Rizali, Furqon Nur ihsan (2013) Dampak pelaksanaan metode Sorogan pada program BTAQ dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur'an siswa kelas VII di MTsN Kediri 2. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110112.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Skripsi ini membahas penelitian tindakan kelas, dengan kajian penggunaan metode sorogan dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur`an siswa kelas VII G MTs Negeri Kediri 2. Pertanyaan yang akan dijawab melalui penelitian ini adalah (1) Bagaimana penerapan metode sorogan pada program BTAQ dalam meningkatkan kemampuan membaca Al Qur’an siswa kelas VII G MTs Negeri Kediri 2? (2) Bagaimana kemampuan membaca Al Qur’an siswa MTs Negeri Kediri 2 melalui metode sorogan?
Untuk menjawab pertanyaan tersebut maka penelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas sebanyak empat siklus.
Tujuan penelitian yang hendak diperoleh adalah (1) Mengetahui penerapan metode sorogan pada program BTAQ dalam meningkatkan kemampuan membaca Al Qur’an siswa kelas VII G MTs Negeri Kediri 2. (2) Mengetahui kemampuan membaca Al Qur’an Siswa kelas VII G di MTs Negeri Kediri 2 melalui metode sorogan.
Kemampuan membaca Al-Qur`an pada siswa kelas VII G MTs Negeri Kediri 2, mengalami peningkatan dalam setiap siklusnya, yaitu kondisi awal kemampuan siswa rata-rata yang belum memahami sepenuhnya dalam membaca Al Qur’an dengan baik dan benar masih tergolong tinggi, rata-rata kemampuan siswa yang mempunyai kemampuan sedang mencapai 80%, selanjutnya pada siklus III dapat ditingkatkan dan rata-rata kemampuan siswa yang memiliki kemampuan sedang berubah menjadi 45%, dan pada siklus IV rata-rata kemampuan siswa yang memiliki kemampuan sedang berubah menjadi 5%.
Upaya penerapan metode sorogan mempunyai pengaruh dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur`an pada siswa kelas VII G MTs Negeri Kediri 2 yaitu dapat diketahui dengan hasil siswa yang mempunyai kemampuan tinggi pada siklus I sebanyak 20%, selanjutnya pada siklus III rata- rata kemampuan siswa yang mempunyai kemampuan tinggi sebanyak 55%, dan pada siklus IV rata-rata kemampuan siswa yang mempunyai kemampuan tinggi sebanyak 95%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah Kemampuan Membaca al- Qur`an Melalui Metode Sorogan pada program BTAQ mendapat peningkatan dari indikator yang telah ditentukan.
ABSTRACT
This thesis discusses about action research, the study of the use of the sorogan method in improving reading skills the Qur’an at grade VII G in MTs Negeri 2
Kediri. Questions that will be answered through this research are (1) How does the application of the sorogan method of BTAQ program in improving the reading skills of students of grade VII Qur'an G MTs Negeri 2 Kediri? (2) How do student's ability to read the Qur'an in MTs Negeri 2 Kediri through sorogan method?
To answer these questions, this research used classroom action research as much as four cycles.
The purspose of this research is to be obtained (1) Knowing the application of the sorogan method at BTAQ program in improving student’s skills of reading Qur'an at grade VII G in MTs Negeri 2 Kediri. (2) Determine the ability to read the Qur'an at grade VII G in MTs Negeri 2 Kediri through sorogan method.
Ability to read Al-Qur`an in grade VII G MTs Negeri Kediri 2, has increased in each cycle, that is the initial conditions the average ability of students who do not fully understand in reading the Qur'an properly is still relatively high, the average of student’s ability who have medium capacity being reached 80%, then the third cycle can be improved and the average ability of the students who have the skills are changed to 45%, and the fourth cycle of the average ability of the students who have the skills are changed to 5% .
In applying the sorogan methods have influence in improving the ability to read Al-Qur `an in grade VII G MTs Negeri Kediri 2 which can be determined by the results of students who have high ability in the first cycle by 20%, then the third cycle average-ability students which have high ability as much as 55%, and the fourth cycle of the average ability of students with high ability by 95%. The conclusion of this research is the ability to read al-Qur`an through sorogan methods of the BTAQ program received an increase of the indicators.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ulum, Mohammad Samsul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Metode Sorogan; Meningkatkan Kemampuan Membaca Al Qur’an;Sorogan Method; Improving the Ability to Read the Qur'an | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2022 13:53 | ||||||
Last Modified: | 16 May 2023 09:36 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39706 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |