Pambudi, Bagus Satriyo (2014) Analisis butir soal objektif tes ujian akhir semester genap 2013-2014 mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam kelas VIII MTsN Kedungjati Madiun. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10110161.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) |
Abstract
ABSTRAK
Penulisan soal merupakan suatu kegiatan yang sangat penting dalam penyiapan hasil ulangan/ujian. Setiap butir soal yang ditulis harus berdasarkan rumusan indikator yang sudah disusun di dalam kisi–kisi dan berdasarkan kaidah penulisan soal bentuk objektif dan kaidah soal dalam bentuk uraian. Untuk meningkatkan mutu soal yang telah ditulis harus melakukan adanya kegiatan analisis butir soal. Tujuan penelaahan adalah bentuk mengkaji dan menelaah setiap butir soal agar diperoleh soal yang bermutu sebelum soal dipergunaka.
Tujuan penelitian ini adalah (1) mengetahui validitas isi tes objektif ujian akhir semester, (2) mengetahui daya pembeda tes objektif ujian akhir semester, (3) mengetahui tingkat kesukaran tes objektif ujian akhir semester mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam kelas VIII MTsN Kedungjati Madiun.
Untuk mencapai tujuan dalam penelitian dilakukan dengan metode penelitian kuantitatif. Pengumpulan data yang digunaka adalah Observasi, wawancara dan dokumentasi. Dengan pendekatan objektif yaitu pendekatan yang menggali informasi subjektif mungkin. Dengan pendekatan ini peneliti ingin mengetahui kualitas terhadap butir soal mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas VIII MTsN Kedungjati Madiun
Hasil penelitian ini dapat diketahui bahwa : (1) Dari hasil analisis soal-soal Ujian Akhir Semester genap MTsN Kedungjati Madiun mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam menurut standar kompetensi, kompetensi dasar dan indikator didapat hasil dari 40 soal semuanya sesuai dengan kurikulum yang diajarkan, (2) tes objektif ujian akhir semester tersebut memiliki kategori daya pembeda yang baik dengan presentase 42%, tetapi soal yang memiliki kategori daya pembeda negatif juga cukup banyak dengan presentase 25%, (3) Dari hasil analisis dapat disimpulkan bahwa tingkat kesukaran soal UAS genap kelas VIII MTsN Kedungjati mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di kategorikan sangat mudah. Soal yang baik hendaknya tidak terlalu sukar dan tidak pula terlalu mudah sehingga dapat mengukur kemampuan peserta tes dengan baik.
ABSTRACT
It is a matter of writing a very important activity in the preparation of results of deutoronomy. Every grain of matter must be based on a written outline of the indicator that have been arraged in a grid and based on the rule of writing about the form of the objective and description. For improving the quality of the writing has been on the question of having to do analysis of the activities of the grain. The purpose of study is a form of riview and examine every grain of matter that have acquired quqlity problem before duplicated.
The purpose of this research are (1) to know the validating of the content of the test objective exams of the final semester (2) knowing the power criterion an objective test of semester of the semester final exam (3) knowing the difficulty of objective test in final semester exam history of islamic culture subject on eight grade MTsN Kedungjati Madiun.
To achieve the goal in research done with quantitative methods the collection of data used are observation, interview, and documentation. With an objective approach is an approach that explores the subjective information may. With this approach the researcher want to know the quality of the items reserved history of islamic culture subject on eight grade MTsN Kedungjati Madiun.
The result of this research can be aware that : (1) the result of the analysis of the final exam even MTsN Kedungjati Madiun history of Islamic culture subjects according to basic standards of competency, competencies and indicators derived from the result of 40 items in in accordance with the curiculum being taught. (2) an objectives test of the semester final exam has a power requirement of a good differentiator with a percentage of 42 percent but the question that has a power requirement of negative also quite a lot of difference with the percentage of 25 percent. (3) from the result of the analysis it can be concluded that the difficulty level even semester final exam eight grade MTsN Kedungjati Madiun history of islamic culture subject is found on very easily. Good question shouldn’t too hard nor too easily so that it can be meansure that test taker’s ability to properly.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Maimunah, Siti Annijat | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Analisis butir soal; Soal Objektif; Ujian Akhir Semester; The analysis of grain question; Objective question; Semester final exam | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:49 | ||||||
Last Modified: | 11 Aug 2022 10:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/40112 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |