Pengembangan media buku cerita bergambar flipbook untuk peningkatan hasil belajar pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial siswa kelas IV Sekolah Dasar Islam As-Salam Malang

Chandra, Rustika (2016) Pengembangan media buku cerita bergambar flipbook untuk peningkatan hasil belajar pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial siswa kelas IV Sekolah Dasar Islam As-Salam Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12140086.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (10MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Tema pahlawanku adalah salah satu tema pada mata pelajaran IPS yang harus dikuasai oleh siswa kelas IV SD/MI. Pada tema ini siswa dituntut dapat menjelaskan asal tokoh, perjuangan dan perilaku yang bisa dicontoh dari pahlawan serta menceritakan pentingnya menghargai perjuangan Ir. Soekarno dengan baik. Untuk mengetahui tentang tema pahlawanku dengan memanfaatkan media pembelajaran sebagai peningkatan hasil belajar siswa maka dibuat pengembangan media pembelajaran flipbook.

Penelitian ini bertujuan untuk; 1) Menjelaskan desain pengembangan media buku cerita bergambar flipbook pada pembelajaran IPS, 2) Menjelaskan kemenarikan media buku cerita bergambar flipbook pada pembelajaran IPS, 3) Menjelaskan perbedaan peningkatan hasil belajar siswa yang menggunakan produk pengembangan media cerita bergambar flipbook dengan yang tidak menggunakan produk pengembangan media cerita bergambar flipbook kelas IV SDI As-Salam Malang.

Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan (Research and Development) untuk menghasilkan produk media pembelajaran berupa buku cerita bergambar flipbook. Desain yang digunakan dalam pengembangan media pembelajaran ini mengadopsi pada model desain Borg and Gall. Adapun tahap pengembangannya melalui empat tahap, yakni; 1) Tahap pra-pengembangan, 2) Tahap pengembangan produk, 3) Tahap uji coba produk, 4) Tahap revisi.

Pengembangan media pembelajaran ini telah menghasilkan produk berupa buku cerita bergambar flipbook IPS tema pahlawanku kelas IV MI/SD. Dari hasil validasi: 1) Media pembelajaran ini menunjukkan kevalidan yang terbukti dengan presentase rata-rata dari: (a) validasi ahli isi (materi) 92,00% menyatakan sangat valid, (b) hasil validasi ahli media desain pembelajaran 96,00% menyatakan sangat valid, (c) hasil validasi ahli pembelajaran (guru) 92,8% menyatakan sangat valid. 2) Hasil presentase tingkat kevalidan pada uji coba kelas IVA SDI As-Salam Malang menunjukkan 95% menyatakan sangat valid. 3) Dari hasil analisis data melalui rumus uji t-test berkorelasi (related), menghasilkan t hitung = 3,657> t tabel = 2,056, sehingga terdapat perbedaan pada siswa yang menggunakan media pembelajaran dengan yang tidak. Maka hasil pengembangan yang telah dilakukan mampu meningkatkatkan hasil belajar siswa.

ENGLISH:

My Hero is one of the theme in social science subjects that must be mastered by the fourth grade students of Elementary School. In that theme the students are required to explain about the origin of figures and the behaviour that can be good example and also can explain about the importance of value from Ir. Soekarno’s struggle by well. Then, made a flipbook learning media development to know about my hero theme by learning media to improve learning outcomes of students.

The purposes of this research are to; 1) Explain about the design of flipbook learning media development in sosial science, 2) Explain about the attractiveness of flipbook learning media development in sosial science, 3) Explain about the difference in improving learning outcomes both the students are using a flipbook learning media development and are not use a flipbook learning media development in Islamic Elementary School Fourth Grade As-Salam Malang.

This research use a method of research and development to produce the illustrated media of story book flipbook. In this learning media development used Borg and Gall, one of design model in research and development. The phases of this develpoment through in four phased, are; 1) ​​the pre-development phased, 2) the phased of development, 3) the field testing phased, and 4) the revision phased.

The development of learning media has resulted in a product, 1) that the product is illustrated media of story book flipbook development about my hero of social sciences in fourth grade of elementary school. From the validation results demonstrate: (a) the validity of this teaching material that is proven by the average percentage of content expert validation (material) 92.00% declared in valid, (b) the results of the validation study design media expert 96.00% declared in valid, (c) the results of the validation expert subjects (teachers) 92.8% declared in valid. 2) The results of the percentage rate of validity the test IVA class As-Salam showed 95% declared in valid. 3) From the analysis of the data through t-test formula correlated (related), yielding t count = 3,657> t table = 2,056, so that there is a difference both the students are using a flipbook learning media development and are not use a flipbook learning media development in Islamic Elementary School Fourth Grade As-Salam Malang. The result of this developments has been able to improve student learning outcomes.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Yaqien, Nurul
Keywords: Pengembangan; Media Pembelajaran; Buku Cerita Bergambar; Flipbook; Hasil Belajar; Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial; Development; Learning Media; Illustrated of story book; Learning Outcomes; Social Science Learn
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Nugroho Dwi Setyanto
Date Deposited: 04 Aug 2016 14:31
Last Modified: 04 Aug 2016 14:31
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4099

Actions (login required)

View Item View Item