Nisak, Choirun (2014) Strategi pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Inklusif Smkn 2 Malang kelas X AP I dan II. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110155.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pendidikan Agama Islam adalah usaha sadar dan terlaksana yang dilakukan pendidik untuk melaksanakan kegiatan pembelajaran bimbingan, pelatihan dan pembiasaan guna menghasilkan peserta didik yang dapat memahami, menghayati, melakukan dan mengamalkan nilai-nilai islam sehari- hari. Dalam rangka untuk mencapai maksud tersebut, guru Agama diharuskan memiliki penggunaan strategi pembelajaran yang tepat. Hal ini bertujuan agar penyampaian Pendidikan Agama Islam dapat diterima peserta didik sehingga mencapai tujuan secara efektif dan efisien.
Dalam pembelajaran PAI untuk siswa insklusif di sekolah SMKN 2 Malang membutuhkan suatu strategi tersendiri sesuai dengan kebutuhan masing- masing. Adapun rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: Bagaimana strategi pembelajaran Pendidikan Agama Islam di sekolah inklusif SMKN 2 Malang kelas X AP I dan II, faktor penghambat dan pendukung serta solusi dari strategi pembelajaran Pendidikan Agama Islam di sekolah inklusif. Penelitian yang penulis lakukan ini adalah termasuk dalam penelitian deskriptif kualitatif. Dalam melakukan mengumpulkan data , peneliti menggunakan metode diantaranya adalah: (1) wawancara/interview, (2) dokumentasi, dan (3) observasi.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMKN 2 Malang adalah strategi ekspositori dengan mengimplementasikan metode ceramah, strategi pembelajaran discovery dengan mengimplementasikan metode Tanya jawab, hafalan, pembiasaan, penugasan, diskusi dan drill dan strategi pembelajaran bermain peran mengimplementasikan metode demonstrasi. Kedua, Keberhasilan ini terkait dengan A. Faktor pendukung yakni : 1) Tenaga pendidik yang telaten., 2) Sarana prasarana., 3) Peran orang tua., 4) Siswa yang aktif di kelas., 5) Dukungan lingkungan yang bisa menerima siswa inklusif. Adapun masalah yang menjadi B. Faktor penghambat dalam strategi pembelajaran Pendidikan Agama Islam adalah: 1) Peserta didik adanya belajar mereka yang lamban., 2) Tenaga pendidik yang kurang memahami siswa inklusif., 3) metode yang masih tradisional., 4) Kurangnya dana untuk siswa inklusif., 5) Tidak adanya buku pantauan dari sekolah kepada orang tua untuk siswa. Ketiga, Adanya penghambat ini, solusinya ialah 1) memperhatikan pemberian materi dan metode., 2) Guru harus mempunyai metode-metode yang modern dan bisa membuat siswa semangat dalam pembelajaran., 3) Guru harus mempunyai kesempatan latihan yang akan digunakan dalam menangani jumlah keragaman siswa inklusif., 4) adanya perhatian khusus., 5) Pemberian dana lebih dari pemerintah untuk siswa inklusif.
ABSTRACT
Islamic education is a conscious effort undertaken and accomplished educators to implement learning activities guidance, training and habituation to produce learner who can understand, appreciate, conduct and practice of Islamic values. In order to achieve this aim, teachers of Islamic education are required to use accurate learning strategies. It is intended that the delivery of Islamic Education can be received by students so will be achieve the goals effectively and efficiently.
In Islamic Education learning for inclusive students at State Vocational school 2 Malang requires a separate strategy according to their individual needs. The formulation of the problem in this research is: How the learning strategies of Islamic education in inclusive schools at State Vocational 2 Malang X AP classes I and II, the factors of inhibiting, supporting and also the solution of the learning strategies of Islamic education in inclusive schools. Research by the author included into the descriptive qualitative research. In collecting data, researchers used methods are: (1) interview, (2) documentation, and (3) observation.
The results of this study indicate that the learning strategies of Islamic education in State Vocational 2 Malang used is implement the expository strategies with lecture’s method, discovery learning strategies to implement the Q & A method, rote, habitual, assignments, discussions and drill and implement learning strategies play a role demonstration methods. Second, this success related with A. The Factors which support are: 1) the patient educators., 2) facilities and infrastructure., 3) The role of parents., 4) Students who are active in the class., 5) environment that can support and receive the inclusive students. The problem becomes B. The obstruction factors in Islamic Education learning strategies are: 1) the existence of learners are slow to learn., 2) Educators who lack an understanding the inclusive students., 3) methods are still traditional., 4) Lack of funds for inclusive students., 5) Lack of monitoring of school books to parents for students. Third, the solutions for this inhibitor are 1) pay attention to the material and methods., 2) Teachers should have the modern methods and can make students enthusiasm in learning., 3) Teachers should have the opportunity to be used in practice to handle the amount of diversity inclusive students., 4) presence of special attention., 5) Giving more funds from the government to the inclusive students.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Mulyono, Mulyono | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Strategi Pembelajaran; Pendidikan Agama Islam; Inklusif; Learning Strategies; Islamic Education; Inclusive | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:49 | ||||||
Last Modified: | 11 Aug 2022 10:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/40101 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |