Suyatni, Robi Nur (2014) The teacher’s strategies to increase study interest of students in Fiqh Ubudiyah themes for VII class at MTs Negeri Tumpang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10110182.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
ABSTRACT
Education cannot be separated from the process of teaching and learning undertaken by teachers and the students in the school. In every aspect process of teaching and learning are the most basic activities in education. In the process of teaching and learning is certainly not apart of some components in the learning, e.g. the existence of learning strategies. The strategy is a tools for teachers to develop the learning process and as a variety of methods to improve achievement, interests study and activities of students in the classroom.
Learning strategies have many kinds to be used in the classroom, including methods of lecturer, role-playing, demonstrations, enquiries method. The use of this strategy can be used in a variety of subjects, one of them is the study of Fiqh. So the teachers can use strategies of learning by existing of theories. With respect to earlier so this thesis discussed about the teacher’s strategies to increase study interest of students in Fiqh Ubudiyah theme for VII class at MTs Negeri Tumpang.
The formulation of problem in this research were: (1) what are the teacher’s strategies to increase study interest of students in Fiqh Ubudiyah themes for VII class at MTs Negeri Tumpang?, (2) What are the obstacles of the teacher’s strategies to increase study interest of students in Fiqh Ubudiyah themes for VII class at MTs Negeri Tumpang?. And the objectives of this research were: (1) to describe the teacher’s strategies to increase study interest of students in Fiqh Ubudiyah themes for VII class at MTs Negeri Tumpang, (2) to describe the teacher’s strategies to increase study interest of students in Fiqh Ubudiyah themes for VII class at MTs Negeri Tumpang.
This research used qualitative descriptive study, which is understand directly the object of research and understand how the teacher’s strategies to increase study interest of students and the barriers in VII class at MTs Negeri Tumpang, In this research to collection of data the researcher uses interview observation and documentation method.
From the results of this research, that the teachers use three strategies has ever done in class, one of which was role playing, demonstration and class discussion method. As for the perceived constraints of teachers is still disciples feel difficulty in memorizing the evidence of al-Qur'an and there is a lively student and interferes with the learning process in the classroom.
ABSTRAK
Pendidikan tentunya tidak terlepas dari proses belajar mengajar yang dilakukan oleh guru dan murid di sekolah. Dalam keseluruhan, proses belajar mengajar merupakan kegiatan yang paling pokok dalam pendidikan. Hal ini berarti bahwa berhasil tidaknya pencapaian tujuan pendidikan bergantung bagaimana proses belajar mengajar dirancang dan dijalankan secara profesional. Dalam proses belajar mengajar tentunya tidak terlepas dari beberapa komponen-komponen dalam pembelajaran, misalkan adanya strategi pembelajaran. Strategi merupakan sarana bagi guru untuk mengembangkan proses pembelajaran dan sebagai variasi metode untuk meningkatkan prestasi, minat belajar dan aktivitas siswa di dalam kelas.
Strategi pembelajaran mempunyai beberapa macam yang dapat digunakan dalam pembelajaran di kelas, diantaranya metode ceramah, role playing, demonstrasi, metode inquiri dan sebagainya. Penggunaan strategi ini dapat digunakan dalam berbagai mata pelajaran, salah satunya adalah bidang studi Fiqih. Jadi guru dapat menggunakan berbagai macam strategi pembelajaran dari teori yang sudah ada. Sehubungan dengan hal diatas maka dalam skripsi ini mengkaji tentang strategi guru dalam meningkatkan minat belajar siswa pada materi Fiqih Ibadah pada kelas VII di MTs Negeri Tumpang.
Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: (1) Bagaimana strategi guru Fiqih dalam meningkatkan minat belajar siswa pada materi Fiqih Ibadah di kelas VII MTs Negeri Tumpang?, (2) Apa saja kendala yang dihadapi guru Fiqih dalam meningkatkan minat belajar siswa pada materi Fiqih Ibadah di kelas VII MTs Negeri Tumpang?. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mendeskripsikan strategi guru Fiqih dalam meningkatkan minat belajar siswa pada materi Fiqih Ibadah di kelas VII MTs Negeri Tumpang, (2) untuk mendeskripsikan kendala yang dihadapi guru Fiqih dalam meningkatkan minat belajar siswa pada materi Fiqih Ibadah di kelas VII MTs Negeri Tumpang.
Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif, yaitu memahami secara langsung objek penelitian dan memahami bagaimana strategi guru dalam meningkatkan minat belajar siswa beserta kendalanya pada kelas VII MTs Negeri Tumpang. Dalam pengumpulan data penelitian ini, penulis menggunakan metode wawancara, observasi dan dokumentasi.
Dari hasil penelitian, bahwa guru menggunakan tiga strategi yang pernah dilakukan di kelas, salah satunya adalah Role Playing, Demonstratsi dan Diskusi Kelas. Adapun kendala yang dirasakan guru adalah murid masih merasa kesulitan dalam menghafal dalil al-Qur’an dan terdapat siswa yang ramai dan mengganggu proses pembelajaran di kelas.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kawakip, Akhmad Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Learning Strategies; Study Interest; Fiqh Ubudiyah; Strategi Pembelajaran; Minat Belajar; Fiqih Ibadah | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 16 Aug 2022 13:55 | ||||||
Last Modified: | 16 Aug 2022 13:55 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/40125 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |