Ariani, Pipin (2016) Pengembangan media evaluasi belajar interaktif pokok bahasan tata surya di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda Bacem Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140130.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Ujian Nasional merupakan bentuk dari penilaian hasil belajar siswa oleh pemerintah yang bertujuan untuk menilai hasil belajar siswa selama periode tertentu dalam pencapaian standar kompetensi lulusan siswa pada suatu mata pelajaran. Kondisi di lapangan peserta didik merasa kesulitan dalam menghadapi ujian nasional, Khususnya pada mata pelajaran yang menuntut siswa untuk hafalan, yaitu pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam pada materi Tata Surya. Materi Tata surya merupakan salah satu materi yang bersifat abstrak sehingga memerlukan sebuah media dalam penyampaian pada proses pembelajaran. Seiring berkembangnya alat teknologi dan informasi yang semakin pesat, maka dalam dunia pendidikan tidak menuntut kemungkinan untuk mengembangkan sebuah media yang berbasis IT.
Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan sebuah media evaluasi belajar interaktif pokok bahasan tata surya. Secara spesifik tujuan penelitian dan pengembangan ini adalah untuk: 1) menyediakan produk berupa media evaluasi belajar interaktif pokok bahasan tata surya, 2) mengetahui keberterimaan yang meliputi kemudahan, dan kemenarikan produk media evaluasi belajar interaktif pokok bahasan tata surya.
Metode penelitian yang digunakan adalah jenis metode penelitian dan pengembangan (Research and Developpment) dengan mengadaptasi model pengembangan Borg & Gall. Prosedur pengembangan dalam penelitian ini meliputi tujuh tahap yaitu 1) penelitian dan pengumpulan informasi awal, 2) perencanaan, 3) pengembangan format produk awal, 4) uji coba awal, 5) revisi produk, 6) uji coba lapangan, 7) revisi produk.
Hasil pengembangan produk ini adalah berupa CD interaktif media evaluasi belajar pokok bahasan tata surya. Hasil validasi oleh ahli, menunjukkan bahwa media evaluasi belajar interaktif telah memenuhi kriteria kelayakan. Hasil uji isi/materi mencapai tingkat kelayakan 94%, hasil uji ahli desain media mencapai tingkat kelayakan 88%, hasil uji ahli pembelajaran (guru bidang studi IPA) mencapai tingkat kelayakan 96%, serta tanggapan peserta didik sebagai pengguna media mendapatkan persentase kemudahan, dan kemenarikan sebanyak 88,6%. Hal ini menunjukkan bahwa produk yang telah dikembangkan layak digunakan dalam mendukung kegiatan belajar mengajar.
ENGLISH:
National Examination is a form of assessment of student learning outcomes by the government which aims to assess student learning outcomes during certain periods in achieving the competency standards of students in a subject. Conditions in the field, learners find it difficult to face national exam, especially on the subjects that require students to rote, namely on the subjects of Natural Sciences in the Solar System material. The solar system Materialis one of the materials that are abstract and require a media in the delivery of the learning process. As the development of technology tools and increasing information, so the education is not possible to develop an IT media.
The purpose of this study was to develop an interactive learning evaluation media of the solar system subject. Specifically the purposes of the research and development were to: 1) provide an interactive learning evaluation media of the solar system subject, 2) determine the acceptability an interactive learning evaluation media of the solar system subject.
The method used a kind of method of research and development to adapt the development model of Borg & Gall. Development procedures in this study included the following seven steps: 1) early research and information, 2) planning, 3) the development of the format of the initial product, 4) the initial trial, 5) product revision, 6) field trials, 7) product revision.
The result of the development of this product was in the form of an interactive CD of media of learning evaluation of the solar system subject. The results of the validation by experts, showed that media interactive learning evaluation had met the eligibility criteria. The result of the content / materials reached the feasibility level of 94%, the results of design expert testing media achieved the feasibility of 88%, test results of learning experts (teachers of science) reached the level of eligibility 96%, as well as the responses of learners as the media got a percentage of acceptance of 88, 6%. This indicated that the products had been eligible developed to be used in support of teaching and learning activities.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hotifah, Yuliati | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Evaluasi Belajar; Media Interaktif; Materi Tata Surya SD/MI; Evaluation Of Learning; Interactive Media; The Material Of The Solar System Of SD/MI | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Nugroho Dwi Setyanto | ||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2016 21:31 | ||||||
Last Modified: | 04 Aug 2016 21:31 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4121 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |