Rosadi, M. Imron (2011) Pengembangan sumber daya manusia perspektif Ibn Khaldun: Kontribusinya terhadap pendidikan Islam. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
07110102.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Education aims to change the values of experience to try to defend human eksitensinya in a civilized society and era that continues to grow. In a growing community requires the ability and courage to act and act. The research was carried out to address the concerns raised by some ideas about how the concept of human development of Ibn Khaldun resources offered by Ibn Khaldun. The purpose of this study to determine the perspective of human resource development of the contribution of Ibn Khaldun to the improvement of Islamic education. The usefulness of this study to complement the increase in the dimensions of scientific treasures of Islamic education, was the last in the discourse of science to create a better education, as well as the solution to the Islamic education in the face of contemporary problems which became the biggest challenge for Muslim society on the edge and the beginning of the new millennium.
Research by the author of this is included in the research on library research or literature research using qualitative descriptive method for critical analysis. And the results of the investigation goes well, then in the collection of data, the author uses the method of documentation. Meanwhile, to analyze, the author uses the technique of analysis of content (content analysis). In other words, a relatively complete and general nature of including disuatu approach/matter. Therefore, the discussion in this thesis is based on the review of the literature in the works of Ibn Khaldun. This is used to identify the concepts and ideas of Ibn Khaldun in the development of the contribution of human resources for Islamic education.
From the analysis, the authors conclude. To be able to continue to defend human eksitensinya grown in a society that requires an ability and the courage to act and act. On the basis of Ibn Khaldun classifying the phenomenon of human resource training in the five concepts: thought intellect, skills, cooperation, authority, sovereignty. The five concepts have a very strategic role in the development of Islamic education.
ABSTRAK
Pendidikan bertujuan mentransformasikan nilai-nilai dari pengalaman untuk berusaha mempertahankan eksitensinya manusia dalam masyarakat yang berkebudayaan serta zaman yang terus berkembang. Dalam masyarakat yang berkembang membutuhkan suatu kemampuan dan keberanian untuk berbuat dan bertindak. Penelitian ini dilakukan untuk menjawab keraguan tersebut dengan mengangkat beberapa pemikiran Ibn Khaldun tentang bagaimana konsep pengembangan sumber daya manusia yang ditawarkan oleh Ibn Khaldun. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengembangan sumber daya manusia perspektif Ibn Khaldun kontribusinya terhadap peningkatan pendidikan Islam. Kegunaan penelitian ini untuk menambah peningkatan khazanah keilmuan dalam dimensi pendidikan Islam, menjadi wacana terbaru dalam ilmu pengetahuan agar tercipta pendidikan yang lebih baik, serta menjadi solusi terhadap pendidikan Islam dalam menghadapi masalah-masalah kontemporer yang menjadi tantangan terbesar bagi masyarakat muslim diambang dan di awal milenium baru.
Penelitian yang penulis lakukan ini adalah termasuk dalam penelitian library research atau penelitian kepustakaan dengan menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif analisis kritis. Dan agar hasil penelitian berjalan dengan baik maka dalam pengumpulan datanya, penulis menggunakan metode dokumentasi. Sedangkan untuk menganalisisnya, penulis menggunakan teknik analisis isi (content analysis). Yaitu bersifat umum dan relatif menyeluruh tentang apa yang mencakup disuatu focus/pokok permasalahan. Dengan demikian, pembahasan dalam skripsi ini dilakukan berdasarkan telaah pustaka terhadap karya Ibn Khaldun. Ini digunakan untuk mengetahui konsep dan pemikiran Ibn Khaldun tentang pengembangan sumber daya manusia kontribusinya terhadap pendidikan Islam.
Dari hasil analisis, penulis dapat menyimpulkan. Untuk dapat terus mempertahankan eksitensinya manusia dalam masyarakat yang berkebudayaan membutuhkan suatu kemampuan dan keberanian untuk berbuat dan bertindak. Berangkat dari fenomena tersebut Ibn khaldun mengklasifikasikan pengembangan sumber daya manusia dalam lima konsep yaitu: Akal pikir, keterampilan, kerja sama, kewibawaan, kedaulatan. Dari kelima konsep tersebut mempunyai peranan yang sangat strategis dalam mengembangkan pendidikan Islam.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Abubakar, Istianah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Human Resource Development of Islamic Education; Pengembangan Sumber daya Manusia; Pendidikan Islam | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 10 Nov 2022 10:02 | ||||||
Last Modified: | 10 Nov 2022 10:02 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41350 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |