Sayati, Sayati (2011) Implementasi pendidikan Akhlak pada murid prasekolah di Taman Kanak-kanak Islam Terpadu Assalam Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
05120053.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (11MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pendidikan akhlak adalah usaha sadar dan tidak sadar yang dilakukan oleh seorang pendidik untuk membentuk kepribadian yang baik pada seorang anak didik. Pengajaran akhlak di sekolah-sekolah pada saat ini belum diberikan secara mandiri, dalam arti masih terintegrasi dengan mata pelajaran agama namun pada umumnya para pendidik jarang sekali menyentuh mengenai pendidikan akhlak.
Usia Taman Kanak-kanak sangat menentukan bagi masa depan seseorang. Di sini, peran pendidikan akhlak di Taman Kanak-kanak sangat dibutuhkan dalam usaha membentuk kepribadian seseorang sejak dini.
Rumusan masalah yang menjadi fokus pembahasan ini meliputi: 1) Bagaimana pelaksanaan pendidikan akhlak di Taman Kanak-kanak Islam Terpadu As Salam Malang. 2) Faktor-faktor apa saja yang mendukung dan yang menghambat pelaksanaan pendidikan akhlak di Taman Kanak-kanak Islam Terpadu As Salam Malang.
Adapun tujuan dilakukannya penelitian ini adalah: 1) Untuk mengetahui bagaimana pelaksanaan pendidikan akhlak di Taman Kanak-kanak Islam Terpadu As Salam Malang. 2) Untuk mengetahui faktor-faktor apa saja yang mendukung dan yang menghambat dalam pelaksanaan pendidikan akhlak di Taman Kanakkanak Islam Terpadu As Salam Malang.
Penelitian yang penulis lakukan ini termasuk dalam penelitian deskriptif kualitatif. Dalam proses pengumpulan data, penulis menggunakan metode observasi, interview, dan dokumentasi. Untuk proses analisis, penulis menggunakan langkah-langkah editing data, kategorisasi, dan penafsiran data. Adapun untuk mengecek keabsahan data, penulis menggunakan teknik ketekunan pengamatan, kecukupan referensial, dan triangulasi. Selain itu, untuk mendukung uraian dari keadaan yang sebenarnya ada di lokasi penelitian, di sini penulis sertakan gambar dan lampiran sebagai pelengkap data.
Hasil dari penelitian yang dilakukan penulis dapat disampaikan bahwasanya pendidikan akhlak telah dilaksanakan cukup baik dengan cara dimasukkan pada program kurikuler dan program non kurikuler serta program ekstra kurikuler. Hal ini dilakukan untuk membentuk akhlak peserta didik baik akhlak kepada Allah, akhlak kepada sesama manusia, ataupun akhlak kepada alam. Kalaupun masih ada program lain yang belum disebutkan dalam skripsi ini, maka hal itu dapat dijadikan masukan atau tambahan agar skripsi ini terus berkembang dan tidak berhenti sampai di sini.
ABSTRACT
Moral education is a conscious and unconscious by an educator to establish a good personality on a protégé of both physical and spiritual, so that the human form of obedience to God. Teaching morality in schools until now is not given independently, in a sense still integrated with religious subjects but in general the educators rarely touches on moral education.
Kindergarten Age is the period which is crucial for the future of a person. Here, the role of moral education is needed in the effort to form one's personality.
The formulation of the problem are the focus of this discussion include: 1) How is implementation of character education in kindergarten Integrated Islam As Salam Malang. 2) What factors can support and which hinder the implementation of character education in kindergarten Integrated Islam As Salam Islam Malang.
The purpose of this study are: 1) To find out how the implementation of character education in kindergarten Integrated Islam As Salam Malang. 2) To know what are the factors that support and which hinder the implementation of character education in kindergarten Integrated Islam As Salam Malang.
Research conducted by the author is included in the descriptive qualitative research. In the process of collecting data, the authors use the method of observation, interviews, and documentation. For the analysis, the authors use data editing steps, categorization, and interpretation of data. As for checking the validity of the data, the authors use the technique of observation persistence, referential adequacy, and triangulation. In addition, to support the description of the actual situation of the research sites, here the author included pictures and attachments as supplementary data.
Results from studies conducted the author can be delivered that moral education has been implemented fairly well with the way the program included in curricular and non curricular programs and extra curricular programs. This is done to establish good moral character learners to God, to fellow human morality, nor morality to nature. Even if there are other programs that have not been mentioned in this essay, then it can be used as input or extra for this thesis continues to grow and do not stop there.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ghony, M. Djunaidi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pendidikan Akhlak; Murid Prasekolah; Taman Kanak-kanak; Education Morals; Pupil Preschool; Kindergarten | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 15 Nov 2022 09:43 | ||||||
Last Modified: | 15 Nov 2022 09:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41550 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |