Latifah, Leti (2014) Pedagogical competence of certified islamic teacher on teaching and learning process at SMPN 3 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110034.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (13MB) | Preview |
Abstract
ABSTRACT
Pedagogical competence is the ability to manage learning, including the concept of readiness demonstrated by the mastery of knowledge and skills teaching. This competence should be owned by every teacher specifically for certified teachers. Because they who are very influential in the success of teaching and learning process. Teacher who have been certified certainly tested their competencies, so the teacher stated that they are professional. Therefore, teachers should really bring their students to the objectives to be achieved and implement fun and effective learning. So, it is important for them to be competent in implementing the learning.
The importance of pedagogical competence should be mastered by the certified teachers and demanding them to increase the competency which they have on teaching and learning process continuously. In this case is certified teacher at SMPN 3 Malang. Therefore, the objectives of this study are: (1) to describe the pedagogical competence of certified Islamic Teacher on teaching and learning process at SMPN 3 Malang, (2) to know the teaching and learning process of certified Islamic Teacher at SMPN 3 Malang.
The researcher uses qualitative approach to achieve the objective of study. The technics of collecting data are observation, interview and documentation. The researcher analyze data by reducing irrelevant data, explain the data and take the conclusion. In checking the validity of the data, the researchers use triangulation techniques to combine information from the key informants and other informants as a comparison.
The result of study show that generally the pedagogical competence of certified Islamic Teacher at SMPN 3 Malang have already good, start from the ability to understand the characteristics of learners, designing of learning, implementing of learning, evaluating of learning, and developing the potential of students. This is evidenced by the existence of cooperation among them in solving the problems of learning. In addition, they also follow the competence training of teachers conducted every once three in months by MGMP PAI SMP of Malang. Then, on teaching and learning process undertaken by certified Islamic Teachers at SMPN 3 Malang also was good. They carry out the learning by using the recent methods where the students feel happy and do not get bored. However, one of among them still often use conventional method and still difficult to understand the characteristics of students.
ABSTRAK
Kompetensi pedagogik merupakan kemampuan mengelola pembelajaran, mencakup konsep kesiapan mengajar yang ditunjukkan oleh penguasaan pengetahuan dan ketrampilan mengajar. Kompetensi ini harus dimiliki dan dikuasai oleh setiap guru terutama guru yang telah bersertifikasi. Karena mereka merupakan orang yang paling berpengaruh dalam keberhasilan proses belajar mengajar. Guru yang telah bersertifikasi tentu sudah diuji kompetensinya, sehingga dinyatakan bahwa guru tersebut professional. Oleh karena itu, mereka seharusnya benar-benar membawa siswa-siswanya ke tujuan yang hendak dicapai serta melaksanakan pembelajaran yang efektif dan menyenangkan. Sehingga penting bagi mereka untuk menjadi kompeten dalam melaksanakan pembelajaran.
Pentingnya kompetensi pedagogik yang harus dikuasai oleh guru bersertifikasi tersebut, menuntut mereka untuk terus meningkatkan kompetensi yang dimilikinya dalam proses belajar mengajar. Dalam hal ini adalah guru PAI bersertifikasi di SMPN 3 Malang. Sehingga tujuan dari penelitian ini adalah: (1) untuk mendeskripsikan kompetensi pedagogik guru PAI bersertifikasi di SMPN 3 Malang, (2) untuk mengetahui proses belajar mengajar guru PAI bersertifikasi di
SMPN 3 Malang.
Untuk mencapai tujuan di atas, penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan instrument kunci adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan cara mereduksi data yang tidak relevan dan memaparkan data. Untuk memeriksa keabsahan data, peneliti menggunakan teknik triangulasi untuk menggabungkan keterangan dari informan utama dan informan lain sebagai pembanding.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa secara umum kompetensi pedagogik guru PAI bersertifikasi di SMPN 3 Malang sudah sangat baik, mulai dari kemampuan memahami karakteristik peserta didik, merencang pembelajaran, melaksanaan pembelajaran, mengevaluasi pembelajaran, dan mengembangkan potensi siswa. Hal ini dibuktikan dengan adanya kerjasama diantara mereka dalam mengatasi masalah dalam pembelajaran. Selain itu mereka juga mengikuti pelatihan peningkatan kompetensi guru yang dilakukan setiap tiga bulan sekali oleh MGMP PAI SMP Malang. Kemudian dalam proses belajar mengajar yang dilakukan oleh guru PAI bersertifikasi di SMPN 3 Malang juga sudah baik. Mereka melaksanakan pembelajaran dengan menggunakan metode terbaru dimana siswa merasa senang dan tidak bosan belajar PAI. Namun, ada salah satu diantara mereka yang sering menggunakan metode konvensional dan masih sulit untuk memahami karakteristik siswa selama pembelajaran.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pedagogical Competence; Certification; Teaching and Learning Process; Kompetensi Pedagogik; Sertifikasi; Proses Belajar Mengajar | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2022 14:00 | ||||||
Last Modified: | 04 Aug 2022 14:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39800 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |