Hanifah, Ummu (2014) Implementasi strategi Cooperative Learning dengan metode Teams Games Tournament untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam semester genap kelas IX K di Madrasah Tsanawiyah Negeri Tambakberas Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10110050.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Rendahnya kualitas program pembelajaran di Madrasah, seringkali disebabkan oleh sistem pembelajaran yang dilakukan di Madrasah tersebut. Kebanyakan siswa dalam mengikuti proses belajar mengajar hanya datang, mengikuti ceramah guru, melihat guru menulis di papan tulis, lalu mengingat segala informasi yang di berikan oleh guru. Untuk menanggulangi hal itu telah banyak konsep pembelajaran aktif yang ditawarkan. pembelajaran aktif nampaknya merupakan jawaban atas permasalahan tentang rendahnya mutu atau kualitas pembelajaran di Indonesia pada umumnya, salah satunya adalah penerapan strategi cooperative learning dengan metode teams game tournament. Dengan menerapkan pembelajaran ini, diharapkan mutu atau kualitas pembelajaran meningkat, sebab pada pembelajaran ini keaktifan peserta didik lebih diutamakan.
Tujuan penelitian ini adalah (1) Untuk mengetahui bagaimana perencanaan dalam implementasi strategi cooperative learning dengan metode teams game tournamen dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran sejarah kebudayaan Islam semester genap kelas IX K di Madrasah Tsanawiyah Negeri Tambakberas Jombang (2) Untuk mengetahui bagaimana melaksanakan implementasi strategi cooperative learning dengan metode teams game tournamen dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran sejarah kebudayaan Islam semester genap kelas IX K di Madrasah Tsanawiyah Negeri Tambakberas Jombang (3) Untuk mengetahui cara mengevaluasi implementasi strategi cooperative learning dengan metode teams game tournament dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran sejarah kebudayaan Islam semester genap kelas IX K di Madrasah Tsanawiyah Negeri Tambakberas Jombang.
Peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian PTK kolaboratif. Teknik yang digunakan dalam pengumpulan data antara lain: observasi, wawancara, dokumentasi, pengukuran tes, dan catatan lapangan Analisis yang digunakan peneliti menggunakan teknik deskriptif kualitatif. Urutan kegiatan penelitian mencakup 4 tahap meliputi: (1) perencanaan, (2) pelaksanaan, (3) pengamatan dan (4) refleksi.
ABSTRACT
The low of quality learning programs in Madrasah, the reasonoften by a learning system that implementation in Madrasah. Most of the students only come in the learning process, following of the teacher's lecture, look at of the teacher writing on the black board, alsoremenber it all of information that given by teacher. Many of concept for the cope active learning has a lot on offer. Active learning as seems to answer of the problems about quality low or quality of the learning general in indonesia, one of them is the implementation of cooperative learning strategies with teams games tournament methods. With the implementing this learning, will hope that the quality or learning of quality be increasing, because in this learning that student activity is the eminent.
The purpose of this research (1) is to know how the planningof implementation cooperative learning strategy with teams game tournament method in learning outcome of student in history Islamic cultural subjects class IX K semester at Madrasah Tsanawiyah Negeri Tambakberas Jombang (2) is to know how to implementation of cooperative learning strategy by teams game tournament in learning outcomes of student in history Islamic cultural subjects for class IX K semester at Madrasah Tsanawiyah Negeri Tambakberas Jombang (3) is to know how to evaluation the implementation of cooperative learning strategies by teams game tournament method in learning outcomes of student in history islamic culture subject for class IX K semester at Madrasah Tsanawiyah Negeri Tambakberas Jombang.
This Researchers used a qualitative approachby action class research. The Technique used in data collection include: observation, interviews, documentation, test measurement, and the note field of an analysis that used by the researcher implement on qualitative descriptive technique. The arrange of this researchthere are 4 stages of research activities, include: (1) planning, (2) implementation, (3) observation and (4) reflection.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasyim, Farid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Teams Game Tournament; Hasil Belajar Siswa; Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam; teams game tournament; the result of student learning; the learning of history Islamic Culture. | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2022 13:56 | ||||||
Last Modified: | 04 Aug 2022 13:56 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39734 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |