Umah, Rohmatul (2014) Analisis buku ajar kurikulum 2013 mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti kelas VII. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110159.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pengembangan kurikulum 2013 difokuskan pada pembentukan kompetensi dan karakter peserta didik, dengan mengintegrasikan pengetahuan, ketrampilan, dan sikap yang dapat didemokrasikan peserta didik sebagai wujud pemahaman terhadap konsep yang dipelajarinya secara kontekstual. Berbagai kasus menunjukkan kurangnya pemahaman guru terhadap kurikulum. Kelompok guru ini biasanya melaksanakan pembelajaran berdasarkan urutan bab dalam buku ajar dan menggunakan buku ajar sebagai satu-satunya acuan dalam mengajar. Dengan demikian buku ajar yang digunakan oleh guru harus memenuhi kriteria kelayakan buku yang telah ditetapkan oleh pemerintah. Tetapi kenyataan di lapangan masih banyak buku yang belum memenuhi kriteria kelayakan buku yang telah ditetapkan oleh pemerintah tersebut.
Berangkat dari permasalahan di atas tujuan penelitian ini adalah untuk : (1) mendeskripsikan kesesuaian uraian materi dengan Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar pada buku ajar kurikulum 2013 mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti pekerti kelas VII, (2) mendeskripsikan Akurasi Materi pada buku ajar kurikulum 2013 mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti kelas VII, (3) mendeskripsikan Kelayakan Penyajian pada buku ajar kurikulum 2013 mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti kelas VII.
Untuk mencapai tujuan di atas digunakan pendekatan penelitian kualitatif deskriptif. Instrumen kunci adalah peneliti sendiri dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah dokumentasi. Data dianalisis dengan menggunakan analisis isi (Content analisis).
Hasil penelitian analisis buku ajar kurikulum 2013 mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti kelas VII menunjukkan bahwa, (1) Kesesuaian uraian materi dengan Kompetensi Inti (KI) dan Kompetensi Dasar (KD) jika dilihat dari aspek kelengkapan materi sudah sesuai, tetapi jika dilihat dari aspek keluasan materi dan kedalaman materi masih kurang sesuai, (2) Akurasi materi dari 12 butir instrumen yang penyajiannya akurat yaitu 5 butir instrumen, ada 5 butir instrumen yang sebagian besar penyajiannya akurat ada 2 instrumen sebagian kecil penyajian materi akurat. Dari data yang diperoleh maka buku ajar pendidikan agama islam dan budi pekerti masih kurang akurat, (3) Kelayakan penyajian dilihat dari tiga aspek yaitu kelengkapan penyajian, pendukung penyajian dan penyajian informasi. Dilihat dari ketiga aspek tersebut buku ajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti kelas VII sebagian besar penyajiannya layak.
ABSTRACT
The development of curriculum 2013 focused on the formation of the competence and character of students, by integrating knowledge, skills, and attitudes that can democraticize by students as the shape of comprehension about the concept that they learn by contextual. A variety of a case indicate about lack of teacher understanding about curriculum. The teachers who include in this type usually implement learning based on the sequence of chapters in the textbook and use textbooks as the only reference in teaching. Thus the textbook that use by teachers must fulfill the eligibility criteria for books that have been set by the government. But the reality still a lot of books that has not fulfill the eligibility criteria that have been set by the government.
Based on the problems above, the objectives of this research is : (1) describe the suitability of the material with Core Competence and Basic Competence in the 2013 curriculum textbook of Islamic Education and Character Subject at VII grade, (2) describe the accuracy of the material in the 2013 curriculum textbook of Islamic education and Character subjects at VII grade, (3) describe the Eligibility Presentation in 2013 curriculum textbook of Islamic education and Character subjects at VII Grade.
To achieve the objectives above used descriptive qualitative research approach. The key of the Instrument is the researcher's own and the data collection techniques used are documentation. Data were analyzed using content analysis.
The results of the analysis of curriculum 2013 textbook Islamic education and Character subject at VII grade shows that, (1) the suitability of the material description with Core Competence (KI) and the Basic Competency (KD) when viewed from the aspect of completeness of the material is appropriate, but when viewed from the breadth of materi and depth of the material aspect is still less appropriate, (2) the material accuracy of 12 items of instrument that accurate presentation is 5 grains of instruments, there are 5 grains instrument most accurate presentation there are two instruments fraction accurate presentation of the material. From the data obtained, Islamic education and Character textbooks still less accurate, (3) the eligibility presentation viewed from three aspects, namely the completeness of the presentation, the supporting presentation and information presentation. Seen from the three aspects above, the Islamic education and Character textbooks of VII grade mostly the presentation is worthy.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Maimunah, Siti Annijat | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Analisis Buku Ajar; Kurikulum 2013; Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti; Textbook Analysis; Curriculum 2013; Islamic education and Character Subject | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:49 | ||||||
Last Modified: | 11 Aug 2022 10:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/40109 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |