Wulandari, Anis (2016) Pengembangan multimedia interaktif pada subtema jenis-jenis pekerjaan untuk peningkatan minat dan hasil belajar siswa kelas IV A di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140049.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (12MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan produk multimedia interaktif ini didasarkan pada kenyataan bahwa pola pikir pembelajaran kurikulum 2013 belum sepenuhnya dapat diimplementasikan. Salah satu pola tersebut adalah pola pembelajaran alat tunggal menjadi pembelajaran berbasis alat multimedia. Bahan ajar yang digunakan pada proses belajar mengajar pada kelas IV A MIN Malang 2 adalah buku guru dan buku siswa kurikulum 2013 tanpa menggunakan bahan ajar yang lain ataupun alat multimedia, sehingga menyebabkan kurangnya minat siswa pada kegiatan pembelajaran. MIN Malang 2 adalah madrasah dengan sarana dan prasarana yang sudah memadai, terdapat LCD proyektor di setiap kelas dan laboratorium komputer.
Tujuan penelitian ini adalah: 1) menjelaskan prosedur pengembangan multimedia interaktif subtema jenis-jenis pekerjaan, 2) menjelaskan kelayakan multimedia interaktif pada subtema jenis-jenis pekerjaan, 3) menjelaskan keefektifan multimedia interaktif subtema jenis-jenis pekerjaan terhadap peningkatan minat dan hasil belajar siswa kelas IVA di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Malang 2.
Jenis penelitian yang digunakan yaitu jenis penelitian dan pengembangan atau Research and Development (R&D). Penelitian ini mengacu pada model pengembangan ADDIE. Prosedur penelitian pengembangan ini terdiri dari 5 langkah, yaitu analisis, desain, development, implementasi, dan evaluasi. Produk yang dihasilkan dalam penelitian pengembangan ini adalah multimedia interaktif pada Subtema 1 Jenis-Jenis Pekerjaan Tema 4 Berbagai Pekerjaan untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa di MIN Malang 2 Kelas IVA dalam bentuk Compact Disk (CD) dan dilengkapi dengan buku panduan penggunaan.
Hasil dari pengembangan multimedia interaktif memenuhi kriteria layak dengan hasil validasi ahli materi mencapai 81,67%, hasil validasi ahli media mencapai 85%, dan hasil validasi guru mencapai 80%. Hasil uji coba kelompok kecil mencapai 90,38% dan uji coba lapangan mencapai 88,91%. Rata-rata skor minat kelas kontrol 72,90 dan kelas eksperimen 83,30. Rata-rata hasil belajar kelas kontrol 80,38 dan kelas eksperimen 94,23. Multimedia interaktif ini dapat meningkatkan minat dan hasil belajar siswa, terbukti dari hasil uji beda minat belajar siswa antara kelas eksperimen dan kelas kontrol mencapai taraf signifikansi 0,000 < 0,05, sedangkan hasil uji beda hasil belajar siswa antara kelas eksperimen dan kelas kontrol mencapai taraf signifikansi 0,000 < 0,05.
ENGLISH:
Interactive multimedia product development is based on the fact that the mindset of learning the curriculum in 2013 has not been fully implemented. One of pattern is the pattern of learning into a single appliance-based on learning of multimedia tools. Teaching materials used in the teaching and learning process in the classroom IVA MIN Malang 2 is a book teacher and student books of curriculum 2013 without using other instructional materials or multimedia tool, causing a lack of student interest in learning activities. MIN Malang 2 is a madrasah with adequate facilities and infrastructure, there are LCD projectors in every classroom and computer lab.
The purpose of this study were to: 1) describe the procedure for the development of interactive multimedia of sub theme of the types of work, 2) clarify the feasibility of interactive multimedia on the sub theme of the types of work, 3) illustrate the effectiveness of interactive multimedia of sub theme of the types of work towards increasing the learning interest and results of student of class IVA in Malang Public Islamic Elementary School 2.
This type of research was the type of research and development (R & D). This study referred to the ADDIE development model. Procedure development research consisted of 5 steps, namely the analysis, design, development, implementation, and evaluation. Products produced the development of interactive multimedia on Subtheme 1 of types of work of theme 4 of Various Works to encourage and increase student learning outcomes at MIN Malang 2 of Class IVA in the form of a Compact Disk (CD) and came with a guide book use.
The results of the development of interactive multimedia meet the eligible criteria with the validation results of matter experts reached 81.67%, the result of validation of media experts reached 85%, and the results of the validation of teachers reached 80%. The results of trials of small group reached 90.38% and field trials reached 88.91%. The average score of control class reached 72.90 and class experiment reached 83.30. The average result of learning the control class reached 94.23 and experimental class reached 80.38. This interactive multimedia can increase interest and student learning outcomes, evidenced from the results of different test of student interest between the experimental class and control class reached the level of significance 0.000 < 0.05, while the results of different test of student learning outcomes between the experimental class and control class reached the level of significance 0.000 < 0.05
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media; Multimedia Interaktif; Minat Belajar; Hasil Belajar; Interactive Multimedia; Learning Interest; Learning Outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Nugroho Dwi Setyanto | ||||||
Date Deposited: | 05 Aug 2016 16:49 | ||||||
Last Modified: | 05 Aug 2016 16:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4136 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |