas, maka peran seorang guru agama Islam sangatlah berat dan harus dilakukan oleh tenaga-tenaga yang profesional. Tidak hanya itu pula sekolah yang mendapatkan kepercayaan menjadi RSBI akan terus mengembangkan kompetensi profesionalnya agar tujuan dari pendidikan Islam itu bisa tercapai secara maksimal. Inilah yang membuat penulis tergerak untuk melakukan penelitian tentang pengembangan kompetensi profesional guru PAI dalam peningkatan aspek afektif siswa SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen Malang sebagai pilot project sekolah yang dikembangkan Menjadi Sekolah Bertaraf Internasional (SBI).
Penelitian ini di fokuskan pada: (1) Kompetensi profesional guru PAI dan pengembanganya di SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen, (2) Upaya peningkatan Aspek Afektif siswa SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen, (3) Dampak kompetensi profesional guru PAI dan pengembanganya terhadap peningkatan Aspek Afektif siswa SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengembangan kompetensi profesional guru PAI, upaya peningkatan aspek afektif siswa dan dampak pengembangan kompetensi profesional guru PAI dalam peningkatan aspek afektif siswa SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen Malang.
Metode pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Untuk menganalisis data, penulis menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif, yaitu mendeskripsikan data-data yang ada untuk menggambarkan realitas sesuai dengan fenomena yang sebenarnya.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa guru PAI di SMK Muhammadiyah
1 Kepanjen Malang merupakan guru yang profesional dan selalu mengembangakan keprofesioanlanaya. Upaya yang dilakukan sekolah untuk mengembangangkan kompetensi profesional guru PAI yaitu : (1) Mengadakan diklat dan workshop (2) Mengadakan supervisi oleh tim supervisi SMK (3) Mengikutkan sertifikasi guru, mengadakan MGMP (4) Mengadakan studi banding dan magang. Untuk peningkatan aspek afektif siswa dilakukan dengan beberapa cara yaitu (1) Motivasi (personal aprrouch) dari guru PAI kepada siswa untuk selalu mempraktikkan apa yang telah di pelajari. (2) Guru PAI sebagai suri tauladan bagi semua siswa karena guru PAI adalah pendidik yang tidak hanya mentrasfer ilmu tetapi adalah menjadikan siswa menjadi pribadi muslim yang kaffah (3) Adanya program-program dari sekolah sendiri yaitu program-program kesiswaan dan ISMUBA guna untuk peningkatan aspek afektif siswa.
Kemudian masalah dampak kompetensi profesioanal guru PAI dan pengembanya terhadap aspek afektif siswa sangat besar yaitu ketika guru telah menguasai bahan pembelajaran maka guru akan mudah membawa siswa kepada penguasaan kognitif dan ketika siswa telah menguasai aspek kognitif maka aspek afektif akan secara otomatis berjalan karena aspek kognitif bisa dikatakan berhasil ketika aspek afektif telah berjalan dengan baik.
ABSTRACT
Teachers have a strategic role in order to prepare a cadre of the nation. Recognized or not, the teacher will always be an important element which determines the success or failure of an education. Therefore, the teacher always plays a role in the formation of any potential human resources in the development of nation and state. Teachers are second person to parents who are always educate and supervise children, in order to go to the ideals and life purposes. Therefore a teacher must have a very high dedication and his chosen profession is not a sideline, because recognized or not, the teacher determine the children’s success in the attitudes’ formation, behavior and educational achievement to the students, either in groups or individually.
Related to the above, the role of Islamic religion teacher is very heavy and must be performed by professionals trained. Not only because of that case, the schoo getting into RSBI trust will continue to develop their professional competence for the purpose of Islamic education could be achieved maximally. This is what makes the author moved to do research on the development of professional competence of Islamic religion teachers in improving affective aspects of vocational students of Muhammadiyah 1 Kepanjen Malang as pilot projects in which developed as Standard International School (SBI).
This study focused on: (1) professional competence and the development of Islamic religion teacher in SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen, (2) Efforts to improve student Affective Aspects SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen, (3) The impact of teachers' professional competence and its development to increased the affective aspects of vocational students Muhammadiyah 1 Kepanjen. This study aimed to describe the development of professional competence of Islamic religious teachers, efforts to increase the affective aspects of students' and teachers' professional competence development impact of Islamic religion teacher in improving students' affective aspects of SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen Malang.
Methods of data collection is done through observation, interview and documentation. To analyze the data, the authors used a qualitative descriptive analysis technique, which describes the available data to explain the reality in the actual phenomenon.
The results of this study indicate that Islamic religious teacher in SMK Muhammadiyah 1 Kepanjen Malang is a professional teacher and always develop its professionalism. Some efforts used to develop Islamic religious teachers' professional competence, such as: (1) Conducting training and workshops (2) Provide supervision by a team supervised by CMS (3) include teacher certification, held MGMP (4) Conducting comparative studies and internships. To increase students' affective aspects done in several ways: (1) Motivation (personal aprroach) of Islamic religious teachers to students to always practice what has been learned. (2) Islamic religious teachers as models role for all students because the teachers is an educator who not only science but the transfer is to make students become Muslim personal kaffah (3) The programs of the school itself, which is student programs and ISMUBA in order to increase affective aspects of students.
Then the impact problem of professional competence teacher and its development on affective aspects of students is very large that is when the teacher has mastered the learning materials, the teacher will easily bring students to the mastery of cognitive and when students have mastered the cognitive aspects of the affective aspect will be automatically run as the cognitive aspects can be said successful when the affective aspect is working well.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Prabowo, Sugeng Listyo | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kompetensi Profesional; Guru Pendidikan Agama Islam; Aspek Afektif; Professional Competency; Teacher of Islamic Religious Education; Affective Aspects | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 28 Nov 2022 11:23 | ||||||
Last Modified: | 28 Nov 2022 11:23 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41805 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |