Hamidah, Hamidah (2014) Pola komunikasi antara guru dan orang tua dalam peningkatan hasil belajar Pendidikan Agama Islam siswa di SMK Negeri 2 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10110140.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
Abstract
ABSTRAK
Komunikasi dalam bidang pendidikan adalah proses komunikasi yang melibatkan banyak komponen yang terdiri atas semua komponen yang ada di sekolah seperti guru, murid, kepala sekolah, dan sebagainya. Khususnya dalam proses pembelajaran, maka pengajar berfungsi sebagai komunikator. Selain dalam lingkungan sekolah, peran komunikasi dalam bidang pendidikan juga ada dalam lingkungan keluarga yang melibatkan orang tua sebagai komunikan dan komunikator bagi peserta didik. Sebagai bagian dari penyelenggaan pendidikan perlu diadakan komunikasi antara guru dengan orang tua siswa menyangkut kegiatan pembelajaran dan peningkatan proses belajar siswa khususnya pada Pendidikan Agama Islam. Berdasarkan latar belakang masalah tersebut, maka rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: (1) Bagaimana pola komunikasi antara guru dan orang tua siswa dalam peningkatan proses belajar Pendidikan Agama Islam siswa di SMK Negeri 2 Malang; (2) Apa faktor yang menghambat komunikasi antara guru dan orang tua siswa dalam peningkatan proses belajar Pendidikan Agama Islam siswa di SMK Negeri 2 Malang.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif dengan teknik wawancara, dokumentasi dan observasi. Pembahasannya dianalisis melalui hasil wawancara serta menggunakan interpretasi.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa (1) pola komunikasi yang digunakan oleh guru dengan orang tua siswa di SMK Negeri 2 Malang adalah komunikasi verbal, non verbal dan antar pribadi, akan tetapi yang paling efektif digunakan guru dan orang tua siswa yaitu komunikasi verbal karena dengan komunikasi verbal mereka bisa berinteraksi, saling tanya jawab antara guru dan orang tua siswa serta sharing baik masalah anak di rumah maupun di sekolah sangat berpengaruh dalam meningkatkan prestasi belajar siswa khususnya dalam Pendidikan Agama Islam.(2) Dalam proses komunikasi antara guru dan orang tua siswa di SMK Negeri 2 Malang ada beberapa kendala atau hambatan yang dihadapi baik yang bersifat teknis operasional, masalah waktu, ekonomi, kebiasaan dan bahasa. Dari semua hambatan tersebut, faktor yang dapat mendukung keberhasilan komunikasi yang dilakukan antara guru dan orang tua siswa dalam meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Agama Islam, yakni: Komunikator (guru), Komunikan (orang tua), Buku agenda, Rapat dan pertemuan.
ABSTRACT
Communication in education is a communication process that involves many components which consists of all the components that exist in the school such as teachers, students, principals, and so on. Especially in the learning process, the teacher serves as a communicator. In addition to the school environment, the role of communication in the field of education also exist in a family environment that involves parents as a communicant and communicator for learners. As part of the implementation of education there should be communication between teachers and parents concerning students' learning activities and increase student learning, especially in Islamic Education. Based on the background of the problem, the formulation of the problem in this study are: (1) What is the pattern of communication between teachers and parents in improving learning Islamic education students in SMK Negeri 2 Malang; (2) What are the factors that hinder communication between teachers and parents in improving learning Islamic education students in SMK Negeri 2 Malang.
This study uses descriptive qualitative research by interviewing, documentation and observation. Discussion and interview results were analyzed through the use of interpretation.
The results of this study indicate that (1) the pattern of communication used by the teacher to the parents of students at SMK Negeri 2 Malang is verbal communication, non-verbal and inter-personal, but the most effective use of teachers and parents that is verbal communication due to verbal communication they can interact, each question and answer between teachers and parents and children sharing both problems at home and at school is very influential in improving student achievement, especially in Islamic Education. (2) in the process of communication between teachers and parents in SMK Negeri 2 Malang, there are some obstacles or barriers faced both technical and operational, timing issues, economic, customs and language. Of all these obstacles, factors that can support the success of communications made between teachers and parents in improving learning achievement of Islamic Education, namely: Communicators (teacher), Communicant (parents), book agendas, meetings and gatherings.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Supriyatno, Triyo | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Komunikasi Guru dan Orang Tua; Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam; Teachers and Parents Communication; Islamic Education and Learning | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:44 | ||||||
Last Modified: | 11 Aug 2022 10:44 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39932 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |