Arifin, Muhammad (2014) The implementation of lesson study for improving teacher of Aqidah-Akhlak and learning student outcome at MTsN Prigen Kabupaten Pasuruan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110006.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (22MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
One of the pillar in determining human resources of superior quality one is teachers. Teachers in the teaching and learning process are also a key role in establish the quality of learning. Teachers are expected to demonstrate to students about the method how to get knowledge (cognitive), attitudes and scores (affectiv) and skills (psychomotor).
The purpose of this research is to describe about the implementation of Lesson Study for improving teacher of Aqidah-Akhlak and learning student outcome at MTsN Prigen kabupaten Pasuruan. Research held at MTsN Prigen kabupaten Pasuruan. The subject in this research is students grade of VIII-A at MTsN Prigen kabupaten Pasuruan and the researchers themselves who is islamic education teacher especially in Aqidah-Akhlak field and non-islamic education teacher. This research is a action research that use a qualitative descriptive approach.
The results showed that implementation and the impacts of lesson study for improving teacher of Aqidah-Akhlak and learning student outcome. In an open class I score of teaching and learning of teacher skills is 68,6 while in open class V the score of teaching and learning of teacher skills increased to 77,25. Increasing teaching and learning skills of teacher have an impact on students learning outcomes. In the first lesson study, average of completeness classical grade of VIII-A is 69,23%, while the fourth lesson study average of completeness classical VIII-A grade increased to 88,46%. Based on these results can be concluded that the implementation and the impacts of lesson study for teacher of Aqidah-Akhlak and learning student outcome. From the results of the open class, teacher can review and improve quality of learning and make a fun learning to motivate the students, so the results of their learning can increase. Implementation of lesson study has been conducted by islamic education teacher especially in Aqidah-Akhlak field this is better to be developed to become professional teacher. Learning based on lesson study will give positive affect to islamic education subject if it conducted continiuously.
ABSTRAK
Salah satu tonggak dalam menentukan sumber daya manusia yang bermutu unggul salah satunya adalah Pendidik (guru). Guru dalam proses belajar- mengajar juga memilki peran kunci dalam menentukan kulitas pembelajaran. Guru diharapkan dapat menunjukkan kepada siswa tentang bagaimana cara mendapatkan pengetahuan (cognitive), sikap dan nilai (affektif) dan keterampilan (psikomotor).
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan tentang pelaksanaan dan hasil belajar siswa melalui Lesson Study untuk memperbaiki guru Aqidah-akhlak dan Hasil Belajar Siswa. Penelitian ini dilakukan di MTsN Prigen kabupaten Pasuruan. Subyek dari penelitian ini adalah siswa kelas VIII-A MTsN Prigen kabupaten Pasuruan dan peneliti adalah guru pendidikan agama islam dan guru non agama islam. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan dengan pendekatan kualitatif deskriptif.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi dan dampak dari Lesson Study untuk memperbaiki guru aqidah-akhlak dan hasil belajar siswa adalah Pada open class I nilai dari kemampuan belajar-mengajar guru sebesar 68,6 sedangkan pada open class V nilai dari kemampuan belajar-mengajar guru naik hingga 77,25. Kenaikan kamampuan belajar-mengajar guru telah berdampak pada hasil belajar siswa. Pada Lesson Study pertama, taraf ketuntasan klasikal kelas VIII-A adalah 69, 23%, sedangkan pada Lesson Study keempat taraf ketuntasan klasikal kelas VIII-A adalah naik 88,46%. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa implementasi dan dampak dari Lesson Study untuk meningkatkan kemampuan belajar-mengajar guru aqidah-akhlak dan hasil belajar siswa. Dari hasil open class, guru dapat meninjau dan meningkatakan kualitas pembelajaran dan membuat siswa termotivasi dan senang dalam belajar juga dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Pelaksanaan Lesson Study yang telah sedang dilakukan oleh guru aqidah-akhlak akan menjadi lebih baik untuk dikembangkan agar menjadi guru yang profesional. Pembelajaran berdasarkan Lesson Study akan memberikan dampak positif pada bidang pendidikan apabila dilakukan secara terus menerus.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kawakip, Akhmad Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Lesson Study; Teacher of Aqidah-Akhlak; and Learning Student Outcome; | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 11 Aug 2022 10:43 | ||||||
Last Modified: | 11 Aug 2022 10:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39931 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |