Putranto, Titis Nurcahyani (2013) Hubungan antara kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam dengan prestasi belajar siswa di SMP se-Kecamatan Karangploso Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110110.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam, ialah kemampuan penguasaan materi pembelajaran secara luas dan mendalam terhadap bidang studi Pendidikan Agama Islam. Sehingga dapat memungkinkan membimbing peserta didik memenuhi standar kompetensi yang ditetapkan dalam Standar Nasional Pendidikan dan mampu untuk menanamkan serta menumbuhkan keimanan yang kuat dan betul dalam diri peserta didik. Kompetensi profesional ini terdiri dari penguasaan materi struktur konsep dan pola pikir keilmuan yang mendukung mata pelajaran yang diampu serta mengembangkan keprofesian melalui tindakan reflektif. Sedangkan prestasi belajar adalah hasil belajar yang dicapai setelah melalui proses kegiatan belajar mengajar dan merupakan taraf keberhasilan dari seorang siswa, yang lazimnya ditunjukkan dalam bentuk nilai angka yang diberikan oleh guru kepada siswa. Dengan penjelasan di atas, maka penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam di SMP se-kecamatan Karangploso Malang, untuk mengetahui prestasi belajar siswa di SMP se-kecamatan Karangploso Malang dan untuk mengetahui apakah ada hubungan antara kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam dengan prestasi belajar siswa di SMP se-kecamatan Karangploso Malang.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan beberapa metode yaitu observasi, interview, dokumentasi dan angket. Setelah memperoleh data, peneliti menganalisis data melalui dua tahap yakni: tahap pertama terdiri dari editing, coding, tabulasi dan penerapan data sesuai dengan pendekatan penelitian. Tahap kedua yakni terdiri dari pengujian instrument melalui uji validitas dan uji reliabilitas kemudian dilanjutkan dengan pengujian hipotesis melalui analisis korelasi Product Moment.
Berdasarkan hasil penelitian, kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam di SMP se-kecamatan Karangploso Malang adalah cukup baik. Sedangkan mengenai prestasi belajar, siswa di SMP se-kecamatan Karangploso Malang memiliki prestasi belajar yang cukup baik pula. Hasil analisis korelasi menyatakan terdapat nilai koefisien korelasi sebesar 0,455 yang tergolong sedang, dengan sig (p) = 0,044 yang menunjukkan bahwa ada hubungan yang positif dan signifikan antara kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam dengan prestasi belajar siswa di SMP se-kecamatan Karangploso Malang. Semakin tinggi tingkat kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam maka akan semakin tinggi pula tingkat prestasi belajar siswa. Sebaliknya, semakin rendah tingkat kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam maka semakin rendah juga tingkat prestasi belajar siswa.
ABSTRACT
Professional competence teachers of Islamic education, are the ability of mastery learning material widely and deeply on Islamic Education subject areas. So can allow guiding learners to meet the standards of competence set out in the National Education Standards and able to instill and foster a strong and true faith in the self-learners. Professional competence consists of the material structure of scientific concepts and mindsets that support the subject matter and develop professionalism through reflective action. While academic achievement is the result of learning that is achieved after going through the process of learning and a level success of a student, which is usually shown in the form of a numeric value assigned by the teacher to the student. With the above explanation, the study aims to determine the professional competence of teachers of Islamic education in a junior high school Karangploso distric of Malang, to determine student achievement in a Karangploso distric of Malang and to determine whether there is a relationship between the professional competence teachers of Islamic education with achievement junior high school students in a Karangploso district of Malang.
This study uses a quantitative research. In collecting the data, researchers used several methods such as observation, interviews, documentation and questionnaires. After obtaining the data, researchers analyzed data through two phases: the first phase consists of editing, coding, tabulation and application data according to the research approach. The second stage consists of testing the instrument through validity and reliability test continued with the hypothesis testing through product moment of correlation analysis.
Based on this research, the professional competence teachers of Islamic education at a junior high school in Karangploso distric of Malang is good. As for student achievement, students at a junior high student achievement Karangploso district of Malang have a good anyway. Results of correlation analysis stated that there is correlation coefficient of 0.455 were classified as moderate, with sig (p) = 0.044 which shows that there is a positive and significant relationship between the professional competence teachers of Islamic education at junior high student achievement in Karangploso district of Malang. The higher level of professional competence teachers of Islamic education, the higher the level of student achievement. Conversely, the lower the level of professional competence oteachers of Islamic education, the lower the level of student achievement as well.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sutiah, Sutiah | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Islam; Prestasi Belajar Siswa; Professional Competence Teachers of Islamic Education; Student Achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2022 13:53 | ||||||
Last Modified: | 04 Aug 2022 13:53 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39710 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |