Sholikhah, Erna Mufidatus (2016) The implementation of Cambridge curriculum on mathematics learning at Primary Islamic International School Pesantren Sabilil Muttaqien Grogol Kediri. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140153.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (10MB) | Preview |
Abstract
ENGLISH:
21st century education is education which refers to digital literacy, student-centered, to equip students with the communication skills, critical thinking skills, problem solving skills, collaboration, contextual, and scientific approach. Character education can be realized through the application of the cambridge curriculum. Mathematics as one of the main subjects in cambridge curriculum that is a material with an abstraction of the real world. It takes the presence of varied approaches and strategies according to the teaching characteristics. Cambridge Primary Maths is an innovative combination between curriculum and learning resources are supported by teachers who have the ability to teach international math and best problem-solving approach.
The purpose of this study is to: 1) know the concept cambridge curriculum at Primary IIS-PSM Grogol Kediri. 2) know the things that became the background of Primary IIS-PSM Grogol Kediri implement learning activities at the cambridge curriculum specifically on learning math 3) know the math learning activities planning strategy, and describes the implementation of the activities of learning mathematics, as well as understanding the evaluation process used in mathematics learning activities especially on grade III based on the cambridge curriculum.
The purpose above can be achieved through a descriptive qualitative approach with this type of case study research. The researcher was act as a key instrument. The collecting data techniques used are observation, interview, and documentation. Data analysis using a model that Miles and Hubberman that are Analyze before on field, analysis on field Model Miles and Huberman (data collection, data reduction, data display, conclusion drawing/verification).
The results showed that: 1) Cambridge curriculum Concept in IIS-PSM Kediri elaborated through the concept of academic subject curriculum consisting of goals, content, processes and evaluation, 2) The background of Cambridge curriculum implementation of mathematics learning in Primary IIS PSM Kediri namely to prepare qualified society in the era of the ASEAN Economic Community (AEC) as well as Cambridge gave the authority to schools to optimize the value of local wisdom, 3) The implementation of mathematics learning based on Cambridge in IIS-PSM Kediri refers to the guidelines given by the Madrasah Islamiah Irsyad Zuhri Singapore starting from planning up to evaluation, however the school was given the discretion to adjust the value of the local wisdom.
INDONESIA:
Pendidikan abad 21 merupakan pendidikan yang mengacu pada digital literacy, berpusat pada siswa, membekali siswa dengan keterampilan berkomunikasi, keterampilan berpikir kritis, keterampilan memecahkan masalah, kolaborasi, kontekstual, serta scientific approach. Karakter pendidikan tersebut dapat diwujudkan melalui penerapan kurikulum Cambridge. Matematika sebagai salah satu mata pelajaran utama pada kurikulum Cambridge merupakaan materi dengan abstraksi dari dunia nyata. Dibutuhkan adanya pendekatan serta strategi variatif yang sesuai dengan karakteristik anak dalam mengajarkannya. Cambridge Primary Maths merupakan sebuah kombinasi inovatif antara kurikulum dan sumber belajar yang didukung dengan guru yang memiliki kemampuan mengajar matematika internasional serta pendekatan pemecahan masalah terbaik.
Tujuan penelitian ini adalah untuk: 1) Mengetahui konsep kurikulum cambridge di SD/TK IIS-PSM Grogol Kediri. 2) Mengetahui hal-hal yang menjadi latar belakang dari TK/SD IIS-PSM Grogol Kediri menerapkan kurikulum Cambridge pada kegiatan pembelajaran khususnya pada pembelajaran matematika 3) Mengetahui strategi perencanaan kegiatan pembelajaran matematika, dan mendiskripsikan pelaksanaan kegiatan pembelajaran matematika, serta memahami proses evaluasi yang digunakan pada kegiatan pembelajaran matematika khususnya pada kelas III di TK/SD IIS-PSM Grogol Kediri berdasarkan pada kurikulum Cambridge.
Tujuan di atas dapat dicapai melalui pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Di mana peneliti bertindak sebagai instrument kunci. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan model Miles and Hubberman yaitu Analyze before on field, analysis on field Model Miles and Huberman (Pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, conclusion drawing).
Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) Konsep kurikulum Cambridge di IIS-PSM Kediri dijabarkan melalui konsep kurikulum subjek akademik yang terdiri dari tujuan, isi, proses dan evaluasi, 2) Latar belakang penerapan kurikulum cambridge pada pembelajaran matematika di TK/SD IIS-PSM Kediri yakni untuk mempersiapkan masyarakat berkualitas di era Masyarakat Ekonomi ASEAN (MEA) serta Cambridge memberikan keleluasaan kepada sekolah untuk mengoptimalkan nilai kearifan local, 3) Pelaksanaan Kurikulum Cambridge pada Pembelajaran Matematika di IIS-PSM Kediri mengacu pada panduan yang diberikan oleh Madrasah Irsyad Zuhri Al-Islamiah Singapura mulai dari perencanaan sampai dengan evaluasi, namun sekolah diberi keleluasaan untuk menyesuaikan dengan nilai kearifan local.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Implementation; Cambridge Curriculum; Implementasi; kurikulum Cambridge; Mathematics Learning | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Nugroho Dwi Setyanto | ||||||
Date Deposited: | 05 Aug 2016 16:49 | ||||||
Last Modified: | 05 Aug 2016 16:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4138 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |