Baihaqi, M. Chafidz (2014) Implementasi Team Quiz dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Aqidah Akhlak kelas VIII F Madrasah Tsanawiyah Negeri Tunggangri Kabupaten Tulungagung. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09110269.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (1MB) |
Abstract
ABSTRAK
Di era pendidikan yang sudah maju seperti sekarang, kualitas output sebuah sekolah akan menentukan dalam persaingan di masa mendatang. Hal ini didasari dengan kondisi penyelenggaraan pendidikan yang sudah hampir merata kualitasnya dan menunjukkan perkembangan yang bisa dikatakan sangat tipis perbedaannya diantara masing-masing lembaga penyelenggara pendidikan. Kondisi yang demikian mengharuskan sekolah harus mampu mencetak output yang benar-benar mampu bersaing dengan output dari sekolah lain. Begitupun juga hal ini berlaku bagi sekolah Madrasah Tsanawiah Negeri Tunggangri. Namun pada kenyataannya dalam kondisi tertentu sering kali siswa memiliki motivasi belajar yang rendah. Hal ini ditunjukkan dalam proses belajar mengajar, siswa seringkali kurang memperhatikan apa yang disampaikan oleh guru dengan lebih memilih bermain atau berbicara sendiri sesama siswa, atau bahkan siswa juga bermalas-malasan dengan tidur-tiduran ketika guru menyampaikan pelajaran. Dengan mengacu pada hal tersebut, maka dengan menerapkan Metode pembelajaran ini, diharapkan mutu atau kualitas pembelajaran meningkat sebab pada metode ini keaktifan peserta didik lebih diutamakan.
Tujuan penelitian ini adalah (1)Untuk mendiskripsikan proses implementasi team quiz dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran aqidah akhlak kelas VIII F Madrasah Tsanawiah Negeri Tunggangri Kabupaten Tulungagung (2)Untuk mendiskripsikan implementasi team quiz dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran aqidah akhlak kelas VIII F Madrasah Tsanawiah Negeri Tunggangri Kabupaten Tulungagung. (3)Untuk mendiskripsikan evaluasi dari hasil implementasi team quiz dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran aqidah akhlak kelas VIII F Madrasah Tsanawiah Negeri Tunggangri Kabupaten Tulungagung.
Dalam tahap pelaksanaan Team Quiz diketahui bahwa pada penelitian siklus pertama, siswa cenderung pasif dan kurang memiliki antusias dalam mengikuti proses pembelajaran. Pada pertemuan kedua, antusiasme siswa ini sedikit mulai tampak ketika proses pembelajaran menggunakan Metode Team Quiz, namun dari sisi pemahaman siswa terhadap substansi materi pelajaran yang disampaikan, terlihat masih cenderung kurang. Kemudian pada pelaksanaan siklus yang kedua, antusiasme siswa ketika mengikuti pelajaran meningkat drastis. Sementara saat pelaksanaan pertemuan ketiga dan keempat, antusiasme siswa ketika mengikuti Metode Team Quiz juga terjadi peningkatan. Jumlah siswa yang ikut aktif terlibat tanya jawab pada metode tersebut terjadi peningkatan dibandingkan pada saat pelaksanaan siklus yang kedua.
Dari hasil penilaian dapat dibuktikan adanya peningkatan motivasi siswa dalam belajar ketika menggunakan Metode Team Quiz. Sebelum penelitian ini dilakukan siswa cenderung pasif dan kurang memiliki antusiasme ketika mengikuti materi pelajaran. Dengan demikian, maka dapat dikatakan bahwa Metode Team Quiz ini sangat tepat untuk dapat diterapkan dalam proses pembelajaran Akidah Akhlak.
ABSTRACT
In the era of advanced education as now , the quality of the output of a school competition will determine the future . This is based on the condition of education provision that is almost uniformly demonstrated development quality and can be said to be very thin difference between each institution education providers. Such conditions require that schools should be able to print the output that is really able to compete with the output of other schools . As well, this applies to the state Madrasah Tsanawiah Tunggangri districts of Tulungagung. But in fact in certain circumstances students often have low motivation to learn.
This is shown in the learning process , students often pay less attention to what is conveyed by the teacher prefers to play alone or talking fellow students , or even students too lazy to dozing when the teacher delivering the lesson . With reference to this, then by applying this learning method , the quality or the quality of learning is expected to increase because of this method is preferred active learners . The purpose of this study was ( 1 ) to describe the implementation process of the Team quiz in increasing students 'motivation on moral subjects theology class VIII F state Madrasah Tsanawiah Tunggangri districts of Tulungagung ( 2 ) To describe the implementation of a Team quiz in increasing students' motivation on moral subjects theology class VIII F state Madrasah Tsanawiah Tunggangri districts of Tulungagung. ( 3 ) To describe the evaluation of the implementation Team quiz results in increasing students' motivation on moral subjects theology class VIII F state Madrasah Tsanawiah Tunggangri districts of Tulungagung.
Team quiz in the implementation phase of the study note that the first cycle, students tend to be passive and lacked enthusiasm in participating in the learning process. At the second meeting , the student 's enthusiasm is starting to look a little bit when the learning process using Method Team quiz , but in terms of students' understanding of the substance of the subject matter presented , are still likely to be less. Then in implementation phase of the second cycle, the enthusiasm of the students when the following subjects increased dramatically. While the current implementation of the third and fourth meetings, the enthusiasm of the students when the following method is also an increase in Team quiz. The number of students who participate actively engaged in questioning the methods of an increase compared to the current implementation of the second cycle .
From the results of the assessment can be evidenced an increase in student motivation in learning when using Method Team quiz. Prior to this research, students tend to be passive and lack of enthusiasm when the following subject matter. Thus, it can be said that the method is very precise Team quiz to be applied in the process of learning Moral theology.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Bashith, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media Pembelajaran; Metode Team Quiz; Akhidah akhlak; Learning Media; Team quiz Methods; Moral theology | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:45 | ||||||
Last Modified: | 11 Aug 2022 10:45 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39964 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |