Azizah, Mirzawati Nur (2014) Upaya guru Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 5 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110108.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Motivasi merupakan dorongan yang timbul pada setiap individu baik secara instrinsik maupun ekstrinsik sehingga menghasilkan suatu perbuatan dan tindakan. Untuk dapat mencapai tujuan pembelajaran pendidikan agama Islam, maka dibutuhkan upaya guru yang tepat untuk dapat menimbulkan motivasi belajar pendidikan agama Islam. Berdasarkan hal tersebut penelitian ini bertujuan 1) untuk mendeskripsikan tentang motivasi belajar PAI di SMP Negeri 5 Malang, 2) untuk mendeskripsikan langkah-langkah guru dalam mengajak lingkungan belajar yang dapat membangkitkan motivasi belajar PAI di SMP Negeri 5 Malang dan 3) untuk mengetahui dampak dari motivasi belajar bagi siswa pada mata pelajaran PAI di SMP Negeri 5 Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus yang mengambil latar SMP Negeri 5 Malang. Teknik yang digunakan dalam mengumpulkan data yaitu dengan cara observasi, wawancara, dokumentasi. Sumber data diperoleh dari guru PAI dan siswa SMP Negeri 5 Malang. Sedangkan untuk teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif kualitatif menurut Miles and Huberman, yaitu meliputi tahapan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan.
Adapun hasil penelitian di lapangan menjelaskan bahwa 1) motivasi belajar siswa pada mata pelajaran PAI di SMP Negeri 5 menunjukkan antusias yang tinggi, hal ini dibuktikan dengan antusiasnya siswa saat menerima materi pelajaran Pendidikan Agama Islam yang disampaikan oleh guru di kelas. Walaupun masih sedikit ditemukan siswa yang ramai ketika di kelas. 2) Langkah- langkah guru dalam mengajak lingkungan belajar yang dapat membangkittkan motivasi belajar pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 5 Malang yaitu 1) melalui proses pembelajaran yaitu dengan cara menumbuhkan minat, menggunakan metode pembelajaran yang variatif, penggunaan media pembelajaran yang kreatif, pemberian tugas, memberi ganjaran/hukuman, memberi angka dan mengadakan ulangan 2) kegiatan keagamaan dengan cara mendampingi dan meningkatkan kegiatan keagamaan meliputi: Imtaq, pembiasaan sholat dhuha, sholat jamah dhuhur dan jum’at, khotmil Al-Qur’an dll 3) Dampak dari motivasi belajar siswa bagi siswa pada mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 5 Malang adalah motivasi belajar siswa semakin meningkat, hal ini dibuktikan dengan hasil nilai prestasi semakin meningkat, antusias terhadap kegiatan keagamaan di sekolah semakin meningkat, serta sikap siswa terhadap guru, karyawan dan siswa lain semakin baik.
ABSTRACT
Motivation is the impetus arising on any indivisual either an intrinsic and extrinsic resulting in an Act and action. To be able to achieve the learning objectives of Islamic education, then it takes the right teacher for your efforts can lead to motivation learned Islamic studies. The research has the purpose: 1) to describe the learning motivation of Islamic religious education in public junior high school 5 Malang 2) to describe the steps of teachers in inviting learning environment can raise the motivation of studying Islamic education in public junior high school 5 malang 3) to find out the impact of the learning motivation of students in the subjects of Islamic religious education in public junior high school 5 Malang.
This research used the qualitative approach with this type of research case studies that take place in public junior high school 5 Malang. The techniques used in collecting data that is by way of observation, interview, documentation. Source data obtained from the Islamic religious education teachers and students of SMP 5 Malang. As for the data techniques using qualitative descriptive analysis by Miles and Huberman, that includes the stages of data reduction, the presentation of the data, and draw conclusions.
As for the results of research in the field tells us that: 1) student learning motivation on the subjects of Islamic education in public Junior High School 5 Malang shows enthusiasm is high, this is evidenced by the partly student receiving Islamic religious education lesson materials delivered by teachers in the classroom. Although still a bit crowded when the students found in the class 2) steps of teachers in the learning environment can invite evoring motivation of study Islamic studies in improving the learning motivation of students in the subjects of Islamic religious education in the public Junior High School 5 Malang: 1) through the process of learning how to grow with interst, using learning methods, the use of creative learning media, granting, giving a reward /punishment, give the numbers and Deuteronomy; 2) religious activities by means of accompanying and enhancing religious activities included: Imtaq, Dhuha prayer habituation, dhuhur praying and prayer Friday congregation, khotmil Al- Qur’an etc; 3) impact of learning motivation of students on the subjects of Islamic education in public Junior High School 5 Malang is increasing students' motivation, it is proved by the results of the value of increasing achievement, enthuasiatic against religious activity in schools has increased, as well as the attitude of students towards teachers, students and other employees the better.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sutiah, Sutiah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | upaya guru; motivasi belajar; pendidikan agama Islam; Efforts of teachers; Motivation to learn; Islamic Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 05 Aug 2022 13:19 | ||||||
Last Modified: | 13 Apr 2023 13:35 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39854 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |