Grammatical errors in descriptive text made by eighth graders of olympiad and bilingual students

Fatmawati, Imilda (2016) Grammatical errors in descriptive text made by eighth graders of olympiad and bilingual students. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
12320042.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB) | Preview

Abstract

ENGLISH:

Grammatical error is difficult to avoid by every learner. It is also happened in EFL students. One of the cause is the lack of knowledge of grammatical rules. For instance, it happens in writing descriptive text. Therefore, analyzing the errors is one of appropriate ways to use to show the true proficiency level of target language that students learn at a particular time. By conducting analysis on grammatical errors, teacher can conclude the most frequent of errors which is often made by students. Then, teachers can arrange the more effective and interesting strategies in teaching grammatical rules. As the result, the errors can be minimized.This research is aimed to describe the errors in writing descriptive text made by eighth graders of olympiad and bilingual students, MTsN Malang 1. The instruments used for this research is writing tasks and the data were collected through the students’ writing assignment. The research was conducted by using descriptive qualitative method because the data of this research is in the form of sentences and paragraphs. The result of this research, the researcher found four types of errors in the students writing. Those are omission error, addition error, misformation error and misordering error. Omission and misformation error are the most frequent of errors foun in the text.Whereas, the sources of error found in this research are interlingual transfer, intralingual transfer, context of learning and communication strategies. Interlingual transfer and context of learning are the most frequent of source of errors based on the finding. Finally, the suggestions are given to the students, teachers and next researchers. For students, this research can help students to know their specific errors in writing skill and the possible sources of errors in making descriptive text. Then, they can avoid the similar error in writing other text. For teachers, they can use this research as guideline in English teaching. The guideline can be in the form of more effective and interesting learning method. For next researchers, they can use this research as references to make other research about error analysis with different objects and theory.

INDONESIA:

Kesalahan pada struktur bahasa sulit untuk dihindari oleh murid-murid EFL (Pembelajar Bahasa Asing) dalam proses belajar bahasa inggris karena kurangnya pengetahuan mengenai aturan-aturan grammar. Contohnya, itu terjadi pada tulisan teks deskriptif. Oleh karena itu, menganalisa kesalahan-kesalahan adalah salah satu cara yang cocok untuk digunakan untuk menunjukkan tingkat keahlian pada bahasa target yang dipelajari murid–murid pada waktu tertentu. itu juga membantu guru untuk membuat strategi yang lebih efektif dalam proses belajar dan mengajar, sehingga dapat meminimalisir banyaknya eror atau kesalahan. Penelitian ini dimaksudkan untuk menggambarkan kesalahan-kesalahan pada tulisan teks deskriptifyang dibuat oleh murid-murid kelas delapan bilingual dan olimpiade, MTsN Malang 1. Instrument yang digunakan untuk penelitian ini adalah teks tulisan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif karena data berbentuk kalimat dan paragraf. Berdasarkan hasil penelitian, peneliti menemukan empat tipe eror atau kesalahan dalam tulisan murid-murid, yaitu kesalahan omission, addition, misordering dan misformation. Sementara, beberapa sumber dari kesalahan itu adalah interlingual transfer, intralingual transfer, konteks pembelajaran dan strategi komunikasi. Terakhir, beberapa saran ditujukan untuk para murid, guru dan peneliti selanjutnya. Untuk murid-murid, penelitian ini dapat membantu untuk mengetahui banyaknya kesalahan murid dalam menulis secara spesifik dan menemukan kemungkinan dari sumber- sumber kesalahan dalam teks deskriptif. Untuk para guru, mereka dapat menggunakan penelitian ini sebagai pedoman dalam mengajar bahasa inggris. Untuk peneliti berikutnya, mereka dapat menggunkan penelitian ini sebagai referensi untuk melakukan penelitian lain tentang analisa eror dengan objek dan teori yang berbeda.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Rohmah, Galuh Nur
Keywords: Error Analysis; Grammatical Error; Writing; Descriptive Text; Analisis Eror; Error pada Struktur Bahasa; Menulis; Deskriptif Teks
Departement: Fakultas Humaniora > Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Dian Anesti
Date Deposited: 03 Aug 2016 09:43
Last Modified: 03 Aug 2016 09:43
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/4086

Actions (login required)

View Item View Item