Maulana, Dzahrul (2014) Peran kepala madrasah dalam peningkatan profesionalitas guru Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) Gandusari Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110165.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Kompetensi supervisi akademik pada intinya adalah membina dan membimbing guru dalam meningkatkan mutu dari proses pembelajaran agar lebih baik. Oleh sebab itu, sasaran supervisi akademik adalah guru dalam proses pembelajaran, yang terdiri dari materi pokok dalam proses pembelajaran, penyusunan silabus dan RPP, pemilihan strategi, metode, penggunaan media dan teknologi informasi dalam pembelajaran, menilai proses dan hasil pembelajaran.Untuk menjalankan tugasnya sebagaimana seorang pembina dan pengawas dalam mengembangkan profesionalitas guru dan meningkatkan kualitas pembelajaran melalui pembelajaran yang efektif, maka seorang kepala sekolah/ madrasah harus memiliki kemampuan dan pemahaman tentang Kopetensi kepala sekolah/madrasah dengan baik.
Penelitian ini berfokus pada; 1)Bagaimana perencanaan program kepala madrasah dalam mengembangkan profesionalitas guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) Gandusari Blitar?, 2) Bagaimana pelaksanaan program kepala madrasah dalam mengembangkan profesionalitas guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) Gandusari Blitar?, 3) Bagaimana tindak lanjut dari hasil program kepala madrasah dalam mengembangkan profesionalitas guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) Gandusari Blitar?. Dengan tujuan untuk mengetahui perencanaan program kepala madrasah, untuk mengetahui pelaksanaan program kepala madrasah, dan untuk mengetahui tindak lanjut dari hasil program kepala madrasah dalam mengembangkan profesionalitas guru di Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) Gandusari Blitar.
Penelitian ini menggunakan jenis kualitatif dengan pendekatan teoritis dan empiris. Pengumpulan data peneliti menggunakan tehnik observasi, interview, dan dokumentasi. Temuan hasil peneliti dan menganalisis data yang diperoleh peneliti menggunakan metode deskriptif kualitatif.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa program perencanaan yang disusun oleh kepala MTsN Gandusari Blitar berasal dari pengamatan terhadap kebutuhan guru. Program perencanaan tersebut antara lain adalah 1) Pelaksanaan Kontroling guru pada waktu KBM berlangsung di kelas sewaktu waktu. 2) Pengembangan wawasan guru dalam masalah pembelajaran dan masalah pendidikan. 3) Optimalisasi kedisiplinan mengajar untuk guru. Adapun pelaksanaannya kepala MTsN Gandusari Blitar menggunakan teknik kelompok dan teknik individual. Tindak lanjut hasil supervisi kepala MTsN Gandusari Blitar adalah Pertama, Mereveiw kepada guru kemudian melakukan pembinaan ulang. Kedua, Pemantapan Instrumen.
ABSTRACT
Essentially competence of academic program is guiding and building teachers for developing qualities from learning processes in order to be better. Hence, the object of academic supervision is teachers who are in learning processes, that consist of main material in learning process, arranging syllabus and RPP, choosing strategy, method, using media and technology and information in learning, grading process and learning result. To do their assignments as like as the guide and superintendent for developing the professionalism of teachers and increasing the quality of learning through the effective learning, therefore a headmaster of madrasah has to have the competence and understanding is the best.
This research focuses on; 1)How is the planning program of the headmaster for developing the professionalism of teachers at state Islamic Junior High School (MTsN) Gandusari Blitar?, 2)How is the implementation of program headmaster of madrasah for developing the professionalism of teachers at state Islamic Junior High School (MTsN) Gandusari Blitar?, 3)How is the act of the result of program of the headmaster of madrasah for developing the professionalism of teachers at state Islamic Junior High School (MTsN) Gandusari Blitar?. By the aims to know the planning of program of the headmaster of madrasah, to know the implementation of supervision program of the headmaster of madrasah, and to know the act of supervision program of the headmaster of madrasah.
This research uses the qualitative type and theoretical and empirical approaches, then it also uses technique for collecting data, therefore the researcher uses technique of observation, interviewing, documentation, the finding results, and data analysis that are taken by the researcher and using the descriptive qualitative method.
He result shows that the planning programs that are arranged by the headmaster at state Islamic Junior High School Gandusari Blitar from the observation about the teachers’ needs. The planning programs are; 1)the implementation of KBM supervision of teachers in the classes each a year twice (odd and even semester). 2)Developing of the teachers’ knowledge in the problem of learning and education. 3)Optimal zing of disciplinary of teaching for the teachers. And the implementation of the headmaster at stete Islamic Junior High School (MTsN) Gandusari that uses technique of grouping and individual technique. The next act of the result of the supervision of headmaster of at stete Islamic Junior High School (MTsN) Gandusari Blitar is the first. To review the result of the program grading, then to do the re-guiding. Second, Stabilization of the Instrument.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zuhdi, A | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kepala Madrasah; Profesionalitas Guru; Headmaster; Professionalism of Teacher | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:47 | ||||||
Last Modified: | 11 Aug 2022 10:47 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/40027 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |