Fadilah, Sari Nur (2014) Pemanfaatan multimedia Autoplay untuk meningkatkan interaksi dan hasil belajar pada mata pelajaran Al-Qur'an Hadits siswa kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110045.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Pemanfaatan media pembelajaran adalah salah satu cara untuk mencapai tujuan pembelajaran. Seiring perkembangan zaman, media pembelajaran mengalami perkembangan menjadi multimedia. Pemanfaatan multimedia dapat mempermudah, mengefektifkan, dan membuat proses pembelajaran lebih menarik. Selama ini proses pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) kurang memanfaatkan media dalam pembelajaran, begitu juga di Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu. Sehingga siswa kurang bergairah, pembelajaran menjadi kurang menarik dan imbasnya hasil belajar siswa menjadi rendah.
Berdasarkan latar belakang tersebut diperoleh rumusan masalah sebagai berikut: (1) Bagaimana perencanaan pemanfaatan multimedia Autoplay untuk meningkatkan interaksi dan hasil belajar pada mata pelajaran Al-Quran Hadits siswa kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu. (2) Bagaimana penerapan pemanfaatan multimedia Autoplay untuk meningkatkan interaksi dan hasil belajar pada mata pelajaran Al-Quran Hadits siswa kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu. (3) Bagaimana hasil pemanfaatan multimedia Autoplay untuk meningkatkan interaksi dan hasil belajar pada mata pelajaran Al-Quran Hadits siswa kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan sebanyak tiga siklus. Instrumen kunci adalah peneliti sendiri, dan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, tes tulis, dan dokumentasi. Data dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa,(1)Dalam proses perencanaan pembelajaran dengan pemanfaatan multimedia Autoplay untuk meningkatkan interaksi dan hasil belajar pada mata pelajaran Al-Quran Hadits siswa kelas VII Madrasah Tsawiyah Negeri Batu adalah membuat Rencana Pelaksanaan Pembelajaran, dan mempersiapkan multimedia Autoplay untuk digunakan dalam pembelajaran.(2)Proses pelaksanaan pembelajaran dengan pemanfaatan multimedia Autoplay untuk meningkatkan interaksi dan hasil belajar pada mata pelajaran Al-Quran Hadits siswa kelas VII Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu berjalan dengan lancar, guru mendapat pengalaman baru dan siswa merasa senang dengan pemanfaatan multimedia Autoplay dalam pembelajaran Al-Quran Hadits.(3)Hasil belajar Al-Quran Hadits dengan pemanfaatan multimedia Autoplay secara kualitatif dapat meningkatkan interaksi dalam pembelajaran Al- Quran Hadits dan secara kuantitatif dapat meningkatkan jumlah siswa yang tuntas belajar dari setiap siklusnya. Persentase peningkatan hasil belajar tiap siklus adalah pre tes 50%, siklus I 59%, siklus II 64%, dan siklus III 91%.
ABSTRACT
Utilization of instructional media is one way to achieve the learning objectives. Along with the timeslaerning the media have evolved into multimedia. Utilization of multimedia can make simplify, streamline, and make the learning process more interesting. During the time, learning process of Islamic Education (PAI) less use of media in teaching, as well as at the State Islamic Junior High School Batu. So that student are less passionate, learning becomes less attractive and impact is student is decreasing of learning outcomes student.
Based on the background of the formulation of the problem is obtained as follows: (1) How does the use of multimedia Autoplay planning to increase interaction and learning outcomes in subject Quran Hadits junior secondary school student of class VII Batu. (2) How does the use of multimedia application Autoplay to enhance interaction and learning outcomes in subject Quran Hadits junior secondary school student of class VII Batu. (3) How do the result of the use of multimedia Autoplay to enhance interaction and learning outcomes in subject Quran Hadits junior secondary school student of class VII Batu.
This research used a qualitative approach with classroom action research conducted three cycles. Key instrument is researcher and data collection techniques used were observation, interviews, test, an documentation. Data were analyzed qualitatively an quantitavely. The results showed that, (1) In the planning process of learning with the use of multimedia Autoplay to improve interaction and learning outcomes in subject Quran Hadith Seventh Grade Student of State Islamic Junior High School Batu is made lesson plan, and prepare for use in Autoplay multimedia learning. (2) The implementation process of learning with the use of multimedia Autoplay to enhance interaction and learning outcomes in in subject Quran Hadits Seventh Grade Student of State Islamic Junior High School Batu running smoothly, teacher and students got new experience was pleased with used of multimedia Autoplay in learning Al-Quran Hadits. (3) The Result of studying the Quran Hadith with the used of multimedia Autoplay accordance with qualitatively can improve learning interaction in the Qurah Hadits and in quantitatively can increace the number of student who pass the study of each cycle. Percentage increace in learning outcomes of each cycle is the pre-test 50%, first cycle 59%, second cycle 64% and 91% the third cycle
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Fitriah, Nurlaeli | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Multimedia Autoplay; Interaksi Edukatif; Hasil Belajar; Autoplay multimedia; Educational Interaction; Learning Outcomes. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2022 13:56 | ||||||
Last Modified: | 04 Aug 2022 13:56 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39743 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |