Ratnasari, Itsna Amaliya (2016) Pengembangan bahan ajar IPA berbasis Al-Qur’an tema 2 sub tema 1 pada siswa kelas IV SDI As-Salam Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12140053.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Energi adalah salah satu materi pada mata pelajaran IPA yang harus dikuasai oleh siswa kelas IV SD/MI. Pada materi ini siswa dituntut dapat mengetahui macam-macam sumber energi yang ada di bumi ini, dan mengetahui integrasi ayat-ayat Al-Qur’an pada materi IPA, serta mempraktikkan langkah-langkah sederhana dalam melakukan praktikum. Untuk mengetahui keterkaitan materi IPA dengan ayat-ayat Al-Qur’an maka dibuat pengembangan bahan ajar IPA berbasis Al-Qur’an.
Penelitian ini bertujuan ; 1) Untuk mengetahui desain bahan ajar IPA berbasis Al-Qur’an, 2) Untuk mengetahui kualitas bahan ajar IPA berbasis Al-Qur’an.
Bentuk penelitian yang digunakan peneliti adalah metode penelitian dan pengembangan (Research and Development), dimana metode penelitian yang digunakan untuk menghasilkan produk tertentu dan menguji keefektifan produk tersebut. Metode penelitian dan pengembangan ini mengacu pada model Borg and Gall.
Berdasarkan penelitian pengembangan yang telah dilakukan maka dapat disimpulkan bahwa (1) Desain pengembangan bahan ajar ini menghasilkan buku ajar berbasis Al-Qur’an materi macam-macam sumber energi. Dari hasil validasi bahan ajar ini menunjukkan kevalidan yang terbukti dengan presentase rata-rata dari validasi ahli isi (materi) 90,9% menyatakan valid, hasil validasi ahli media desain pembelajaran 82,5% menyatakan cukup valid, hasil validasi ahli mata pelajaran (guru) 90% menyatakan valid. Hasil presentase tingkat kevalidan pada uji coba kelas IV SDI As-Salam Malang menunjukkan 87,8% menyatakan valid. Dari hasil analisis data melalui rumus uji t-test berkorelasi (related), menghasilkan t hitung = 3,002> t tabel = 2,056, sehingga terdapat perbedaan pada siswa yang menggunakan bahan ajar dengan yang tidak. (2) kualitas Bahan ajar berbasis Al-Qurán yang telah dikembangkan memiliki tingkat relevansi yang baik dengan kurikulum yang ada, materi bahan ajar mudah dipahami, bahasa yang digunakan lebih sederhana serta penjelasan ayat pada buku ajar sudah tepat, dan langkah-langkah sederhana dalam melaksanakan praktikum. Hasil pengembangan yang telah dilakukan mampu meningkatkatkan hasil belajar siswa.
ENGLISH:
The source of energy is one of the subjects in science subjects that must be mastered by the students of class IV SD/MI. In this material the students are required to know the kinds of energy sources that exist on this earth, and know the integration of the verses of the Quran on materials science, and practice these simple steps in doing practical work. To determine the relevance of material science with the verses of the Qur'an then made the development of teaching materials based Al-Qur’an.
The aim of this study ; (1) to determine the design of teaching materials based Al-Qur’an tema 2 sub tema 1, (2) to determine the quality of teaching materials based Al-Qurán Tema 2 Sub Tema 1.
Forms of study the researchers used a method of research and development (Research and Development), which the research methods used to produce a specific product and test the effectiveness of the product. Methods of research and development refers to the model of the Borg and Gall.
Based on the development of research that has been done it can be concluded that (1) Design development of teaching materials have resulted in a book-based teaching materials Qur'an all kinds of energy sources. From these materials the validation results demonstrate the validity of which is evident by the average percentage of expert validation contents (matter) 90.9% declared valid, the validation results media expert instructional design 82.5% stated quite valid, the results of expert validation subjects (teacher ) 90% declared invalid. The results of the percentage level of validity of the trial class IV SDI As-Salam Malang showed 87.8% declared valid. From the analysis of the data through a formula correlated t-test (related), generating t = 3.002 > t table = 2.056, so that there is a difference in students who use the teaching materials that do not. (2) The quality of teaching materials based on the Quran that have been developed have a good level of relevance with the existing curriculum, teaching materials easy to understand, the language used is simple and the explanation paragraph in the textbook are appropriate, and the simple steps in carrying out practical work. The result of these developments has been able meningkatkatkan student learning outcomes.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ulum, Mohammad Samsul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Bahan Ajar; IPA; Berbasis Al-Qur’an; Development; Teaching Materials; Science-based Al-Qur'an | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dian Anesti | ||||||
Date Deposited: | 02 Aug 2016 10:07 | ||||||
Last Modified: | 15 May 2023 14:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/3997 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |