Asistia, Elyn (2014) Computer-Based learning model for Islamic education subject at SMKN 2 Probolinggo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09110274.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRACT
Computer-based learning model is the use of a computer to help presenting the learning materials to students, monitoring the progress of learning or selecting additional learning materials that match with the learning needs of individual students. There are four kinds of CBL model, first is drills model, tutorial model, simulation model, and instructional games model, which all of them have each characteristics. Islamic education is a process of preparing a generation to fill the role, transferring knowledge and Islamic values are aligned and functioning of human beings to do good in the world and reap the benefits in the afterlife. It should be emphasized that in the Al-Quran and As-Sunnah has always been an inspiration and motivator as well as a frame in the educational process, both within the family, school and community environments.
This study focused on the computer-based learning model for Islamic education subject at SMKN 2 Probolinggo. This study aims to (1) to explain the computer-based learning model for Islamic education subject at SMKN 2 Probolinggo (2) to describe the results of the implementation of computer-based learning model for Islamic education subject at SMKN 2 Probolinggo.
This research use descriptive qualitative approach to describe and to interpret the cases above based on real phenomena in the field. The researcher as a partisipative observer to collect data at SMKN 2 Probolinggo. The method of collecting data is include observation, interview, and documentation. Then, the technique of analysis data use reduction and taking conclusion.
The result of research shows that computer-based learning model at SMKN 2 Probolinggo is one way to learn the materials become more enjoyable because of saturation that caused by the lack of variety in the classroom. In the era of globalization, such as the quality of knowledge and curiosity of students are getting high, therefore computer-based learning model is suitable for learning with curriculum recently. Not much different from the usual model of learning, just learning model using computer media in its application.
Based on the results of the study suggested as follows: for teacher of Islamic Education Subject in the future, hope that not only mastering knowledge of the Islamic religion but also mastering a lot of technology in order can compete in the education world, providing innovative assignments, and for the school to provide support with scholarship (academic and non academic).
ABSTRAK
Pembelajaran berbasis komputer adalah penggunaan komputer untuk membantu menyajikan materi pembelajaran kepada siswa, memantau kemajuan belajar atau memilih bahan pembelajaran tambahan yang sesuai dengan kebutuhan belajar siswa secara individual. Ada empat macam model CBL, pertama adalah model yang Drills, Tutorial, Simulation, dan Instructional Games, yang semuanya memiliki karakteristik masing-masing. Pendidikan Islam adalah proses mempersiapkan generasi untuk mengisi peran, mentransfer pengetahuan dan nilai- nilai Islam yang selaras dan agar manusia berbuat baik di dunia dan menuai keuntungan di akhirat. Perlu ditekankan bahwa dalam Al-Quran dan As-Sunnah selalu menjadi inspirasi dan motivator serta bingkai dalam proses pendidikan, baik dalam lingkungan keluarga, sekolah, dan masyarakat.
Penelitian ini difokuskan pada model pembelajaran berbasis komputer untuk Jurusan PAI di SMKN 2 Probolinggo. Penelitian ini bertujuan untuk (1) menjelaskan model pembelajaran berbasis komputer untuk Mata Pelajaran PAI di SMKN 2 Probolinggo (2) mendeskripsikan hasil dalam penerapan model pembelajaran berbasis komputer pada mata pelajaran PAI di SMKN 2 Probolinggo.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif untuk menggambarkan dan menafsirkan kasus di atas didasarkan pada fenomena nyata di lapangan. Peneliti sebagai pengamat partisipatif mengumpulkan data di SMKN 2 Probolinggo. Metode pengumpulan data meliputi observasi, wawancara, dan dokumentasi. Kemudian, teknik analisis data menggunakan reduksi dan pengambilan kesimpulan.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran berbasis komputer di SMKN 2 Probolinggo adalah salah satu cara untuk belajar di kelas menjadi lebih menyenangkan karena kejenuhan yang disebabkan oleh kurangnya variasi dalam kelas. Dalam era globalisasi saat ini, seperti kualitas pengetahuan dan rasa ingin tahu siswa semakin tinggi, karena berbasis komputer model pembelajaran yang cocok untuk belajar dengan kurikulum baru. Tidak jauh berbeda dari model pembelajaran biasa, model ini menggunakan media komputer dalam aplikasinya.
Berdasarkan hasil penelitian disarankan sebagai berikut: bagi guru PAI di masa depan diharapkan tidak hanya menguasai materi PAI saja, tetapi juga menguasai tentang kemajuan teknologi agar dapat bersaing di dunia pendidikan, memberikan tugas yang inovatif, dan untuk sekolah untuk memberikan dukungan dengan beasiswa (akademik dan non akademik).
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kawakip, Akhmad Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Computer-based Learning Model; Islamic Education Subject; Model Pembelajaran Berbasis Komputer; Mata Pelajaran PAI | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:45 | ||||||
Last Modified: | 17 Jul 2023 10:54 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39951 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |