Hidayah, Maftuhatul (2012) Kompetensi guru Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan kedisiplinan siswa di sekolah: Studi pandangan guru PAI di SMK Muhammadiyah 3 Singosari. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08110082.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Kompetensi guru merupakan perpaduan dari penguasaan, pengetahuan, keterampilan, nilai dan sikap yang direfleksikan dalam kebiasaan berfikir dan bertindak dalam melaksanakan tugas dan pekerjaannya.
Pada zaman sekarang ini ada banyak tantangan yang dihadapi guru dalam mengimplementasikan Pendidikan yang berkualitas. Di karenakan kemerosotan moral yang melanda masyarakat kita terutama dikalangan generasi muda. Hal semacam itu akan mempengaruhi nilai, perilaku atau sikap. Dalam menghadapi tantangan itu akan sangat tergantung pada tingkat kompetensi guru. Guru yang berkompeten akan dapat menyelenggarakan proses pembelajaran dengan baik, Pemilihan model pembelajaran yang tepat akan sangat menentukan minat dan partisipasi siswa dalam pembelajaran sehingga menjadikan keadaan kelas menjadi tertib dan disiplin.
Atas dasar latar belakang di atas, maka yang menjadi rumusan masalah adalah: (1). Bagaimana kedisiplinan di SMK Muhammadiyah 3 Singosari, (2). Apa saja kompetensi guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan kedisiplinan siswa di SMK Muhammadiyah 3 Singosari, (3). Apa faktor pendukung dan penghambat yang dihadapi guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan kedisiplinan siswa di SMK Muhammadiyah 3 Singosari.
Tujuan dari penelitian ini adalah: (1). Untuk mengetahui kedisiplinan siswa di SMK Muhammadiyah 3 Singosari. (2). Untuk mengetahui apa saja kompetensi guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan kedisiplinan siswa di SMK Muhammadiyah 3 Singosari. (3). Untuk mengetahui faktor pendukung dan penghambat yang dihadapi guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan kedisiplinan siswa di SMK Muhammadiyah 3 Singosari.
Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif deskriptif, pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan metode wawancara, observasi dan dokumentasi.
Hasil penelitian ini adalah (1). Kedisiplinan yang ada di SMK Muhammadiyah 3 Singosari sudah cukup disiplin karena terbukti tidak ada siswa yang melanggar tata tertib melebihi batas norma-norma asusila. (2). Kompetensi guru pendidikan agama islam pada dasarnya bisa meningkatkan kedisiplinan siswa di sekolah. (3). Faktor pendukung dan penghambat kedisiplinan siswa adalah dari faktor eksternal dan internal.
ABSTRACT
Fusion of teacher Competence is mastery, knowledge, skills, values and attitudes which are reflected in the habit of thinking and acting in the discharge of duties and work.
In this day and age there are many challenges facing teachers in implementing quality education. On moral deterioration that hit the karenakan our community especially amongst the younger generations. That kind of thing will affect the values, behavior or attitude. In the face of challenges that will greatly depend on the level of competency of teachers. Competent teachers will be able to organise the learning process with a good, proper learning model Election will determine the interest and participation of students in learning so as to make the circumstances class to be orderly and disciplined.
On the basis of the above background, then that becomes a problem formulation are: (1) discipline in SMK. what Muhammadiyah 3 Singosari, (2) what are the competence of Islamic religious education teachers in improving discipline students in SMK Muhammadiyah 3 Singosari, (3) What factors support and restricting faced Islamic religious education teachers in improving discipline students in SMK Muhammadiyah 3 Singosari.
The goal of this research is: (1) to find out which discipline students in SMK Muhammadiyah 3 Singosari. (2). to find out what are the competencies of teachers of Islamic religious education in improving the discipline of students in SMK Muhammadiyah 3 Singosari. (3). to know the factor endowments and a barrier that confronts Islamic religious education teachers in improving discipline students in SMK Muhammadiyah 3 Singosari.
This type of research is used qualitative research, descriptive data collection is done using methods of interviewing, observation and documentation of ...
The results of this research are (1). Discipline in SMK Muhammadiyah 3
Singosari is enough because there is no proven discipline students who violate the code of conduct exceeded the norms sacrilegious. (2) the competence of education teachers of islam could essentially improve the discipline of students in the school. (3) Factors restricting students support and discipline is of external and internal factors.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Tharaba, M. Fahim | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kompetensi Guru; Kedisiplinan Siswa; Competence of Teachers; Discipline Students | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 14 Nov 2022 11:03 | ||||||
Last Modified: | 14 Nov 2022 11:03 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/41171 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |