Qodriyah, Izza Laili (2014) Kreativitas guru untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Plus Al-Kautsar Araya Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110194.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (17MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Di SMP Plus Al-Kautsar setiap guru dianjurkan memiliki kreativitas masing-masing dalam proses pembelajarannya, agar peserta didik tidak merasa jenuh ketika proses pembelajaran. Melihat kreativitas yang dimiliki oleh setiap guru di SMP Plus Al-Kautsar Malang maka penulis tertarik untuk mengupas lebih dalam tentang betapa pentingnya mengembangkan kreativitas guru Pendidikan Agama Islam dalam proses belajar agar siswa tertarik pada pelajaran PAI. Karena dengan mengembangkan kreativitas guru setidaknya siswa dapat bersemangat dan termotivasi dalam belajar pendidikan Agama islamnya. Berangkat dari latar belakang maka untuk rumusan masalahnya adalah: (1)Bagaimana kreativitas guru Pendidikan Agama Islam untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di SMP Plus Al-Kautsar Malang, (2) Bagaimana dampak kreativitas guru Pendidikan Agama Islam terhadap motivasi belajar siswa di SMP Plus Al-Kautsar Malang.
Penelitian yang penulis lakukan ini adalah termasuk dalam penelitia deskriptif kualitatif. Dalam perjalanan mengumpulkan data, penulis menggunakan metode observasi interview dan dokumentasi. Sedangkan untuk analisisnya, penulis menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif. Selain itu, untuk mendukung uraian dari keadaan yang sebenarnya ada dilapangan, disini penulis sertakan dokumentasi sebagai pelengkap dan penguat data penelitian.
Hasil penelitian yang dilakukan penulis dapat disampaikan di sini bahwasanya (1) Kreativitas guru PAI untuk meningkatkan motivasi balajar siswa pada pelajaran PAI adalah dengan menggunakan model-model pembelajaran yang menyenangkan, menggunakan model pembelajaran dengan memberikan contoh tindakan dan sikap serta memberikan keteladanan (demontrasi), dan melibatkan siswa secara aktif dalam proses kegiatan belajar mengajar baik di kelas maupun diluar kelas. Kemudian upaya mengembangkan kreativitas guru dalam mengajar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada pelajaran pendidikan Agama Islam di SMP Plus Al-Kautsar Malang adalah dengan pemantauan pembiasaan siswa dalam setiap kegiatan didalam kelas maupun di luar kelas untuk mengetahui bentuk-bentuk motivasi belajar siswa, mengikuti pelatihan strategi pembelajaran, PTK dan TI. (2) Dampak dari kreativitas guru terhadap motivasi belajar siswa pada pelajaran pendidikan agama islam adalah siswa merasa senang pada pelajaran PAI, siswa mudah memahami materi yang sudah disampaikan, siswa aktif di dalam kelas, kemajuan siswa pada bidang ibadah dan kemajuan siswa pada bidang pola berfikir.
ABSTRACT
Al-Kautsar junior high school requires every teacher to teach creatively in teaching-learning process so that the students do not feel bored in their learning process. Seeing the creativity of every teacher at Al-Kautsar Junior High School Plus of Malang, the researcher is interested in exploring more about the importance of developing Islamic education teachers' creativity in teaching- learning process in order to make students interested in Islamic education subject. Because by developing teacher’s creativity, the students can be excited and motivated to learn the Islamic education subject. From the background above, the research questions are: (1) How Islamic education teachers' creativity can improve students' motivation in Al-Kautsar Junior High School Plus of Malang, (2) What is the impact of Islamic education teachers' creativity on students' motivation in Al-Kautsar Junior High School Plus of Malang.
This research belongs to descriptive qualitative. To collect the data, the researcher used observation, interview, and documentation. For the analysis, the researcher used descriptive-qualitative analysis techniques. In addition, to support the description of the actual situation in the field, the researcher includes documentation as a complement and reinforcement of the data.
The results of this research can be concluded as follows: (1) The Islamic education teachers' creativity to improve students' motivation in learning Islamic education subject is by using fun learning models, using a model of learning by providing examples of actions and attitudes as well as providing exemplary (demonstration), and engaging the students to take part actively in the learning process either in the classroom or outside of the classroom. Then, the effort of developing teacher’s creativity in teaching to enhance students' motivation in learning Islamic education in Al-Kautsar Junior High School Plus of Malang is monitoring student’s habit in every activity either in the classroom or outside of the classroom to learn some kinds of student’s motivation, joining the training of learning strategies, classroom action research and TI. (2) The impact of teacher’s creativity toward students' motivation in learning Islamic education subject is that students feel happy in the subject, students easily understand the material, students are active in the class, the student’s progress in worship and their way of thinking .
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ulum, Mohammad Samsul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan Kreativitas Guru; Motivasi Belajar siswa; the Development of Teacher’s Creativity; Student’s Learning Motivation | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 16 Aug 2022 13:55 | ||||||
Last Modified: | 16 Aug 2022 13:55 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/40134 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |