Nurdiana, Ninis (2014) Peran pembelajaran akidah akhlak dalam membina kedisiplinan peserta didik di Madrasah Aliyah Al-Ma'arif Singosari Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110026.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Peran pembelajaran Akidah Akhlak dalam membina kedisiplinan peserta didik adalah suatu proses dimana guru memiliki peran aktif dalam membina kedisiplinan peserta didik. Peran pendidikan sangat penting untuk mewujudkan masyarakat yang disiplin dalam keadilan dan kemakmuran. Peningkatan dan penyempurnaan kualitas pendidikan dilakukan dengan berbagai peran, mulai dari pembenahan system pendidikan nasional, pengaturan jenjang satuan pendidikan dan metodologi pendidikan dengan pemantapan pendidikan yang diarahkan untuk meningkatkan kecerdasan, harkat dan martabat bangsa.
Berdasarkan latar belakang tersebut, maka rumusan masalahnya adalah (1) Bagaimana peran pembelajaran Akidah Akhlak dalam membina kedisiplinan peserta didik di Madrasah Aliyah Al-Ma’arif Singosari Malang (2) Bagaimana kendala pembelajaran Akidah Akhlak dalam rangka membina kedisiplinan peserta didik di Madrasah Aliyah Al-Ma’arif Singosari Malang (3) Bagaimana upaya untuk mengatasi kendala pembelajaran Akidah Akhlak dalam membina kedisiplinan peserta didik di Madrasah Aliyah Al-Ma’arif Singosari Malang. Adapun tujuan penelitian ini adalah (1) Untuk mengetahui peran pembelajaran Akidah Akhlak dalam membina kedisiplinan peserta didik di Madrasah Aliyah Al-Ma’arif Singosari Malang (2) Untuk mengetahui kendala pembelajaran Akidah Akhlak dalam rangka membina kedisiplinan peserta didik di Madrasah Aliyah Al-Ma’arif Singosari Malang (3) Untuk mengetahui upaya mengatasi kendala pembelajaran Akidah Akhlak dalam membina kedisiplinan peserta didik di Madrasah Aliyah Al-Ma’arif Singosari Malang.
Penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif, karena dalam penelitian ini yang penulis lakukan adalah memaparkan, melukiskan kondisi nyata. Dalam menganalisa data yang diteliti dari observasi, wawancara, dan dokumentasi, penulis menggunakan teknik analisa deskritif kualitatif. Teknik analisa deskriptif penulis gunakan untuk menetukan, menafsirkan, serta menguraikan data yang bersifat kualitatif yang penulis peroleh dari metode observasi, wawancara, dokumentasi. Data-data yang terkumpul, kemudian dianalisis berdasarkan pada, pemahaman wawancara secara mendalam, menganalisa data secara interaktif dialektif atau bolak-balik sesuai keperluan.
Hasil penelitian dilapangan (1) Peran pembelajaran akidah akhlak dalam membina kedisiplinan peserta didik adalah sebagai motivator yang memotivasi siswa agar mau melaksanakan program-program madrasah yang berkaitan dengan peningkatan kedisiplinan sisiwa dan tidak ada paksaan ,memperhatikan kondisi dan minat peserta didi, Pembelajaran akidah akhlak mengacu pada pembiasaan seorang pendidik, artinya pendidik adalah sebagai contoh teladan bagi mereka (2) Kendala pembelajaran akidah akhlak dalam rangka membina kedisiplinan peserta didik adalah dengan keterlambatan siswa pada jam pertama masuk kelas, kemudian perizinan siswa sakit yang berdomisili di pesantren, dan perizinan siswa yang keluar kelas, dari situ dapat di lihat, Disiplin dalam belajar sangat diperlukan untuk meraih suatu prestasi sehingga seseorang dapat menyeleksi kegiatan mana yang harus didahulukan kegiatan mana yang menyusul kemudian. Untuk mencapai tujuan pendidikan disiplin dalam belajar merupakan hal yang harus dilaksanakan (3) Upaya dalam meningkatkan kedisiplinan sudah berperan aktif sebagai pembimbing, sebagai model, serta sebagai penasehat. Namun peran tersebut hendaknya dikembangkan sehingga hasil proses pendidikan lebih baik daripada proses-proses pendidikan sebelumnya.
ABSTRACT
Morals Aqeedah role in fostering learning learner discipline is a process in which the teacher has an active role in fostering discipline learners. The role of education is very important to create a society that is disciplined in justice and prosperity. Increasing and improving the quality of education is done with a variety of roles, ranging from the improvement of the national education system, setting the level of education and education methodology unit with strengthening education is directed to improve intelligence, dignity of the nation.
Based on this background, the formulation of the problem is (1) What is the role of learning Aqeedah Morals in fostering discipline students in Madrasah Aliyah Al- Maarif Singosari Malang (2) How does learning Aqeedah Morals constraints in order to foster discipline students in Madrasah Aliyah Al -Maarif Singosari Malang (3) How the effort to overcome the obstacles of learning Aqeedah Morals in fostering discipline students in Madrasah Aliyah Al-Maarif Singosari Malang. The purpose of this study is (1) To determine the role of morality in fostering learning Aqeedah discipline students in Madrasah Aliyah Al-Maarif Singosari Malang (2) To determine Aqeedah Morals learning constraints in order to foster discipline students in Madrasah Aliyah Al-Ma 'wise Singosari Malang (3) To determine an attempt to overcome the obstacles of learning Aqeedah Morals in fostering discipline students in Madrasah Aliyah Al-Maarif Singosari Malang.
This study used a qualitative descriptive, because in this study the authors do is explain, describe the real condition. In analyzing the data were examined from observation, interviews, and documentation, the writer uses descriptive qualitative analysis techniques. Descriptive analysis techniques the author uses to determine, interpret and present qualitative data that the authors gained from observation, interviews, documentation. The data collected are then analyzed based on understanding in-depth interviews, analyzing data interactively dialectic or back and forth as needed.
The results of the field study (1) The role of learning in fostering the discipline of moral theology students as a motivator is to motivate students to want to implement programs related to the improvement of madrasah disciplinary students and no coercion, pay attention to the conditions and interests of participants didi, moral theology refers Learning on habituation an educator, as a means educators are role models for them (2) Constraints of learning in order to foster moral theology student discipline is to delay the students enter the classroom in the first hour, then licensing sick students who live in boarding schools, and students who came out licensing class, from which can be seen, Discipline in learning are indispensable to achieve a feat that one can select which activities should take precedence where the activities which followed. To achieve the goals of education in the discipline of learning is to be implemented (3) Efforts to improve discipline has been actively involved as a mentor, as a model, as well as advisors. But that role should be developed so that the educational process is better than previous educational processes.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sahlan, Asmaun | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Peran Pembelajaran Akidah Akhlak; Membentuk Kedisiplinan Peserta Didik; The Role of Akhlak Akidah Learning; Forming Discipline Learners | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2022 14:01 | ||||||
Last Modified: | 04 Aug 2022 14:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39818 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |