A'yun, Siti Qurrotul (2013) Pengaruh pembelajaran E-Learning terhadap kualitas hasil belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Boyolangu, Tulungagung. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09110099.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Adanya perkembangan Teknologi Informasi yang semakin pesat membuat kebutuhan akan suatu konsep dan mekanisme belajar mengajar berbasis TImenjadi tidak terelakkan lagi. Konsep ini dikenal dengan sebutan e-Learning inimemba wa p en gar uh terj adi n ya p ros e s trans fo rma si pen didika n konv ensio nal ke b ent uk di gital , b aik s ec a ra isi da n sist emn ya . Dal am hal ini PAI memegang peranan yang penting dalam membentuk jiwa-jiwa generasi muda yang agamis dan mampu merealisasikan nilai-nilai ajaran agama Islam, namun juga tidak gaptek (gagap tekologi) dalam menghadapi segala macam probelamatika kehidupan.
Penelitian ini berdasarkan permasalahan: (a) Bagaimana implementasi pembelajaran e-learning pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Boyolangu? (b) Bagaimana pengaruh penggunaan pembelajaran e- learning terhadap kualitas hasil belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Boyolangu?
Tujuan dari penelitian ini adalah: (a) Untuk mendeskripsikan implementasi pembelajaran e-learning pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Boyolangu. (b) mengetahui pengaruh implementasi pembelajaran e-learning yang dilaksanakan guru mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Boyolangu terhadap kualitas hasil belajar siswa.
Metode riset (penelitian) yang akan digunakan oleh peneliti adalah metode Deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Data kuantitatif dalam penelitian ini terdapat dua variable, yaitu variable bebas yang terdiri atas pelaksanaan pembelajaran e-learningdan variabel terikat yang terdiri atas hasil belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas XI IPA, dan XI IPS di SMA Negeri 1 Boyolangu pada evaluasi sumatif semester Ganjil tahun ajaran 2012/2013 yang tercantum dalam raport.
Dari hasil analisis didapatkan bahwa hasil belajar siswa dari sampel 40 siswa, yang mana pada ketegori rendah didapatkan sebanyak 8 siswa atau 22,5 % dari semua sampel. Pada ketegori sedang didapatkan sebanyak 6 siswa atau 30% dari semua sampel.Dan pada kategori tinggi sebanyak 26 siswa atau 47%.
Simpulan dari penelitian ini adalah pembelajaran e-learning berpengaruh positif terhadap kualitas hasil belajar siswa kelas XI pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam.
ABSTRACT
The rapidly development of information technology makes the requirement for a concept and mechanism of IT-based teaching and learning becomes inevitable. This concept which known as e-Learning brings influence to theconsistency of the conventional educational transformation process into a digital form, both the content and the system. In this case Islamic Educationplays an important role in shaping the souls of young people who are able to realize the religious and moral values of Islam, and yet not being awkward in technology when facing the problems of life.
This study covering two research questions: (a) how is the implementation of e-learning in the Islamic education subject atthe State Senior High School 1 of Boyolangu? (b)how does the use of E-learning on the quality of student learning outcomes in Islamic Education subject at the State Senior High School 1 of Boyolangu?
The objectives of this study are to describe the implementation of e- learning in the Islamic Education subject at the State Senior High School 1 of Boyolangu and to know the effect of implementing e-learning undertaken by teachers of Islamic education subject in the state senior high school 1 of Boyolangu to the student learning outcomes.
Methodologically, the researcher uses descriptive method with quantitative approaches. There are two variables in this study, such as the independent variable consisting of the implementation of E-Learning and the dependent variable consisting of student learning outcomes of the Islamic Education Subject in XI Scienceand XI Social classes at the State Senior High School 1 of Boyolangu through summative evaluation in odd semester of
2012/2013 academic year which listed in the school report card.
The analysis found some findings covering the research questions. The findings reveal that the learning outcomes of students from the 40 sample’s students in which in the lower categories are obtained by 8 students or 22.5% of all samples. In the average categories are obtained as 6 students or 30% of all samples. In the high category are 26 students or 47%.
Finally, the conclusionof this research is that the e-learning gives a positive effect on the quality of XI class student learning outcomes in Islamic Education subject.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasyim, Farid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | e-Learning; Kualitas Hasil Belajar; Pendidikan Agama Islam; e-Learning; Quality Learning Outcomes; Islamic Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Fadlli Syahmi | ||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2022 13:49 | ||||||
Last Modified: | 04 Aug 2022 13:49 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/39673 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |