Hidayatullah, Syarif (2012) The values of character education in Alfiyyah Ibnu Mâlik. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08110214.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (634kB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Education is the effort being consciously programmed to realize the condition of study and learning process that being oriented for the realization of human who has spiritual power (religious), continence, personality, intelligence, noble character, and skills that being needed by him, society, nation and country. The actual problems is a lot of educator and educational institution only orientate the education for transferring science and decreasing of character and moral of young generation. This showed that national education has been not able to realize the national project, so building the values of character is the solution for educational system to realize the national project.
The past figures and Ulama had implemented character education which being in the inheritance of history. One of them is Alfiyyah Ibnu Mâlik book. Actually, it is the book explaining about grammatical of Arabic, but if it is interpreted from other sides, this book has the meaning that indicated about the values of character education.
This research is to know and understand about the values of character education in Alfiyyah Ibnu Mâlik and it is relevance with concept of values of character education. This research is wished giving the information for building of the good of character values.
This research is Qualitative Descriptive, exactly library research. Data was taken from many literatures that being parted as two: primary data and secondary data. Firstly, the researcher collected the related data, and then grouped them based on the research systematic. After that, the researcher analyzed data. The researcher used the content analysis. The result of research showed that the values of character education in Alfiyyah Ibnu Mâlik are: modesty, trustworthiness, respect, fairness, obstinate. It’s relevance with the concept of the values of character education are: the modesty is shown by always wish the liberty of his teacher, raise and admire him, although the achievement he gets is more than what the teacher get, Someone will be trustworthy man if he can keep the secret of other, Calling someone by real name is better than by other nick name, because it gives the safe to him, Fair is not partiality. One should avoid everything that can bring him to the unfair in order to be fair easily, and A student should be strong in education and spirit in picking up his dream although many obstacles hold him.
ABSTRAK
Pendidikan adalah usaha sadar yang terencana untuk mewujudkan kondisi belajar dan proses pembelajaran agar peserta didik secara asktif mengembangkan potensi dirinya untuk memiliki kekuatan spiritual keagamaan, pengendalian diri, kepribadian, kecerdasan, akhlak mulia, serta keterampilan yang diperlukan dirinya, masyarakat bangsa dan negara. Namun permasalahan yang muncul adalah kebanyakan dari pendidik dan lembaga pendidikan hanya berorientasi pada transfer ilmu dan merosotnya character dan moral generasi muda bangsa Indonesia. Hal ini menunjukkan bahwa pendidikan nasional belum bisa mewujudkan tujuan nasional. Maka dari itu, pembentukan nilai-nilai karakter merupakan sebuah solusi bagi sistem pendidikan untuk mewujudkan cita-cita bangsa.
Para tokoh dan ulama terdahulu sebenarnya telah melaksanakan pendidikan karakter yang tertuang dalam warisan-warisan sejarah. Salah satu warisannya adalah kitab Alfiyyah Ibnu malik. Sebenarnya, kitab ini menjelaskan tentang tata bahasa arab, akan tetapi jika dikaji secara mendalam, kitab ini mempunyai makna yang berhubungan dengan nilai-nilai pendidikan karakter.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan memahami nilai-nilai pendidikan karakter dalam Alfiyyah Ibnu Malik dan relevansinya dengan konsep nilai pendidikan karakter. Dan penelitian ini diharapkan dapat memberi informasi tentang bagaimana membentuk nilai-nilai karakter yang baik.
Penelitian ini merupakan kualitatif deskriptif, tepatnya studi literatur. Data- data diambil dari berbagai literatur yang terbagi menjadi dua, yaitu data primer dan data skunder. Pada mulanya peneliti mengumpulkan data yang sesuai dengan kajian, dan kemudian mengelompokkannya berdasarkan sistem penelitian. Setelah itu, peneliti menganalisa data-data tersebut. Dalam hal ini peneliti menggunakan analisis isi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai-nilai pendidikan karakter dalam Alfiyyah Ibnu Malik terdiri dari rendah hati, dapat dipercaya, sopan dan hormat, adil, dan teguh. Adapun relevansinya dengan konsep nilai pedidikan karakter antara lain: 1. Rendah hati diimplementasikan dengan selalu mengharap ridho dari guru, memberi pujian, dan menghargainya walaupun apa yang telah dia dapat melebihi apa yang didapat oleh gurunya, 2. Seseorang akan menjadi orang yang dapat dipercaya jika dia mampu menjaga amanah orang lain, 3. Memanggil seseorang dengan nama asli itu lebih baik dari pada dengan nama panggilan yang lain, karena hal itu dapat memberi rasa nyaman baginya, 4. Seseorang hendaknya menjauhi hal-hal yang dapat membawanya kepada ketidak adilan, 5. Seorang pelajar hendaknya teguh dalm belajar dan selalu semangat walaupun banyak cobaan yang selalu datang.
TULISAN ARAB
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mujab, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Values of Character Education; Alfiyyah ibnu Mâlik; Nilai-nilai Pendidikan Karakter; Alfiyyah ibnu malik | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 07 Nov 2022 09:01 | ||||||
Last Modified: | 07 Nov 2022 09:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41172 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |